kilpirauhassairaudet

Vierailija

Mitä mieltä tunnistavatko lääkärit tarpeeksi eri kilpirauhassairauksien oireita? Ainakin vanhemmilla ihmisillä alitoiminnan oireet sekoitetaan usein jonkun toisen sairauden oireisiin,( muistamattomuus, masentuneisuus).
Itse olen sairastanut kilpirausen sairauksia vähän yli kolmekymmentä vuotta. Olin nuori likka kun vahingossa
ylitoiminta todettiin. Myöhemmin leikkauksen jälkeen kehittyi alitoiminta.Osaavatko ihmiset hakeutua hoitoon oireiden perusteella?

Sivut

Kommentit (55)

Vierailija

Eivät tunnista itse valittelin lääkärilleni oireitani pitkään ja myöhemmin luin niiden olleen juuri ne kaikkein tyypillisimmät oireet.
vuosien päästä silmälääkärini kehoitti minua lääkärille sanoen että nyt pitäisi kyllä ottaa verikokeita nopeasti kilpirauhaskokeet nyt ensin.
Tämän jälkeen olenkin syönyt sitten vajatoiminta lääkkeitä.

Vierailija

Lainaus:

Eivät tunnista itse valittelin lääkärilleni oireitani pitkään ja myöhemmin luin niiden olleen juuri ne kaikkein tyypillisimmät oireet.
vuosien päästä silmälääkärini kehoitti minua lääkärille sanoen että nyt pitäisi kyllä ottaa verikokeita nopeasti kilpirauhaskokeet nyt ensin.

Kiinnostaisi kysyä miksi silmälääkäri kehoitti kilpirauhaskokeisiin - oliko vajaatoiminnasta jotain silmäoireita ?

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Kiinnostaisi kysyä miksi silmälääkäri kehoitti kilpirauhaskokeisiin - oliko vajaatoiminnasta jotain silmäoireita ?

Silmäoireet ja kilpirauhanen, Terveysportti:
http://www.terveysportti.fi/pls/kotisivut/kotisivut.sivut.nayta?p_sivu=1...

Vierailija

Kilpiraussairaudet on vain yksi sairaus monien muiden joukossa!
Jos ihmisinä olisimme niin viisaita, että aina lääkäriin mennessä osaisimme sanoa,että minulla taitaa olla se tai tämä tai tuo mahdollinen sairaus.
Eihän se arvaamalla hoidu tämä homma, eikä meidän omasta toimesta.
Jos ihan varmasti on vakavia ja selkeitä oireita niin kaikki lapulle ylös ja aika minkä ne ovat olleet ja sitten lääkäriin.
Jos ei heti hoidu niin uusiksi.
Miten ihmeessä ennen pärjättiin, kun ei ollut tietoa eikä rohkeutta kysyä jumalaisilta lääkäteiltä juuri mitään.
Silloinkin vaikeimmat sairaudet tunnistettiin ja hoidettiin niillä keinoilla mitä oli käytettävissä.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Silmäoireet ja kilpirauhanen, Terveysportti:
http://www.terveysportti.fi/pls/kotisivut/kotisivut.sivut.nayta?p_sivu=1...

Niin tiedän kyllä että silmäoireet kulkevat käsikädessä kilpirauhasen liikatoiminnan kanssa mutta minulla onkin kyse vajaatoiminnasta.

Vierailija

Tuo kilpirauhasasiakin on nyt sellainen, että turha täällä pohtia, tietääkö tai älyääkö lääkäri. Perusverikokeissa otetaan kilpirauhasarvot kun vain menette asiansa osaavan hoitajan vastaanotolle. Ei pitäisi olla elämää suurempi ongelma.

Vierailija

Aloitusviestin teki janttukatriina. Itselläni aluksi oli myrkkystruuma, mutta eihän sitä heti 18-v. likalta osattu epäillä. Olin laihtunut, kävin ylikierroksilla, tosin laihdutinkin. Loppujenlopuksi menin poskiontelotulehduksen takia koululääkärille. Ja kun se ei parannutkaan kahdessa viikossa alkoi lääkärikierre. Minulla oli silmänpainetauti,oli sydänlääkkeet ynm. , ennenkuin tauti saatiin jotenkin vakaaksi.Kolme kertaa sairaus uusi ennen leikkausta.Leikkauksessa epäilivät syöpää, oli vain tulehtunut myrkkystruuma. Sain jatkoaikaa . Leikkauksesta tulee
ensi vuonna 29- vuotta. Kilpirauhanen on pieni rauhanen , mutta vaikuttaa todella todella moneen asiaan.
janttukatriina

Vierailija

Hyvä että asiat selkisivät ja syy löytyi.
Vajaatoiminta aiheuttaa elintoimintojen hidastumisen ja voi tosiaankin mennä kauan ennnenkö lääkäri huomaa laittaa kokeisiin ja ei sinne kokeisiin kyllä hoitajan kautta pääse niin kuin joku anonyymi väittikin.
Lääkäri määrää siis kokeet mutta itse pitää olla aktiivinen jos epäilee asiaa.
Itselläni putoili hiukset en hikoillut saunassa iho kävi karheaksi ja elottomaksi jne.

Vierailija

Minäkin menin lääkäriin jatkuvan väsymyksen ja viluttamisen tähden. Sydämestänikin oli ottanut pari kertaa. Määrättiin: Ekg- hyvät käppyrät, kolesteroli, arvot hyvät, itse pyysin vielä kilpirauhaskokeen, ja lääkäri sanoi, että vihan senkin ottaa... Sitten lääkäri soitti tuloksen tultua, että laiskahan se kilpirauhanen on ja määräsi Thyroksiinipillerit. Mainitsiitse vielä, ettei minusta mitenkään olisi huomannut ,että on kilpirauhasessa vajaatoimintaa... kiitos siis itselleni( olin yksityislääkärillä). Nyt sitten syön loppuelämäni pillerin päivässä.
Pyytäkää ihmeessä itse sitä koetta!

Vierailija

Minäkin syön loppuelämäni thyroksonia, tosin annostusta entrataan kerran tai kaksi vuodessa kokeiden jälkeen.Mutta elämä hymyilee .Ehkä kokemani on vaikuttanut siihen, että olen töissä hoitoalalla. Jaksamista kaikille, vielä se aurinko kutittaa hymyn esille. Muista et ole yksin sairautesi kanssa.
janttukatriina

Vierailija

Lainaus:

Hyvä että asiat selkisivät ja syy löytyi.
Vajaatoiminta aiheuttaa elintoimintojen hidastumisen ja voi tosiaankin mennä kauan ennnenkö lääkäri huomaa laittaa kokeisiin ja ei sinne kokeisiin kyllä hoitajan kautta pääse niin kuin joku anonyymi väittikin.Lääkäri määrää siis kokeet mutta itse pitää olla aktiivinen jos epäilee asiaa.
Itselläni putoili hiukset en hikoillut saunassa iho kävi karheaksi ja elottomaksi jne.

Tummensin tuon tekstin.

Kyllä se vaan niin on, että terveydenhoitaja voi laittaa lähetteen verikokeisiin!
Näin ainakin täällä pääkaupunkiseudulla!

Vierailija

Ehkäpä pääkaupunkiseudulla hoitsu laittaa kokeisiin meillä kuitenkin koemääräykset antaa aina omalääkäri :)

Kuinkahan moni Tyroxinin käyttäjä on ottanut huomioon sen että kalkkivalmisteita ei saisi ottaa samaan aikaan tai siinä välillä on oltava riittävästi aikaa.
Tyroxin otetaan aamusella tyhjään vatsaan tunti ennen ruokailua ja itse otan kalkin vasta iltapäivällä.
Alussa en huomannut tätä vaan kalkki tuli otettua liian lähellä tyroxinia josta syystä kokeiden jälkeen tyroxin annostusta jouduttiinkin nostamaan.
Nykyään kun huomioin tämän niin tyroxin annostukseni on pysynyt samana jo vuosia.

Vierailija

Lainaus:

Tuo kilpirauhasasiakin on nyt sellainen, että turha täällä pohtia, tietääkö tai älyääkö lääkäri. Perusverikokeissa otetaan kilpirauhasarvot kun vain menette asiansa osaavan hoitajan vastaanotolle. Ei pitäisi olla elämää suurempi ongelma.

Huono päiväkö?
Tämä on oikein hyvä ja monia kiinnostava aihe.

/quote

Kyllä se vaan niin on, että terveydenhoitaja voi laittaa lähetteen verikokeisiin!
Näin ainakin täällä pääkaupunkiseudulla!

Täällä maallakin pääsee verikokeisiin oman alueen terveydenhoitajan lähetteellä. Olen käynyt kaksi kertaa näin. Tietysti hoitajan täytyy tietää, miksi kokeisiin haluaa ja hän arvioi tutkimuksen tarpeen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat