Takuueläke

Vierailija

Uusimmassa Kela- lehdessä on tietoa Takuueläkkeestä.
Suomessa on paljon eläkeläisiä joille ei ole kertynyt työeläkettä. He saavat 100€
korotuksen kansaneläkkeeseensä. No, kyllähän korotus tuntuu prosentteina isolta,
mutta ei rahana.
Kaiken lisäksi se pienentää toimeentulotukea koko määrällään:( ja pienentää myös
mahdollista asumistukea jonkin verran.
Mitä mieltä olette tällaisesta korotuksesta?

t.metsänpoika

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

Lainaus:

Suomessa on paljon eläkeläisiä joille ei ole kertynyt työeläkettä. He saavat 100€
korotuksen kansaneläkkeeseensä. No, kyllähän korotus tuntuu prosentteina isolta,
mutta ei rahana.
Kaiken lisäksi se pienentää toimeentulotukea koko määrällään:( ja pienentää myös

t.metsänpoika

Minä en saa takuueläkettä ollenkaan, kun en saa vielä kansaneläkettä. Olen 63v. Työeläke on pieni, vaihka olen hoitanut lehmiä 30v. Välillä yölläkin.
Väliinputooja.

Vierailija

Takuueläke on minusta vielä sittenkin vielä liian pieni, se ei takaa kuin ainoastaan minimi toimeentulon. Ja lisäksi se heikentää, näitä muita etuja, joita pienituloiset saa. Eläkkeen suuruus pitäisi olla vähintään sama kuin muualla euroopassa, jossa se on noin 800,-e/kk meidän maamme tulee tässäkin asiassa jäämään jälkeen. Eläkkeitä rasittaa myös taitettu indeksi, joka pitää huolen, että tuloero kasvaa.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

mutta ei rahana.

t.metsänpoika

Minä en saa takuueläkettä ollenkaan, kun en saa vielä kansaneläkettä. Olen 63v. Työeläke on pieni, vaihka olen hoitanut lehmiä 30v. Välillä yölläkin.
Väliinputooja.

Joku tässä kertoilikin sellaista jotta koko takuueläke olisikin räätälöity maatalonemännille jotka eivät aikanaan ole nostaneet "virallisesti" itselleen palkaa.

Vierailija

Lainaus:

Eläkkeitä rasittaa myös taitettu indeksi, joka pitää huolen, että tuloero kasvaa.

Taitettu indeksi koskee työeläkkeitä. Eikö takuueläke ole kansaneläkkeen lisäksi tuleva satanen joka nostaa eläkettä vajaaseen 700 euroon? Kansaneläkkeeseen vaikuttaa vain elinkustannusindeksin nousu.

Vierailija

Sehän tässä risookin, kun olemme avoliitossa ja isäntä omistaa kaiken. Ei ole palkkaa maksettu, vaihka töitä tehnyt olen 35v talon hyväksi. No tuleehan huhtikuun alusta vähän muutosta, että avopuolisokin perii.

Vierailija

Lainaus:

Sehän tässä risookin, kun olemme avoliitossa ja isäntä omistaa kaiken. Ei ole palkkaa maksettu, vaihka töitä tehnyt olen 35v talon hyväksi. No tuleehan huhtikuun alusta vähän muutosta, että avopuolisokin perii.

Miksi elät avoliitossa?

Vierailija

Avioliitto tuo turvallisuutta taloudellisesti.
Moni avoliittolainen on sen huomannut.
Karvaan kokemukseen kautta.

Avopuolison omaisuus menee sukulaisille jos ei ole testamenttia.
Vaikka olisi kuinka kodin eteen raatanut ja rahaa laittanut :(
"Leipäsusi"

Vierailija

Justiinsa. Eläkeläisille vaan lisää rahaa, on sitten millä matkustella ja käydä kauneushoitoloissa. Koskahan työtätekevä kansanosa pääsisi samalle elintasolle?

Vierailija

Lainaus:

Avopuoliso ei edelleenkään peri automaattisesti, perinnön saamiseksi tarvitaan testamentti.
Tosin avopuoliso voi vaatia liiton päättyessä eroon tai kuolemaan omaisuuden erottelua. Avopuoliso voi vaatia myös hyvitystä, jos hän on auttanut puolisoaan omaisuuden kartuttamisessa siinä tapauksessa, että omaisuuden jakaminen omistussuhteen perusteella (isäntä omistaa kaiken) merkitsisi hyötymistä toisen kustannuksella.
Lisäksi avopuoliso voi saada avustusta kuolinpesältä. Avustus on harkinnanvarainen ja sitä voi saada, jos puoliso on ollut taloudellisesti riippuvainen kuolleesta avopuolisosta.

(Kattilat jakoon, artikkeli OP-Pohjola -lehti)

Vierailija

Lainaus:

"Leipäsusi"

Leipäsusi ja maalaistalossa työskentelevä avovaimo, lukekaapa uusimman ET:n artikkeli Jako, hyvitys ja reilu ero. Siinä Heljä Walamies selvittää huhtikuussa voimaantulevaa uutta lakia avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta. Sen tultua voimaan avopuoliso ei välttämättä jää enää tyhjin käsin.
Mutta periminen ei edelleenkään ole mahdollista muutoin kuin testamentilla, leskeneläke jää samatta eikä ole oikeutta jäädä asumaan yhteiseen kotiin loppuiäksi.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

"Leipäsusi"

Leipäsusi ja maalaistalossa työskentelevä avovaimo, lukekaapa uusimman ET:n artikkeli Jako, hyvitys ja reilu ero. Siinä Heljä Walamies selvittää huhtikuussa voimaantulevaa uutta lakia avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta. Sen tultua voimaan avopuoliso ei välttämättä jää enää tyhjin käsin.
Mutta periminen ei edelleenkään ole mahdollista muutoin kuin testamentilla, leskeneläke jää samatta eikä ole oikeutta jäädä asumaan yhteiseen kotiin loppuiäksi.

Kehottaisin, äkkiä vihille.. Tai vähintään testamentti tehtävä. Et saa leskeneläkettä, siihen on tietyt kriteerit, pitää olla tietyn aikaa naimisissa ja olla tietyn ikäinenkin. Ei kannata heittää hukkaan tehtyjä työvuosia. Kannattaa pitää oikeuksistaan kiinni, kukaan muu ei niistä huolehdi. Huhtikuuhun on vielä aikaa, aika moni kerkiää kuolemaan vielä ennen sitä. Eikä sekään ole varma että juuri puolisosi kuolee ennen sua.

Vierailija

MYEL (maatalousyrittäjien eläkelaki) tuli voimaan muistaakseni 60-luvulla. Minulla
ei ole tietoa sen vaikutuksesta pikkutiloihin. Sehän kytkeytyi työtuloihin.
Sen kuitenkin muistan että kun vanhempani pääsivät eläkkeelle 70-luvulla niin
heidän taloudellinen tilanne parani huomattavasti. Rahaa jäi säästöönkin.

Parin kolmen lehmän tilalla elääkseen tarvittiin lisätuloja. Isä teki milloin
sattui mitäkin työtä olemaan tarjolla ja kun kotitilan töiltä oli aikaa.

Mainitun takuueläkkeen piiriin kuuluu kai myös sellaiset syntymästään saakka
työkyvyttömät henkilöt? Kaikki pelkän kansaneläkkeen varassa olevat.

Vierailija

Lainaus:

Justiinsa. Eläkeläisille vaan lisää rahaa, on sitten millä matkustella ja käydä kauneushoitoloissa. Koskahan työtätekevä kansanosa pääsisi samalle elintasolle?

Minä en ainakaan kadehdi eläkeläisiä, he ovat omalla työllään eläkkeensä ansainneet. Pitää myös muistaa, että kaikki eivät saa isoa eläkettä, vaan on paljon ihmisiä, jotka elävät hyvin pienellä tulolla. Jos et työssä ollessa pääse samalle elintasolle, voisin olla jopa sitä miletä, että elämäntyylisi, on suurempi kuin tulot. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot, että sillä periaatteella.

Vierailija

Lainaus:

Takuueläkkeen tarkoitus on että jokainen kansaneläkkeelläkin oleva saa
vähintään 687,74€/kk. "Tuntipalkaksi " tulee yli 4€. Minimieläke.
Kyllä siihen ansioon työssäkin pääsee, kun on ahkera.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat