Erilaisia matkoja ja elämyksiä

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Hyvän Uuden Vuoden toivotukset kaikille!

Kevättä kohti ollaan menossa kovaa vauhtia ja suunnitellaan mitä voisi tehdä ja minne mennä. Yhä enemmän on ihmisiä, jotka haluavat matkoiltaan muuta kuin ostoksia, ravintolassa istumista yömyöhään ja kiivasta siirtymistä paikasta toiseen. Olen huomannut, että puutarha- ja luontomatkat ryyditettynä sopivalla annoksella kulttuurikohteita ovat lisäämässä suosiotaan. Aika monelle pienet asiat ovat iso elämys. Ei tarvitse olla mitään hiuksia nostattavia suorituksia tai kiipeilyä korkeille paikoille. Tasamaakin riittää ja mukavat puistot sekä kauniit rakennukset.

Tällaisten matkojen järjestäjiä on jo aika paljon, ne pitää vaan löytää netistä. Isot matkatoimistot tarjoavat aika perinteisiä matkoja, mutta etsimällä löytää uusia vaihtoehtoja. Jos on hyvä porukka, niin on ihan helppo saada täysin ryhmälle räätälöity matkakin aikaan.

ET:n netti voisi olla hyvä paikka vaihtaa kokemuksia. Niistä voi joku saada kipinän lähteä erilaiselle matkalle kuin mitä on aiemmin tehnyt.

Terveisin
Leena Luoto

Kommentit (5)

Vierailija

Olihan mukava kun vihdoin Leenastakin kuuluu tällä palstalla, joten tervetuloa taas ilahduttamaan meitä hyvillä vihjeillä ja vastauksilla.
Kyselin tällä palstalla oikein kuvan kanssa rohto-aloesta ja varmaan nyt voitkin vilkaista kuvaa ja ehkä saan vastauksenkin kysymykseeni.
Iloa elämääsi koko vuoden verran!

t. Hyvämieli

Vierailija

Hei

Valitettavasti en ole kaikkia keskustelupalstalla olevia kysymyksiä lukenut. Jos sinulla on vielä tallella kysymyksesi niin voitko lähettää sen Kysy asiantuntijalta linkin kautta.

Tiedoksi muillekin varmuuden vuoksi: Jos teillä on puutarhaa tai kasveja koskevia kysymyksiä, niin varmimmin asia tulee minulle, kun lähetätte sen kysy asiantuntijalta linkin kautta. Keskustelupalstoilta on jälkikäteen hankala löytää asiaa uudelleen. Sen sijaan kysymykset on kootusti aiheittain ja niistä voi hakea valmiita vastauksia mieltä askarruttaviin asioihin. Hyvin monesta aiheesta olen vuosien varrella kirjoittanut vastauksen.

Oikein mukavaa kevään odotusta kaikille puutarhasta ja kasveista kiinnostuneille. Puutarhasta on moneksi. Totesihan Presidentti Tarja Halonenkin, että siirtolapuutarhan hoito on ollut hänelle hyvää vastapainoa työlle. Haastattelu taisi olla merkkivuosiaan juhlivassa Kotiliedessä.

Vierailija

Matkustaessani ulkomaille haen kohdetta, joka tarjoaa erilaista kulttuuria kuin Suomi. Kun vielä on kunnossa ja pystyy tekemään pitkiäkin matkoja (lennot hankalia), täytyy ottaa irti se minkä saa. Koskaanhan ei tiedä milloin terveys tai elämä pettää.
Olen tälle vuodelle suunnitellut alkuvuoteen äkkilähtöä Sri Lankaan pariksi viikoksi pienellä omatoimiporukalla. Siellä on tosi erilaista, kuumaa ja upea luonto. Tietää olleensa jossain, kun tulee kotiin.
Loppuvuodelle olen alustavasti bookannut ryhmämatkan Pohjois-Kreikan luostareihin, joka on toisella tavalla antava. Hyvä opastus mukana. Toisaalta Armeniakin olisi kiehtonut. Varsinaiset turistirysät eivät sen sijaan enää kiinnosta tässä iässä vaan erilainen kulttuuri ja luonto.
Odotan paljon matkoiltani, että taas jaksaa tasaista arkea. Koska muuten elän vaatimattomasti, en koe pröystäileväni. Muistelen aikoja, jolloin ei ollut varaa matkustaa, kun oli työtön tai työesteet eivät mahdollistaneet.

Olisi mukavaa, että matka-aiheista keskusteltaisiin tällä sivustolla enemmän. On niin minimaalista - ja kuitenkin nykyään ihmiset matkustaa aika paljon. Vai onko täällä vain kotona viihtyvät ?
Tai ne, joita kiinnostaa vain alapääasiat ? Anteeksi havaintoni.
Tässä iässä ei enää köykäinen anti riitä ja sitä on kyllä ollut tällä sivustolla viime aikoina varsin riittävästi.

Vierailija

Valmismatkoilla voi aivan hyvin hankkia omia elämyksiä, mutta on hyvä kun joku kieltä taitava tavoitettavissa sellaisessa maassa, missä yhteistä kieltä ei löydy, jos tulee jokin pulmatilanne.

Olin mieheni kanssa Dubaissa muutamia vuosia sitten. Teimme "omatoimiretken" keidaskaupunki Al Ainiin, jonne on Dubaista matkaa 180 km. Menimme vain linja-autoasemalle ja nousimme Al Ainin bussiin. Perillä vietimme koko päivän. Kävimme katselemassa paikallisia viljelmiä, toreja ja mitä nyt ehdimmekään. Ruokapaikankin löysimme ja ruokaa saimme, vaikkei yhteistä kieltä löytynyt eikä ruokalistaakaan ollut. Hyvin pärjäsimme ja mielenkiintoista oli. Paluukyytikin järjestyi sillä, että huomasimme jossakin kauempana pieniä busseja rivissä seisoskelemassa. Kysyimme, meneekö mikään Dubaihin ja meni. Heti kun nousimme kyytiin, bussi lähti kohti Dubaita.

Matkalla oli lyhyt tauko, kun kuljettaja meni pieneen moskeijaan rukoilemaan. Ihmettelimme, minne mies lähti, mutta kyydissä ollut eriuskoinen mies selitti meille, mistä oli kyse. Muita naisia ei kyydissä minun lisäkseni ollut kumpaankaan suuntaan.

Järjesti matkatoimistokin samaan paikkaan retken, mutta me teimme sen paljon paljon edullisemmin. Olimme lukeneet maan asioista ennen matkaa hyvin paljon, kuten aina jonnekin lähtiessämme. Siten on helpompi mennä omin neuvoin ja suhtautua maan tapoihin varsinkin arabimaissa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat