Polvien tekonivelet

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Olen hakenut tietoa polvientekonivelleikkauksista.
Voisiko joku operaation läpikäynyt kertoilla asiasta ja kokemuksistaan.
Miten ja milloin leikkaukseen päädyttiin mitä pitää itse ottaa huomioon ja pitääkö syödä loppuelämänsä jotain lääkkeitä tekonivelien asennuksesta johtuen?
Voiko niillä liikkua samoin kuin omilla polvinivelillään ja mitä kaikkea on kokeiltu ennenkuin leikkaukseen päädyttiin?

Kommentit (10)

Vierailija

Minulla polven tekonivel vuodesta 2002 asti. Leikkaukseen päädyttiin kun nivelen rustot rappeutuo ja oli jo muutaman neliösentin alalta pelkkä luu näkyvissä. Niveleen alkoi kasvaa luupiikkejä kun luonto on järjestänyt asian siten, että se pyrkii jäykistämään rikkonaisen nivelen. Liikeradat pieneni ja jalka jäi koukkuun joten piti kävellä varpaiden varassa.
Leikkausta viivytettiin koska ei muka tehdä liia nuorille koska nivelproteesin uusiminen on hankalaa ja arvioitu kestoaika on n. 15vuotta. Näin siis minulle kerrottiin.
Särky oli voimakasta yötä päivää ja söin jatkuvasti särky- ja tulehduskipulääkkeitä. Esim. Tramalia ja Burana 800:aa määrättiin aina 100 kpl kerrallaan eikä se satsi kauan riittänyt.
Nivelen vaihto onnistui hyvin, olin 10 päivää sairaalassa ja säryt jäi leikkauspöydälle. Kuntoutusta ja jumppaa ja vihdoin kävelin normaalisti. Kaksi rajoitusta on jotka ei paljonkaan haittaa. Luusementti ei kestä iskuja eikä tärinää joten juokseminen on kielletty. Tekonivel ei taivu niin paljon kuin alkuperäinen joten pyöräillessä polkimen ollessa yläasennossa tuntuu kipua. Siitäkin selviää kun lyhentää polkimien varsia.
Mitään lääkkeitä en ole operaation jälkeen syönyt.

Vierailija

Mukavaa lukea kokemuksista ja saada lisätietoa asiaan.
Täällä on polvien kanssa takkuiltu kärsitty ja kipuiltu jo kymmeniä vuosia , kokeiltu jos jotakin lääkettä huonolla menestyksellä. Tähystysleikkauskin tehty kauan sitten nyt toinen polvi kuvattu magneetilla ja "peloiteltu" tekonivelellä.Toisen polven magneettikuvaan odotetaan aikaa jos on yhtä huonossa kunnossa kuin jo kuvattu polvi ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tekonivelet siihen asti tyhjennetään turpoavista polvista nestettä tavantakaa ja laitetaan jotain tilalle vissiinkin kortisonia syödään erittäin vahvoja särkylääkkeitä pidetään kylmäkääreitä ja ollaan saunotamma syystä että se pahentaa tulehdusta.
Täyttä tuskaa tämä on kivun ja säryn kanssa eikä tässä yksin polvet vaan selkä on kipeä jota jo useaan otteeseen leikelty samoin olkapäät.

Vierailija

Kyllä sitä nykyään voidaan jo tehdä lähes mitä vain terveytemme hyväksi.
Toivottavasti tätä julkista terveydenhuoltoamme ei ajeta alas sillä silloin monelta tavis tallaajalta jäisi tuiki tärkeät hoidot saamatta.

Vierailija

Oletteko käyneet niveltieto.net sivuilla??Siellä on kaikkea asiaan liittyvää.Mielestäni se on meille nivelsairaille oma foorumi.

Vierailija

Lainaus:

Oletteko käyneet niveltieto.net sivuilla??Siellä on kaikkea asiaan liittyvää.Mielestäni se on meille nivelsairaille oma foorumi.

Kiitos sinulle anonyymi kun laitoit tämän tiedon.
Täytyy mennä tuonne luennolle:)

kotu

Vierailija

minulle laitettiin kumpaankin polveen noin 4v sitten vajaa vuosi väliä ja hyvät ovat olleet ,kävelen paljon ei säre eikä tarvii lääkeitä syödä jos oisin tiennyt että näin hyvät on olisin aikaisemmin mennyt leikaukseen kun lääkäri ehotti muuta en uskaltannut.

Vierailija

Metalliset keinonivelet:

On todettu, että metallinen keinonivel hajoaa ja siitä irtoaa mikroskooppisia metallisiruja ympäröiviin kudoksiin. Metalli aiheuttaa ympäröivissä kudoksissa tulehdusreaktion, joka vuorostaan aiheuttaa huomattavaa kipua. Lonkkanivelproteesin kohdalla kipu tuntuu pahiten nivusessa. Tulehdus aiheuttaa lihas- ja luukudoksen tuhoutumista. Metalli leviää muualle elimistöön verenkierron ja imusuonten välityksellä. Kukaan ei tiedä, mitä tämä kaikki sitten saa aikaan pitkällä aikavälillä, mutta metalli vaikuttaa ainakin haitallisesti immuunijärjestelmään.

Valmistajat ovat tienneet haitoista, mutta salanneet asian. DePuy Orthopaedics Johnson & Johnson ryhmään kuuluva keinonivelien valmistaja toteaa:

“Potentiaalisten immuunijärjestelmän häiriöiden lisäksi on ollut jo jonkin aikaa huolena se, että tuo irronnut metalli on mahdollisesti syöpää aiheuttavaa..... on olut myös huolen aiheena metallin etävaikutukset. Yksi tutkimus olettaa, että on kolminkertainen riski sairastua lymfoomaan ja leukemiaan 10 vuoden sisällä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat