Mitä lapsenlapsille lahjaksi?

Vierailija

Minulla on 4- ja 7-vuotiaat lahjottavat. Niiden huoneet ovat täynnä pehmolelusta tekniikkaan. Kirjoihin niillä ei ole kiinnostusta. (Pitävät sentään lukemisesta.) Kun kysyn, mitä toivot joululahjaksi, ne sanovat terävästi: Anna miljoona! (Joulupukkia ei siis ole.) Tyttäreni sanoo, ettei pidä antaa mitään. Lasten muistiin ei kuitenkaan jää kiitosvelkaa. Saaminen on lapsille liian itsestään selvää.

Kiitosvelkaa en tarvitse. En myöskään yritä motkottaa, mihin itse sain tyytyä 1950-luvulla. Eläke ei riitä turhaan törsäämiseen, mutta iloa olisi mukavaa tuottaa. Onko kenelläkään mielessä kuulentoa halvempaa hienoa, mielellään aineetonta lahjaideaa?

Pii

Sivut

Kommentit (55)

Vierailija

Hei pii!!Itse painiskelen aivan samanlaisten asioiden kanssa.Tosin minulla lähes kymmenen lastenlasta.Kyllä mummolla kukkaron nyörit tiukoilla.Kaikkea on taivaan ja maan väliltä.Kännyköitä kerta vuoteen uusia saavat ym..mopoja ,kameroita ym..millä sitä mummo parka enää pääsee kartalle tässä nyky maailmassa?Kysyn vaan?

Vierailija

Niin etä-kuin lähimummotkin voivat rukoilla lastenlastensa puolesta,
tietysti myös heidän vanhempansa suljetaan iltarukouksiin.... :)

Tulee hyvä mieli kun toivoo illalla kaikkea hyvää läheisilleen
ja kaikille muillekin ...

Vierailija

Eipä ne lapset ymmärrä sitä rukouksen aihetta,kun pukki tulee ja tuo lahjoja.Sitten kun keskustellaan ,mitähän mummo mahtoikaan ostaa? No,ei mitään ,mutta rukoili.Ymmärtääkös lapsi?

Vierailija

Lainaus:

Eipä ne lapset ymmärrä sitä rukouksen aihetta,kun pukki tulee ja tuo lahjoja
.Sitten kun keskustellaan ,mitähän mummo mahtoikaan ostaa?
No,ei mitään ,mutta rukoili.Ymmärtääkös lapsi?

Monen mummon mieltä huojentaa se kun voi rukoilla lastenlasten puolesta..
ei kait siitä ole tarkoitus mainostaa kellekään?
Toivoisin kylläkin että mummot opettaisivat lapsiaan ja lapsenlapsiaan rukoilemaan ja kiittämään Luojaa....

Lämpöset käsineet sukat riittää lahjaksi..
tai xylitolipurkkapussi, niin ei tule reikiä hampaisiin ;)
-tämä mummo ostaa lahjoja silloin kun niihin on varaa, eikä suinkaan jätä niitten antamista vain jouluksi.

Typerää opettaa lapset vaatimaan joululahjoja.
Miksi pitää ostaa tarpeetonta roinaa jo ennestään tavaraa pursuilevaan lastenhuoneeseen,
syystä siitä että on "joulu"?
Omituista kerrassaan...
Kauppamaailman aivopesua tämä nykyjoulu onkin.

Vierailija

Moni mummo tekee nykyisin löytöjä kirpputoreilta.

Sieltä löytyy semmoista "vanhanaikaista"tavaraa, jota ei kaupasta saa,
ja usein on löydöt kelvanneet lapsenlapsillekin.

Vanhoja sarjakuvia, kirjoja.....kiiltokuvia ;D
Itse olin lapsena kateellinen kun muilla oli upeat kiiltokuvakirjat ja paljon kiiltokuvia..
..vähävaraisessa kodissa semmoiset oli ihan utopiaa.

Pitäisiköhän korvata se "kamala" menetys ja
tehdä nyt itselleen semmonen "kiiltsikkakirja".. ? ;D

Vierailija

Jokavuotinen "ongelma" minullakin. Olen kysynyt viimevuosina, mitä lapset toivovat ja sopinut sitten vanhempien kanssa, että osallistun tietyllä summalla jonkun isomman lahjan hankintaan. Rahaa ei ole paljon, mutta rakkautta riittävästi, he tietävät sen itsekkin. Sukkaa ja lapasta pukkaa, samoin "tilaustöinä" teen kaulaliinoja, puseroita jne. sen mukaan, kun lapset toivovat. Joskus valmistuvat jouluksi, joskus kesällä ja lähetän sitten kun ovat valmiita. Ja sukan sisään pikkunamuja tai vaikka pieni rahasumma, jos on jäänyt "ylimääräistä".

Vierailija

Tänä vuonna ei kai tarvitse ostaa mitään lahjoja, miniä on kieltänyt lasten täällä käymästä , ja pitämästä mitenkään yhteyttä isovanhenpiin.
Monena vuonna olen ostanut lapsille melkein kaikki joululahjat, miniän kanssa,( nuorilla oli paljon menoja kun perhettä perustivat ) vaan nyt ei puhettakaan sellaisesta.
Lapsilla on kuulema täällä meillä paha olla..( jota en usko, kun tänne kuitenkin haluaavat ) mut äidin sana on laki.
Sanoin miniälle, et sinä minulle kiusaa tee, vaan lapsillesi
Lapset ovat olleet tällä paljon kesäisin ja muulloinkin, kun asuuvat aika lähellä
Eihän ne lapset minnekkään häviä, aina ne ovat kuitenkin yhtä rakkaita meille

Helmiorvokki

Vierailija

>Sinun lapsenlapsillasi taitaa olla jo kaikkea liikaa 4-7-vuotiaina.
Mistähän se johtuu? Tavarapaljous ei tee onnelliseksi pientä eikä suurta.

Pidin kovasti Marian kommentista. Lapset vain elävät kovin monenlaisissa ympäristöissä. Helsinkiläisten työssäkäyvien vanhempien lapeia ympäröi päiväkotien turvallisuusajattelu. Lapsetkin sisäistävät sen; puuhun ei saa kiivetä, kovaa ei saa juosta, polkupyörällä ajaessa ei saa irroittaa käsiä ohjaustangosta. Ei näitä motoriikkavammaisia lapsia innostu metsään vetämään, vaikka saisikin. Mutta nyt Korkeasaareen pääseminen ilman vanhempia tuntuu olevan heille turvallisuusriski. Kaivopuistoon sentään päästiin pulkkailemaan.

Monenlaisia pitkäjänteisempiäkin asioita ollaan suunniteltu, mutta niiden tarjoama ilo ei riitä ainakaan kaupunkilaislapsen hektisessä tajunnassa moneen kertaan.

Rukoukset ovat sitten toinen juttu: Saan niistä rauhaa omaan arkeeni. Tähän mennessä olen elämässäni oppinut, että Jumalasuhde todella on ihmisen yksityisasia. Niinpä jokainen joutuu suojelemaan itseään omilla rukouksillaan.

Pii

Vierailija

En koskaan ole ymmärtänyt sitä, että kysytään -mitä lahjaa haluaisit? Jokainen antaa tai on antamatta mitä sydän ja kukkaro sanoo. Siinä se! Ei olla kateellisia, - kun toi toinen mummu osti sitä tai tätä viimeksi! Pikkusieluista totisesti.
Lapsi ottaa ilomielin vastaan lahjan minkä tahansa. Aikuiset ne opettaa vaatimaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat