ET kysyy: miten sinä nautit lumesta?

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Uusimmassa ET-lehdessä (nro 4, ilm. 16.2.) Parasta aikaa -palstalla lukijamme kertovat, miten he nauttivat lumesta ja talvesta.
Juhani Siekkinen rakastaa lunta, koska hiihtäminen on hänelle tärkeää.
Miten sinä nautit lumesta?

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

En muuten,kun kauniin maiseman takia.Valkoinen on aina valkoinen.Lisäksi saa raikkaat matot ja petivaatteet.Muuta hyvää en koe,vaikka kuinka miettisin.No lastenlasten mukavat liukumäet!

Vierailija

Lumi narisee pakkasilla mukavasti kulkijan alla, maisema on todella kaunis ja valoisa.
On tehty suojasäällä lumilinnaa lastenlapsille. Suojalla vielä paranneltiin heidän hulppeaa mäkeään, jossa lasketaan niin stikalla, pulkalla kuin erilaisilla liukureilla. Heittäydyin sitä minäkin lumisotasille.
Siivotessa pakkaslumi on ihana elementti. Todella hyvä "kuivapesu", kunhan muistaa ensin
jäähdyttää ilman lumi kosketusta.
Hiihtämisestä olen myös nauttinut, monen vuoden tauon jälkeen.
Kylmä on myös minun elementtini, koska uin ja kieriskelen lumessa tai teen lumienkeleitä ja katselen tähtitaivasta. Ja sinne jäävät kolotukset, sekä vastustuskykyni tauteihin paranee.
Lumityöt ovat hyvää hyötyliikuntaa, kun ne minulle ovat vapaaehtoista tekemistä.
Huomaan että olen monesti heittäytynyt nautintoihin talvesta. Iloitsen todella lumesta kuin lapsi, lastenlasteni kanssa. Toivon että vielä riittää talvisa päiviä, tulkoon sitten kevät vaikka vopeasti ja kerralla.

Vierailija

Minä hiihtelen hankia hiljalleen minä hiihtelen kultani kanssa ...
Hiihtäminen on niin ihanaa varsin kun itse tekee latua minne haluaa vaihtuu maisematkin mukavasti.
Vanhoilla puusuksilla se onnistuu hyvin.
Eilen oli aamusella -31 astetta hieman liian kylmää hiihtolenkille,mutta tänään aijon taas metsään vasta tervatuilla puusuksillani nyt on -24 jakkas tässä vähän syön ja vietän ruokaperäset niin eikön tuo pakkanenkin vielä tuosta vähän laske.

Vierailija

Olen samoilla linjoilla anonyymi klo 10.36 kanssa.Fyysisesti minä en nauti lumesta,mutta siivouksessa hyödynnän sitä.Viikonloppuna oli kaikki petivaatteet ulkona koko päivän raikastumassa.
Lisäksi luminen maisema on kaunis.
Varsinkin,kun lumi on puhdasta ja hanki hohtaa ja puut ovat kuin sokerilla kuorrutettuja.

Vierailija

Minulle puhdas, valkoinen luonto antaa suuren mielenrauhan ja nautinnon kävellä narisevassa lumessa.
Pidän suunnattomasti lumitöistä ja monipuolisesta hyötyliikunnasta.
Niin ja toki lumilla pääsee myös hiihtämään.
Lapsenlapselle saa rakennettua lumiukon ja liukumäen ja temmeltää muutenkin lumessa.
Minäkin kuivapesen lumessa villavaatteet, matot, sohvanpäälliset ja pehmolelut.
Pyykkiä myös kuivatan ulkona ja voi mikä tuoksu tulee, kun pyykit tuo sisälle.
Nautitaan näistä aurinkoisista ja valkeista lumisista päivistä, kun ne meillä on.

Vierailija

Se kattaa talvisen luonnon kauniisti. Ja se tuoksuu erilaiselle eri lämpötiloissa.Pakkasten jälkeen kun tulee lauha, aurinkoinen aamu, lumi tuoksuu aavistaen kevättä! Se on ihanaa! Tulee lapsuus mieleen.

metsänpoika
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hiihtäminen leveillä puusuksilla ja ympärillä koskematon pehmeä hanki. Lumitaakat
kuusten harteilla. Auringon laskun jälkeinen sininen hetki ja täydellinen hiljaisuus.

Vierailija

Talvi on hienoa aikaa. Ennen aikaan ihmiset olivat ja elivät vuodenaikojen mukaan. He eivät tuskailleet säiden kanssa, kuten nykyihmiset, jotka eivät ole edes ilmoihin tyytyväisiä.
Talvi on ainakin yhtä hienoa aikaa, kuin kesä. Minulle on sama satoi tai paistoi. Osaan pukeutua kelin mukaan. Sitä paitsi olen syntynyt tammikuun lopulla. Äitini kertoi, että silloin muinoin vasta kylmää oli.

Vierailija

Voisin vallan hyvin vaikka en näkisi lunta koskaan elämäni aikana! Iso lumimäärä ja kovat pakkaset kuuluvat yhteen, se on nähty taas kuluvana kurjana talvena.
Olen syntynyt Oulun seudulla ja siellä on ollut sekä pakkasta että lunta ihan riittämiin ja vaikka asun nty eteläisessä Suomessa, riesa on tullut tännekin.
Lumi ja kylmyys eristää ihmisen, huonosti hoidetut kadut ovat vaaralliset liikkua, pitkään jatkuva pakkanen viilentää huoneet. Ei hyvä.

Vierailija

On nautinto kulkea lumikengillä vanhassa kuusikossa ja korkeilla mäntyisillä kallioilla. Nyt täydenkuun aikana myös yökävely järvenjäällä on huikaiseva kokemus.Eilenkin oli 25 astetta pakkasta, mutta metsässä se ei tunnu, näin jäniksen ja aivan tuoreet hirvenjäljet ja makuupaikan, pikkuisen jännitti josko kohtaisin suolla sarvipään, mutta ei näyttäytynyt. Mietin vaan että kuinkahan se tarkenee nukkua kun yöllä oli pakkasta -38.
Hyötyliikuntana olen lapioinut pihaan polut, joissa on itseni korkuiset reunat, niitäkin jään oikein ihailemaan.
Onneksi ei ole kasvihuoneilmiö vienyt meiltä talvea! Naatitaan!

Atetu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Talvella pitää olla lunta mutta kyllä tämän talven lumet ovat olleet minulle pikkusen liikaa kun on noita remppoja.
Hiihtäminen on sujunut hyvin metässäkin kun lunta on.
Kyllähän talvella lunta pitää olla sehän on selvää.
Nytkin on niin komiaa kun pakkasta on -35 on puhdasta lunta ja aurinko paistaa luonto on kun postikortti.

Vierailija

Talvi voisi olla lyhyempi, sillä minua inspiroivat värit. Kuitenkin koiran kanssa kuljemme aamuin illoin lenkin metsässä, polkua, jonka jokaisen lumisateen jälkeen olen sinne tallannut. Samalla ruokin jänikset kauroilla ja kuivalla apilalla, viime
talvena kolme kaurista, emon ja kaksi vasaa. Suuren pihapiirin linnut saavat monenlaiset siemenensä. Lunta on meillä 75 cm ja aita 120cm korkea, joten olen joutunut luomaan uran aidan viereen, ettei koira hyppäisi yli, joten hyötyliikunta on myös ollut haittaliikuntaa tänä talvena. Kohokohtia talvessani ovat avaruuden huikaiseva tähtitaivas ja kuun valo.

Vierailija

Tulin eilen tänne pakkasen ja lumen keskelle Maspalomasta ,jossa oli yli 20 astetta lämpöä,tuntui kurjalta täytyy sanoa.
Näitä tulipalopakkasia en voi sietää .Lunta saisi olla sen valaisevan ominaisuuden takia ehkä 10-15 cm.
Kauniitahan nämä lumiset maisemat ovat ,mutta liika on liikaa.
En hiihdä enkä laskettelkaan että siksikään en lunta kaipaa

Vierailija

Talvinen luonto on kauneimmillaan juuri nyt kun pakkanen
huurruttaa puut ja pensaat. Lumi on kinostunut esteisiin ja
muovaa monen muotoisia lumiveistoksia. Katselen talvista
maisemaa joka on puhdas ja neitseellinen suorastaan.
Mielestäni jokaisen vuoden ajan jakso on ihmeellinen omalla
kauniilla tavallaan, myös talvi, vaikka se asettaakin esteitä
omalle liikkumiselleni eniten. Pidän talven tuomasta raikkaudesta.
Illan tuomasta hämäryydestä ja paukkuvista pakkasistakin.

Talviterveisin Muumu

Vierailija
Sari Alho

Uusimmassa ET-lehdessä (nro 4, ilm. 16.2.) Parasta aikaa -palstalla lukijamme kertovat, miten he nauttivat lumesta ja talvesta.
Juhani Siekkinen rakastaa lunta, koska hiihtäminen on hänelle tärkeää.
Miten sinä nautit lumesta?

Mie sitä en nauti. lumesta. Tuala ol joku anonyymi sitä mieltä notta. hiä vois iha hyvi elee nottei näkiskää lunta ja talavee. Minoon samoo mieltä. Mihi sitä imeine talavee oikeesti tarvihtoo. En mie ainakaa. Joutavapäivästä herroin kotkotusta koko talavi. Mie oun sitä mieltä notta. ei lämmi luita riko ja sen tähe viime kesähi ol paljo mukavempi ko tää talavi. No tietty liika seo liikoo lämmintäi van paremp seo 30 astee helle ko sama miärä pakkasta. Ja kesähelteelä ei tarvii tällätä nii paljoo piälesä. Eipä sillä. en tuata ou viä tänä talavena tarvina pitkähihas paitoo piällen ängetä. hyvi on pärjänä lyhyhihasela t-paijalahi. En tiiä johtunooko sittä siitä ko mie oun syntynä lopumala kevättä notta. mie enemp tykkee just keväästä ko luonto alakaa vihertee ja samate kesästä ja sittä melekeimpä vihoon talavee. Se tuntuu notta. rupijaa oikei ahistamaa tää pitkä ja kylymä talavikaus.

T.suapisti

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat