lanttulaatikko

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Aion tehdä lanttulaatikon valmiista soseesta. Miksikö teen valmiista soseesta. Laskin että jos ostat lanttuja ja kuorin ne (menee aika paljon hukkaan) ja keitän niin mielestäni ei hinta ole sen halvempi. Kuulin sivupuheena että siihen voisi laittaa mannasuurimoita sekaan. On kuulemma tosi hyvää. En ole löytänyt sellaista ohjetta. Onko kukaan kokeillut? Ei ilmeisesti laiteta kovin paljon niitä suurimoita tai olisiko kenties mannapuuroa? Niinkuin laitetaan porkkanalaatikkoonkin riisipuuroa. En tosi minä laita.

Kommentit (5)

Vierailija

Tässä yksi mahdollisuus Saunalahden sivuilta:

Lanttulaatikko
2 ½ kg lanttuja
vettä
1 ½ dl mannasuurimoita
tai korppujauhoja
1 ½ dl kahvikermaa tai soijamaitoa
2 rkl siirappia
valkopippuria
(hiven muskottipähkinää tai kanelia)
(suolaa)
voita tai margariinia

Valmistus:
Höyrytä tai keitä kuoritut, lohkotut lantut pehmeiksi. Säästä keitinliemi. Turvota korppujauho tai mannasuurimot kermassa tai soijamaidossa. Survo tai jauha lantut soseeksi. Lisää soseeseen mannasuurimo- tai korppujauhoseos, siirappi ja mausteet sekä niin paljon keitinlientä, että seoksesta tulee melko löysää. Kaada lanttusose voideltuun uunivuokaan, kuvioi pinta ja ripottele pinnalle korppujauhoja tai vehnänleseitä. Pane muutama voi/margariininokare sinne tänne laatikon päälle. Paista 200 C:ssa noin tunti.

Itse teen saman ohjeen mukaan, mutta laitan korppujauhoja ja paistan alemmassa lämpötilassa 2-3 tuntia. Lisäksi kuullotan aivan pieneksi silputtua sipulia mukaan.

Minäkin olen tehnyt valmiista soseesta.

Vierailija

Edellinen ohje muunnettuna niin, että ei käytetä mannasuurimoita eikä korppujauhoja vaan , niiden tilalla kananmunaa 1-2.
Soveltuu hiilihydraatteja rajoittaville ja gluteiinittomille hyvin.

Ja on todella hyvää.

mumpsille
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiitos! Täytyypä tosiaankin kokeilla. Enpä ollut ajatellut laittaa edes korppujauhoja. Nyt kokeilen toisen korppujauhoilla ja toinen mannasuurimoilla. Täytyypä joulun jälkeen kertoa kumpi oli vieraistani parempaa. Kananmunia olen myöskin aikaisemmin laittanut.

Imelletty Lanttulaatikko

Olen tehnyt lanttulaatikkoa imellettynä samaan tapaan kuin imellettyä perunalaatikkoa.

Imelletty lanttulaatikko

2 kg lanttuja
1 dl vehnäjauhoja
0,5 l maitoa
2 tl suolaa
50-100 g voita

Kuori lantut ja pilko reiluiksi kuutioiksi.

Keitä lantut kypsiksi vähässä suolattomassa vedessä.

Soseuta lantut keitinveteen. Lisää tarvittaessa kuumaa vettä. Soseen tulee olla jäykähköä muusia. Jäähdytä 75 asteiseksi.

Sekoita 75 asteiseen soseeseen jauhot.

Peitä astia kannella ja anna imeltyä sähköuunissa 70 asteessa 1-3 tuntia. Imeltymisen loppuvaiheessa laske lämpö 65 asteeseen ja imellä 1-3 tuntia. Katkaise virta uunista. Imellystä voi jatkaa uunin jäähtyessä muutaman tunnin.

Sekoita pari kertaa imeltymisen aikana.

Lisää soseen joukkoon suola, sulatettu voi ja maitoa niin paljon, että soseesta tulee sopivan sakeaa että sen  pinnan voi koristella kestävin koristekuvioin .  Lisämakeutusta ei tarvita.

Kaada seos voideltuun uunivuokaan. Pinnalle korppujauhoa ja voinokareita

Paista 120-150 asteessa 2-3 tuntia.

On tärkeää että imellyttäminen aloitetaan 75 asteen lämpötilassa. Näin saadaan tärkein imellyttämisreaktio hyödynnettyä.

...ja muunnokset

Kun  jauho-lanttu-vesi-sose on imeltynyt, niin lanttulaatikon voi valmistaa ja maustaa samaan tapaan kuin "tavallisenkin lanttulaatikon" ja muunnokset.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat