ET kysyy: Rakkain pääsiäisperinteesi?

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Etusivun kyselyn löydät etusivulta, alhaalta oikealta.

Perustele tähän ketjuun, miksi pääsiäisperinteesi on rakas. Tai onko sinulla jokin muu pääsiäisperinne?

Sari
verkkotoimittaja

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Mieleen tulee lapsuuden aika kun kotona
äiti ja mummo tekivät mämmiä, jota ensin
keitettiin ja sitten paistettiin tuvan uunissa
isän tekemissä tuohisissa ropposissa. Muistan
itsekin hämmentäneeni keitosta ettei palanut
pohjaan. Mämmiä syömme nykyisin perheessämme
mutta lapsenlapsemme eivät siitä pidä. Pääsiäisen
aika on itselleni "tunteeseen"vetoavaa monella tapaa.
t.muumu

Vierailija

Pääsiäinen on toinen suuri juhla minulle. Odotan sitä, koska se on värien juhlaa ja kevät on silloin yleensä tullut kunnolla. Perinteisin ja rakkain tekeminen on munien maalaus. Se on hauskaa ja niitä on kiva ihastella ja asetella rairuohon sekaan. Meillä harrastetaan lähes kaikkea pääsiäisperinnettä.

Vierailija

Minulle mämmi on ollut mieluista syötävää lapsesta lähtien.
Söisin sitä vaikka ympäri vuoden.

Uskonnollista pääsiäistä en vietä.
Suklaapuput ovat pääsiäisaikaan kaupoissa edullisia,joten ostan myös niitä.
Eikä pääsiäispupu kyllä olekaan mikään
uskonnollinen juttu..
Tai joo, onhan se jossain pakanuus-jutussa hedelällisyyden symboli ?

"Pagana"

Vierailija

Mämmi on ihanaa.
Keliakia -diagnoosi teki stopin siitä herkuttelusta....
mutta tänä vuonna aion kokeilla gluteenittoman mämmin tekoa. Ihan isse ;D

Metsästän juuri netistä reseptejä, onko kellään omakohtaisesti hyväksi koeteltua ?

Vierailija

Vuosien saatossa omat pääsiäisperinteeni ovat muuttuneet. Pajunkissat, narsissit, rahkapiirakka - rairuoho siinä tipuset. Joskus pasha. Tärkempänä aina kuitenkin yhdessäolo. Nykyään odotan innolla pääsiäistä, lasken etukäteen
kalenterista voisinko olla vapaalla ja voisinko lähteä pääsiäistulille pohjanmaalle. Se tunnelma tulilla kun lämmittää ja lunta on maassa. Täällä satakunnassahan ei sellaista perinnettä tunneta, pikkunoidat ainoastaan kiertelevät jos jaksavat. Tänä vuonna menen sukuni pariin , " löysin " juuri juureni. Yhdessäoloa.

janttukatriina

Vierailija

No mää teen ite Bashaa ja kulitsaa.Ne tiätysi kuuluu Pääsiäiseen. myös mämmi vaniljakstikkeen keralla.
Pääsiäinen on toinen suuri Pyhäpäivä. Usein sen joudun viettämään töis.Kuitenkin aurinkoa,värejä,pupuja ja noitia.

Vierailija

Virpominen on se ehdoton ja oikeastaan ainut Pääsiäis perinne.Kun en ole työelämässä ,ei sillä ole mitään merkitystä muuten.Uskonnollisuus ei merkitse enää mitään.Mämmi on se mistä juhlan tuntee.Minulle henk.kohtaisesti on Joulu se ykkönen ,Juhannus kakkonen ja muut juhlat tulee sitten vasta.

Vierailija

Pitkänperjantain kirkko. Alttari on verhoiltu mustiin, urkumusiikki ei soi ja kaikki on niin korutonta.

Vierailija

Uskonnollisessa lapsuudenkodissani korostui pitkäperjantai ja sen synkkä,murheellinen sanoma.Aikuisuudessa pääsiäisestä tuli useiden sen ajankohtaan liittyvien ikävien tapahtumien vuoksi juhla, jonka halusin vain ohittaa. Nyt jo useiden vuosien ajan pääsiäinen on ollut minulle portti kevääseen ruoka-traditioineen: mämmi,sipulinkuorissa keitetyt kananmunat, lammaspaisti, pasha ja kulitsa. Ortodoksimyyjäisistä ostan karjalanpiirakat, virpomaoksan, punaisia tuohuksia(nykyään ovat luonnonvärisiä) ja kuvataideharrastajien maalaamia koristemunia. Ortodoksiseen pääsiäisen viettoon olen saanut mahdollisuuden osallistua ystävien kautta ja kokenut sen valoisampana kuin luterilaisen pääsiäisen. Myös passiot ja musiikin kuuntelu yleensä kuuluvat pääsiäiseeni.

Vierailija

Meillä ei pääsiäistä mitenkään erityisesti juhlita pääsiäistä,muuta kuin narsissikimppu pöydälle ja hieman juhlavampaa ruokaa ja mämmiä.Ei juhlittu lapsuuskodissanikaan.Tiedän kyllä miksi sitä vietetään.
Silloin kun lapset olivat pieniä ostettiin lapsille suklaamunia ja koti koristeltiin lasten tekemillä pääsiäiskoristeilla.

Vierailija

Virpominen ja mämmi kuuluvat pääsiäisees sekä keltaiset kukat vaikka itse en voi käyttää kun teko sellaisia. Hyvää pääsiäistä.

Vierailija

Keittiön verhokapan vaihto tulppaanikuvioiseen, itsetekemä tietenkin, samoin keittiön pöytäliina. Keltaisia tulppaaneja ja pajunkissoja maljakkoon. Vanha ihana pupuaiheinen karkkimalja esille.
Mämmiä, kermaa, sokeria eikä kaloreita lasketa. Juostaan ne pois sitten pääsiäisen jälkeen.

Lapset käyvät virpomassa ja heille on karkkia valmiina.

Vierailija

Mitä mieltä olette kun lapset käyvät pääsiäisenä virpomassa tuntemattomien ihmisten ovilla?
Itse en oikein pidä siitä, on jotenkin kerjäämisen makua kun palkinnoksi jopa vaaditaan rahaa eikä ne virpomavitsatkaan ole juuri muuta kuin pelkkä risu.

Omassa lapsuudessani vitsat koristeltiin kreppipaperilla ja höyhenillä niin hyvin kuin osattiin, se oli ikäänkuin kunnia-asia, ja niillä sitten käytiin virpomassa lähinnä sukulais tai kummi-tätejä jotka olivat siitä oikeasti iloissaan.
Tädit myös pyysivät sisälle hetkeksi juttelemaan, tarjosivat esimerkiksi mehua tai pientä suupalaa, vaihdettiin kuulumisia puolin ja toisin. Ja palkaksi saatiin suklaamuna tai jotakin muuta makeaa. Niin niistä reissuista jäi molemmille osapuolille kivat ja lämpimät muistot.

- eeva-mari

Vierailija

Lastenlasteni kanssa pääsiäisenä leikitty, munien piilottelu, on hauskaa kaikkien mielestä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat