R-VIKA

Vierailija

Moi :) !
Aattelin kysyä, että onko vielä 14-vuotiaana mahdotonta oppia ärrää ? ):
Kävin joskus tokalla puheopetuksessa, mutta jätin vuoden opettelun jälkeen kesken, ja eihän sillon tokalla luokalla mikään puhevika haitannu, ainakaan mua. Mutta nyt haittaa - ja ihan sairaasti.
Mä sanon kurkkuärrän ja vihaan sitä yli kaiken.
Jos en ihan suoraa ja kunnollista ärrää voi enää oppia, niin sitten haluisin oppia sellasen ärrän, ku mun iskällä :D ! Sen puheesta ei yhtään huomaa sitä r-vikaa, ja sain itekkin tietää vasta pari kuukautta sitten, että sillä ees on r-vika ! :D

Osaatteko auttaa ? :)

Sivut

Kommentit (64)

Vierailija

Ilmeisesti opiskelet yläkoulussa, joten käyt siellä erityisopettajan tai terveydenhoitajan luona juttelemassa ko.asiasta.
He kyllä osaavat kertoa mitä kannattaa tehdä. :)

Vierailija

Rrreippaasti vaan puheterapeutille ;)
Jos ei siitä "apua" ole, ajattele sitä,että ärrän sorauttaminen on persoonallinen puhetyyli, jota toiset eivät osaa luontevasti matkia...

Olet muuten ehkä presidenttiainesta ;)....olen huomannut Presidentti Halosenkin puheessa persoonallisen ärrän.
Hän ei näy siitä olevan moksiskaan ;D

Vierailija

Lainaus:

Olet muuten ehkä presidenttiainesta ;)....olen huomannut Presidentti Halosenkin puheessa persoonallisen ärrän.
Hän ei näy siitä olevan moksiskaan ;D

Kyllä r-vika kannattaa hoitaa pois. Ei Halosen(kaan) puhetta ole minusta oikein kiva kuunnella kun koko ajan esiin pukkaa hänen liudentunut ällänsä ym. Hyvä selkeä puhe on lahja kuulijalle, vaikkei ammattipuhuja olisikaan.

Vierailija

Onkos tämä jatkoa Eduskuntavaalit 2011-keskustelulle? Eipäs pilkata ketään, ei missiä eikä presidenttiä!!!

Vierailija

Lainaus:

Moi :) !
Aattelin kysyä, että onko vielä 14-vuotiaana mahdotonta oppia ärrää ? ):
Kävin joskus tokalla puheopetuksessa, mutta jätin vuoden opettelun jälkeen kesken, ja eihän sillon tokalla luokalla mikään puhevika haitannu, ainakaan mua. Mutta nyt haittaa - ja ihan sairaasti.
Mä sanon kurkkuärrän ja vihaan sitä yli kaiken.
Jos en ihan suoraa ja kunnollista ärrää voi enää oppia, niin sitten haluisin oppia sellasen ärrän, ku mun iskällä :D ! Sen puheesta ei yhtään huomaa sitä r-vikaa, ja sain itekkin tietää vasta pari kuukautta sitten, että sillä ees on r-vika ! :D

Osaatteko auttaa ? :)

Kello melkein 1 yöllä ja sinä kirjoittelet vanhusten palstalle.

Vierailija

Eivät kaikki täällä kirjoittavat ole vanhuksia ja voihan olla, että
täällä on paikalla joku puheterapeuttikin.

Sinä nuori keskustelun aloittaja puhu vanhempiesi kanssa asiasta ja
tietenkin koulun terveydenhoitajan. Kyllä varmasti kannattaa mennä
puheterapeutin vastaanotolle minkä ikäisenä tahansa. Uskoisin, että
sitkeä harjoittelu puheterapeutin ohjeilla ainakin jotain edistystä saa
aikaan.

Miten et aikaisemmin ole keskustellut isäsi kanssa r-asiasta?
Onko hänen r-vikansa ollut koko ajan lähes huomaamaton vai onko
hän itse tehnyt jotain asian korjaamiseksi?

Vierailija

Kalle Päätalollakin oli omansa. Tapio Rautavaara sai omanlaisensa ärränsä puheterapeutilta
vasta aikuisena.
Lola Odusoga on r-vikainen. Universumin kolmanneksi kaunein 90-luvulla:)

Minusta paaljon pahempi vika on hänellä joka kiusaa ja huomauttelee toisten vioista.

Vierailija

Useimmiten r-vian voi hoitaa. On olemassa pieni ryhmä ihmisiä, joiden suussa on rakenteellinen "vika", eikä heidän ole mahdollista pärisyttää suutaan ärrän vaatimalla tavalla. Menen terkkarin kautta puheterapiaan niin saat siellä tietää, onko sinun mahdollista oppia. Tuskin oppiminen ainakaan iästäsi on kiinni.

Vierailija

Kyllä "R-vika" on se vaikein hoitaa. On paljon aikuisia "R-vikaisia", eikä he pysty ärrää oikein ääntämään. "R-vika" on persoonallista kuten silmien tai hiusten väri eikä haittaa millään tavoin tervejärkistä kuulijaa. Jos se voitaisiin helposti hoitaa, ei aikuisia "R-vikaisia" olisikaan. Siis oikeastaan ei ole kyse viasta tai vammasta vaan tavasta ääntää R-kirjain.

Vierailija

Kyllä tuo R-vika voi olla vika tai vamma... 5 vuotiaalla pojallani todettiin liian lyhyt kielijänne Liian laiska kieli tai liian lyhyt kielijänne VOI aiheuttaa ns. R-vian R:stä tulee L
Valitettavast nyt on poikani alkanut "turhaan" kiusaamaan itseään ja itkemään kun ei osaa sanoa oikein sanoja. varoo puheissaan sanoja jotka sisältävät r-kirjaimen.....................

Vierailija

Tyttärelänikin oli R-vika,joka hoidettiin ennen kouluun menoa.Kotona piti tehdä harjoituksia.Yksi oli sellainen,joka oli puheterapeutin mielestä tosi tärkeä;Siinä jokaisen r-alkuisen sanan eteen piti lausua d-kirjain.
Niitä sitten kotona hoettiin.Ensin d.tä ,d d d d ja sitten se sana,olkoon nyt vaikka drengas.Vajaa puolivuotta siinä meni ja ärrän hän oppi.

Vierailija

Lainaus:

Kyllä tuo R-vika voi olla vika tai vamma... 5 vuotiaalla pojallani todettiin liian lyhyt kielijänne Liian laiska kieli tai liian lyhyt kielijänne VOI aiheuttaa ns. R-vian R:stä tulee L
Valitettavast nyt on poikani alkanut "turhaan" kiusaamaan itseään ja itkemään kun ei osaa sanoa oikein sanoja. varoo puheissaan sanoja jotka sisältävät r-kirjaimen.....................

Onkohan ylihuolestuneet vanhemmat ihmetelleet liiaksi lapsen tapaa ääntää R-kirjain. Sääliksi käy lasta. Lapsi tuskin kiusaa itseään, vaan häntä on kiusattu ja kenties naurettu hänelle.

Vierailija

Emme kiinnittäneet huomiota R-kirjaimen puuttumiseen. Eka huomautus tuli hammashoitajalta, sitten tarhan "aikuisilta." Hammaslääkäri totesi, että ei oo ärrää eikä tuu kun on tollanen jänne. Neuvolassa sitten kerroin tilanteesta ja terkkari oli kanssani samaa mieltä "ei ole vielä kiirekkään" ehtii oppia. Äitinä ikää sen verran että en turhia hötkyile joka asiasta. Lohdutellut pientäni, kannustanut. Tällä itsensä kiusaamisella tarkoitin sitä, että suree ja murehtii kun ei osaa tuota hienoa ärrää. Tiedän että hänelle on ainakin naurettu ja valitettavasti siihen on sortunut myös jotkut aikuiset...................... Enkä minä voi kuin yrittää selitää, että se on vaikea kirjain, eikä ole vielä kiirekkään osata kun just täytti viisi ja iso velikin oppi vasta just kuuden vanhana....

Vierailija

Ärrän voi ääntää aikuisenakin sorahtaen tai muuten voimakkaammin. Kuultu on monenkin suusta, eikä siihen voi vaikuttaa edes korkeakoulututkinnolla. Ei pidä antaa turhia toiveita lapselle ja eikä antaa ymmärtää että lapsen puhetapa on viallinen, jos ärrän ääntäminen poikkeaa enemmistöstä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat