Tänään TV1 perjantaina 4.3. klo 22.00

Vierailija

Onko terveellisestä syömisestä tullut ihmiselle jo pakkomielle, kysyvät Raisa Rauhamaa ja Marketta Mattila.
Ruoalla ikääntymistä vastaan
Tiedetoimittaja Jani Kaaron teos Terveenä 100-vuotiaaksi (Avain 2010) kokoaa kiinnostavasti tutkimustietoa siitä, mitä ikääntyminen on. Onko kysymyksessä elimistön kuluminen vai geeneihin valmiiksi ohjelmoitu prosessi?

Kaaro selvittää sitä noidankehää, mistä monet ortorektikot yrittävät pinnistellä irti.
Ravinnon ja unirytmin muutos sekä stressi ovat laukaisseet geeniperimästä esiin globaalin alttiuden 2-tyypin diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin ja masennukseen.

Tutkija Anne Puuronen on väitöskirjassaan Rasvan Tyttäret (2004) kyseenalaistanut nyky-yhteiskunnan terveyseetosta. Puurosen mukaan nykyihminen tahtoo syödä eettiseltä kooditukseltaan ”oikein”, sillä ruoka on minuuden rakennustapa.
http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/asia/voimala-syo-itsellesi-parempi-elama

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Täytyypä katoa taas. Olen Voimalan innokas seuraaja muulloinkin.
Mielenkiintoista nähdä, mitä keskustelussa irtoaa.

Syöminen on tehty vaikeaksi, kun sen pitäisi olla terveellistä, eettistä ja ekologista. Sodan jälkeen oli helppoa. Silloin syötiin mitä saatiin kunhan nälkä lähti.

Vierailija

Voimala oli tällä kertaa pettymys. Kaksi nuorta miestä outoine puheineen sai liian suuren roolin keskustelussa. Voimalan juontajien tapana ei ole keskeyttää rönsyilevää vierasta, vaikka tämä riistäisi toisilta suunvuoron. Eilen toivoin heidän keskeyttävän puhetulvan.
Nolotti varsinkin pitkätukkapojan puolesta ja suututti, kun kolme muuta alansa asiantuntijaa eivät juuri päässeet ääneen.

Vierailija

Minulle poikien puheesta jäi mieleen se, minkä olen jo itsekin huomannut omassa elämässä.
Laadukasta vettä pitäisi juoda enemmän, ei mitään sokerilitkuja.
Ei ruokakieltoja, vaan tilalle parempilaatuista ruokaa.

Hyvinvoivilta urheilijanuorukaisilta näyttivät, vaikka tuntuvatkin syövän paljon vähemmän kuin minä, joka vain istun kaiket päivät?

Vierailija

Lainaus:

Minulle poikien puheesta jäi mieleen se, minkä olen jo itsekin huomannut omassa elämässä.
Laadukasta vettä pitäisi juoda enemmän, ei mitään sokerilitkuja.
Ei ruokakieltoja, vaan tilalle parempilaatuista ruokaa.

Hyvinvoivilta urheilijanuorukaisilta näyttivät, vaikka tuntuvatkin syövän paljon vähemmän kuin minä, joka vain istun kaiket päivät?

Vettä minäkin juon janooni, ihan tavallista hanavettä. Sitäkin saatetaan nauttia liikaa niin että veri "laimenee". Tästä on lääkärien taholta varoiteltukin.
Lähinnä kritisoin vaalean pojan puheripulia, joka vei tilaa toisilta keskustelijoilta.

Vierailija

Ruoalla ikääntymistä vastaan
Tiedetoimittaja Jani Kaaron teos Terveenä 100-vuotiaaksi (Avain 2010) kokoaa kiinnostavasti tutkimustietoa siitä, mitä ikääntyminen on. Onko kysymyksessä elimistön kuluminen vai geeneihin valmiiksi ohjelmoitu prosessi?

Kaaro selvittää sitä noidankehää, mistä monet ortorektikot yrittävät pinnistellä irti. Ravinnon ja unirytmin muutos sekä stressi ovat laukaisseet geeniperimästä esiin globaalin alttiuden 2-tyypin diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin ja masennukseen.

Tutkija Anne Puuronen on väitöskirjassaan Rasvan Tyttäret (2004) kyseenalaistanut nyky-yhteiskunnan terveyseetosta. Puurosen mukaan nykyihminen tahtoo syödä eettiseltä kooditukseltaan ”oikein”, sillä ruoka on minuuden rakennustapa.

Ravitsemusterapeutti Annukka Ruska tapaa päivittäin työssään syömishäiriöisiä. Voiko terveyden tavoittelu johtaa hallitsemattomaan ruokasuhteeseen, jossa hyvä tarkoitus muuttuu pakkomielteeksi?

Vierailija

Huonot hiilarit voi korvata kasviksilla, sanoi vaalea poika-Olli-.
Paljon terveystietoa oli ohjelmassa .
Katsottavissa vielä Areenassa.

Vierailija

MS- sairaus Ollilla...
Terveellinen ravinto lievittänyt oireita huomattavasti?
Ei ollenkaan paha tieto...

Vierailija

Moni syö nykyään liikaa ja lihoo, koska ruuassa liian vähän ravintoaineita.
Kannattaisi tutkia itsekunkin oman ruokavalionsa terveellisyyttä.?
On ihana fiilis,kun tajuaa,että sittenkin voi itsekin vaikuttaa omaan terveydentilaansa:paljon !

Vierailija

Huonojen, paljon teollisesti käsiteltyjen ruoka-aineiden tilalle parempilaatuiset sapuskat!
Yksinkertainen viest... ;D

Vierailija

Pullan/pizzan/sipsien/oluen mässyttäjä ei tahdo
katsoa ohjelmia mietiskellen omia ruokatottumuksiaan.

Mieluummin moittii keskustelijoita kuin ajattelisi
heidän puheensa sisältöä.

Vierailija

Kotimaiset marjat/vihannekset ovat "superfoodia" ;)
Mitä lähempänä kasvanut, sen parempi.

Eikä ole kasvatettu "hiilijalanjälkeäkään" sen suhteen.
On parempi mielikin ;) = terveellistä !

Vierailija

Kalorimyrkytys-uusiosana.
Energiaa valtavasti,vähän ravinteita.
Sellaista ruokaahan meille tyrkytetään ?
Roskaruuasta tulee myös psyykkisiä oireita.

"Sohvaperuna"

Vierailija

Lainaus:

Pullan/pizzan/sipsien/oluen mässyttäjä ei tahdo
katsoa ohjelmia mietiskellen omia ruokatottumuksiaan.

Mieluummin moittii keskustelijoita kuin ajattelisi
heidän puheensa sisältöä.

Nyt haukut väärää puuta, jos tuo heitto oli tarkoitettu minulle joka arvostelin huonoa esiintyjää.

Keskustelu ruoasta saa kumman mustavalkeita sävyjä. Miksi ajatellaan, että on vain kiilusilmät ruokaintoilijat vastaan roskaruokailijat. Välimaastossakin on paljon tervettä ajattelua.
Tiedän omat tottumukseni, eivätkä niihin kuulu vehnäjauhot, uppopaistetut suolaiset perunat ja olut. Tervetuloa tarkastusmatkalle.

Vierailija

Lainaus:

Kotimaiset marjat/vihannekset ovat "superfoodia" ;)
Mitä lähempänä kasvanut, sen parempi.

Eikä ole kasvatettu "hiilijalanjälkeäkään" sen suhteen.
On parempi mielikin ;) = terveellistä !

Meidän kaksihenkinen perhe kerää ja pakastaa yli 200 litraa metsämarjoja talven varalle. Lisäksi kasvatamme tyrniä ja marja-aroniaa sekä mustaherukkaa omalla tontilla. Syömme marjoja joka päivä, eikä meillä ole koskaan flunssia ja vastaavia vaivoja.
Superfoodia on.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat