Sivut

Kommentit (41019)

Vierailija

Iloista elokuun 1.päivää 🌻.
Näin tavallisena syntisenä joudun toteamaan ettei ole koskaan ollut suuria summia laittaa kolehtihaaviin, vain muutamia pienimpiä kolikoita.
Rukous maailman rauhan ja ihmisten puolesta on anti, jonka voi joka päivä antaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minun kirkollani ei ollut valtion apuja, uskon että silloin uhrataan enemmän ja tehdään vapaaehtoista työtä  seurakunnan eteen, joka oli erittäin antoisaa. Vilkas, tekevä, aikaansaava jäsen on tuollaiselle kirkolle todellinen lahja. Tosin moni tekijä jää ilman arvostusta. Luotetaan, että Jumala palkitsee!

vertaus

Rintalan 1961 teoksen Mummoni ja Marsalkka nimien symboliikassa Mummon nimi Eeva tulee Raamatusta ja 2. etunimi Neitsyt Marialta, jonka katoliset katsovat olleen synnitön. Mannerheimista käytetään sukunimeä, Mummosta etunimiä, koska Mannerheim elää julkisuudessa, mutta Mummo on yksityinen henkilö.

Millainen olisi dialogi kun Katekismuksen ulkoa osaava Mummo kohtaa tiellä Jeesuksen, jota ei kuitenkaan tunnista.

Jeesus: Mitä Mummo luet kävellessäsi?

Mummo: Lutherin Isokatekismuksen esipuhetta. Kuulehan: "Hartaasti teroitamme katekismuksen opetusta ja kehotamme muitakin sitä tekemään, varsinkin koska näemme kirkkoherrojen ja saarnaajien laiskottelevan."

Jeesus: Mihin opetukseen sinä kehotat?

Mummo: Siihen että "Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton. Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää."

Jeesus: Mutta eikö Isä ole aikaisemmin kuin Poika?

Mummo: "Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt."

Jeesus: Mutta "Herra loi minut ensimmäisenä teoistaan, ennen aikojen alkua!" (Sananl.8; Kol.1:12-19)

Mummo: "Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias."

Jeesus: Mutta "Isä on minua suurempi!" (Joh.14:26) "Mutta että maailma ymmärtäisi minun rakastavan Isää ja tekevän, niinkuin Isä on minua käskenyt." (Joh.14:21).Kuinka käskettävä voi olla Kaikkivaltias?

Mummo: "Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala."

Jeesus: Isä on lähettänyt minut tekemään tahtonsa: "Se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt." (Joh.14:24) Eikö Lähettäjä ole suurempi kuin lähettiläs?

Mummo: "Eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala."

Jeesus: "Minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä." (Joh.14:20) En ole samaa persoonaa opetuslapsienikaan kanssa!

Mummo: Luther: "Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä, ei voi pelastua."

Vierailija

Kolminaisuusopin kieltäminen tekee uskomisen helpommaksi. Kolmiyhteinen Jumala on monelle ajattelevalle ihmiselle ongelma. Mielestäni islamin ja juutalaisuuden yksi Jumala ilman poikaa ja pyhää henkeä on vielä selkeämmin hahmotettavissa kuin edellä kuvattu jehovalaisten suvereeni Herra Jehova ja poikansa.
Uskontojen valintamyymälässä on tarjolla erilaisia käsityksiä. Ei ihme jos pää on monella mennyt pyörälle oppien viidakossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kolminaisuusopin kieltäminen tekee uskomisen helpommaksi. Kolmiyhteinen Jumala on monelle ajattelevalle ihmiselle ongelma. Mielestäni islamin ja juutalaisuuden yksi Jumala ilman poikaa ja pyhää henkeä on vielä selkeämmin hahmotettavissa kuin edellä kuvattu jehovalaisten suvereeni Herra Jehova ja poikansa.
Uskontojen valintamyymälässä on tarjolla erilaisia käsityksiä. Ei ihme jos pää on monella mennyt pyörälle oppien viidakossa.

Kommentistasi saa käsityksen, että Sinulle on tärkeää se ettei mikään eikä kukaan tee uskomista helpommaksi. Tuollainen asenne on johtanut siihen, että on uskontoja joissa niiden harjoittajat jopa ruoskivat itsensä lähes henkihieveriin verille. Onneksi suurin osa uskonnoista tyytyy vai sanallisesti ruoskimaan toisiaan. :)

Huonepostillassaan Luther harmittelee sitä, että "turkkilaiset (muslimit) ja juutalaiset pilkkaavat" hänen seuraajiaan siksi, että harjoittavat polyteismiä eli monijumalisuutta palvoessaan kolmea jumalaa.

Teologina näpäytät tietenkin myös J-n todistajia. Olisitko ystävällinen ja perustelisit Raamatulla heille sen, millainen on Luoja ja millainen on Poika ja millainen on Pyhä henki. Miten he ovat samanlaisia, mutta myös miten ovat erilaisia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kommentistasi saa käsityksen, että Sinulle on tärkeää se ettei mikään eikä kukaan tee uskomista helpommaksi. Tuollainen asenne on johtanut siihen, että on uskontoja joissa niiden harjoittajat jopa ruoskivat itsensä lähes henkihieveriin verille. Onneksi suurin osa uskonnoista tyytyy vai sanallisesti ruoskimaan toisiaan. :)

Huonepostillassaan Luther harmittelee sitä, että "turkkilaiset (muslimit) ja juutalaiset pilkkaavat" hänen seuraajiaan siksi, että harjoittavat polyteismiä eli monijumalisuutta palvoessaan kolmea jumalaa.

Teologina näpäytät tietenkin myös J-n todistajia. Olisitko ystävällinen ja perustelisit Raamatulla heille sen, millainen on Luoja ja millainen on Poika ja millainen on Pyhä henki. Miten he ovat samanlaisia, mutta myös miten ovat erilaisia.

Koska EN ole teologi jota sinun on turha karistella lahkeestasi, jota ilmaisua joskus käytit, en todellakaan etsi raamatunlauseita kolminaisuuden tueksi. Minulla ei ole tarvetta knoppailla valituilla lauseilla. Tiedät itsekin sivut, joissa esitellään areiolaisuutta ja samalla kumotaan heidän oppinsa Raamatusta löytyvillä jakeilla. Uskontojen historia todistaa, miten eriäviä käsityksiä noilla jakeilla voidaan perustella.

Jos koet näpäytyksinä sen että nimeän tunnistamani uskonsuunnan, niin se johtuu ainoastaan siitä, että jokainen keskustelemaan pyrkinyt X x -todistaja ensisijaisesti pyrkii salaamaan suuntauksensa. Vasta kysyttyäni oven taakse ilmestyneeltä, onko hän Xx, saan myöntävän vastauksen. Miksi ei voi olla reilusti kertoa, mitä on esittelemässä.

Kerron vielä, että en poista viestejäsi vaikka kuvittelet "papin" poistavan kirkon työntekijöihin kohdistuvat piikittelyt. Ehkä joku muukin lukija näkee niiden tarkoituksen. Ihminen voi tietää yhtä ja toista uskonnoista olematta (inhoamasi) pappi.
Tämä tästä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

"Kolmiyhteinen Jumala on monelle ajattelevalle ihmiselle ongelma". En ole samaa mieltä, koska minulle on se ollut selvä aina. Kun tietää ja uskoo, siis sen mitä Raamatussa on sanottu: Jumala loi ja  toteutti yhdessä Poikansa kanssa. Alussa  on Jeesus sekä Jumalan Pyhä Henki ollut ja Jumalan lähettämä Pyhä Henki täytti Marian ja Jeesuslapsi syntyi. Pyhä Henki on Kolmiyhteisen Jumaluuden toimintaa aikaansaava "osa". Näin oikoseen yksinkertaisesti selitettynä Kolmiyhteinen Jumala. Toki meillä itsellämme on mielessämme se miten me persoonana uskomme.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
 Minun kirkollani ei ollut valtion apuja, uskon että silloin uhrataan enemmän ja tehdään vapaaehtoista työtä  seurakunnan eteen, joka oli erittäin antoisaa. Vilkas, tekevä, aikaansaava jäsen on tuollaiselle kirkolle todellinen lahja. Tosin moni tekijä jää ilman arvostusta. Luotetaan, että Jumala palkitsee!

Sellainen käytäntö toimii amerikassakin. Ehkä suomessakin kunhan saavat sen tehtyä.

Vierailija

Kun ihminen lakkaa uskomasta puiseen jumalaan, se ei merkitse sitä, etteikö Jumalaa ole, vaan sitä ettei Hän ole puuta. -Leo Tolstoi.

Kun ihminen lakkaa uskomasta kolmiyhteiseen jumalaan, se ei merkitse sitä, etteikö Jumalaa ole, vaan sitä ettei Hän ole kolmiyhteinen. -5. Mooseksen kirja 6:4.

Vierailija

[quote=Vierailija]Kun ihminen lakkaa uskomasta puiseen jumalaan, se ei merkitse sitä, etteikö Jumalaa ole, vaan sitä ettei Hän ole puuta. -Leo Tolstoi.

Kun ihminen lakkaa uskomasta kolmiyhteiseen jumalaan, se ei merkitse sitä, etteikö Jumalaa ole, vaan sitä ettei Hän ole kolmiyhteinen. -5. Mooseksen kirja 6:4.[/-Tussa on kirjoitettu näin:

"Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin. Rakasta Herraa Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi."

Ota huomioon, että tämä käsky kuuluu vanhaan liittoon. Israelin juutalaiselle kansalle. Jumala ei ollut lähettänyt vielä Poikaansa eikä näin ollen tehnyt Uutta liittoa jota me kristityt noudatamme. 

Meitä kaikkia koskee tuon luvan jakeiden jatko: IIsraelin kansalle elämänohjeet. "Pidä aina mielessäsi nämä käskyt, jotka minä sinulle tänään annan". Luvusta 12-26 löytyy luettavaksi määräykset ja säädökset joita tulee koko elinajan noudattaa!

.

Vierailija

Eräs tuollainen laki on, että: Jos joku rikoksesta kuolemaan tuomittu surmataan ja hänen ruumiinsa ripustetaan paaluun, ruumista ei saa jättää siihen yöksi, vaan se on haudattava vielä samana päivänä, sillä puuhun ripustettu on Jumalan kiroama. Onneksi en ole juutalainen ja elämme vuotta 2019

Vierailija

Vierailija][quote=Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen lakkaa uskomasta puiseen jumalaan, se ei merkitse sitä, etteikö Jumalaa ole, vaan sitä ettei Hän ole puuta. -Leo Tolstoi.

Kun ihminen lakkaa uskomasta kolmiyhteiseen jumalaan, se ei merkitse sitä, etteikö Jumalaa ole, vaan sitä ettei Hän ole kolmiyhteinen. -5. Mooseksen kirja 6:4.[/-Tussa on kirjoitettu näin:

"Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin. Rakasta Herraa Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi."

Ota huomioon, että tämä käsky kuuluu vanhaan liittoon. Israelin juutalaiselle kansalle. Jumala ei ollut lähettänyt vielä Poikaansa eikä näin ollen tehnyt Uutta liittoa jota me kristityt noudatamme. 

Meitä kaikkia koskee tuon luvan jakeiden jatko: IIsraelin kansalle elämänohjeet. "Pidä aina mielessäsi nämä käskyt, jotka minä sinulle tänään annan". Luvusta 12-26 löytyy luettavaksi määräykset ja säädökset joita tulee koko elinajan noudattaa!

.

Kiitos. Kertoisitko vielä ajankohdan, jolloin yksi jakautui kolmeksi.

Vierailija

Jumala  ja Pyhä Henkensä on ollut aina. Jumala tunnusti Jeesuksen kun Johannes kastoi Hänet ja Pyhä Henki  kyyhkyn  muodossa laskeutui Jeesuksen päälle ja taivaasta kuului ääni: Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Lue Matt.3: 13-17   ja mark.1:9-11

Vierailija

Jes. 54:10

Sillä vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot,
mutta minun armoni ei sinusta väisty,
eikä minun rauhanliittoni horju,
sanoo Herra, sinun armahtajasi.

Vierailija

Mark.13:31-32

Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.
Mutta siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan,
eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika,
vaan ainoastaan Isä.

Vierailija

Joh.3:17-18

Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa,
vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita;
mutta joka ei usko,
se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut
Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

vaan ainoastaan Isä.

Tuon Raamatunkohdan otsikko on: Ihmisen Pojan tuleminen. Silloin nähdään pilvien keskellä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan...Ihmisen Pojan tulevan....Pitäkää varanne, olkaa valveilla, sillä te ette tiedä milloin se aika tulee. Siis Milloin Jeesus tulee takaisin :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

vaan ainoastaan Isä.

Tuon Raamatunkohdan otsikko on: Ihmisen Pojan tuleminen. Silloin nähdään pilvien keskellä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan...Ihmisen Pojan tulevan....Pitäkää varanne, olkaa valveilla, sillä te ette tiedä milloin se aika tulee. Siis Milloin Jeesus tulee takaisin :)

Juurikin niin :)

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat