Steviasta

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kasvatin steviaa joitakin vuosia sitten, mutten uskaltanut käyttää, kun se oli silloin EU:ssa kielletty elintarvikkeena. Harmikseni heitin viime kesänä kuivatut lehdet pois. Nyt kun kieltoa ei enää ole, aloitin uudelleen stevioiden kasvattamisen. Ensimmäiset minipienet taimet ovat jo putkahtaneet esiin. Lisäksi olen tilannut kymmenen tainta, jotka saan myöhemmin keväällä.

Lehdet olivat tosi makeita. Kuivattamisen lisäksi kokeilin uuttamista ja siinäkin onnistuin hyvin. Tuli vihreää ja makeaa siirappia.

Kaupasta saatava Canderellin Steviajauhe sisältää hurjan paljon muuta kuin steviaa, koska sitä tarvitaan makeuttamiseen suunnilleen yhtä paljon kuin hienosokeria ja se on valkoista. Steviauute onkin sitten tosi makeaa. Tilasin sitä kokeeksi netistä. Eipä tarvitse monta tippaa laittaa sokeritta pakastamiini mehuihin, kun makeutta on riittävästi. Pusertamalla valmistettu tyrninektari vaatii ehkä muutaman tipan enemmän, mutta jo viisi tippaa riittää isoon lasilliseen, jossa on vaikkapa noin kolmannes happamistakin talviomenista lingottua mehua tai puutarhamarjoista tehtyä höyrymehua.

Jos onnistun stevian kasvattamisessa kunnolla, teen uutetta, jonka pakastan tietyllä tavalla annoksiksi ja osan kuivatan ja jauhan hienoksi.

Hurjan mielenkiintoista! Mitä kokemuksia teillä toisilla?

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

Lainaus:

Tuo green -jauhe sisältää maltodeksteriiniä. Älkää ihmeessä käyttäkö jos karppaatte!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Maltodekstriini

Taitaa noissa tuottaissa olla 10% steviaa ja sitten 90% noita muita "sokereita". Hieno tuote jälleen kerran. Ihan kunnon kusetusta suoraan sanoen.

Steviasta kiinnostuneiden kannattaa suunnata tänne:

http://kauppa.ruohonjuuri.fi/stevia-jauhe/COCOVI-6420617150983/dp?openGr...

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Tuo green -jauhe sisältää maltodeksteriiniä. Älkää ihmeessä käyttäkö jos karppaatte!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Maltodekstriini

Taitaa noissa tuottaissa olla 10% steviaa ja sitten 90% noita muita "sokereita". Hieno tuote jälleen kerran. Ihan kunnon kusetusta suoraan sanoen.

Steviasta kiinnostuneiden kannattaa suunnata tänne:

http://kauppa.ruohonjuuri.fi/stevia-jauhe/COCOVI-6420617150983/dp?openGr...

Annappas samantien ohje annosteluun leivonnassa/ruuanlaitossa ?

Vierailija

Nestemäisenä helpointa käyttää noissa ja 1 tl vastaa noin 1,5 dl sokeria. Vaihtelee kyllä eli maistelemallahan nuo aina tehdään kuten kaikki leivonta ja ruuanlaitto. Reseptit ovat vain viitteellisiä.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minä en taatusti karppaa, muttaa skarppaan välillä pitääkseni painon tietyissa rajoissa. Millekään dieetile en ole ikinä ruvennut enkä tee sitä vastakaan, jos ei jotakin ruoka-allergiaa ilmene ja tuskin enää tällä iällä. :)

Steviaa tulen käyttämään ns. pöytämakeutusaineena eli pakastamiini tuotteisiin. Koska stevian kasvatus ei ollut mitenkään vaikeaa, teen sen itse ensi kesänä. Pitää vain muistaa mullan sopivan kosteana pitäminen ja lämmöstä huolehtiminen. Siis suojaisa paikka ja syksyllä öisin turvaan sisälle, jos ei ole kasvihuonetta.

Itse kasvattamalla saa taatusti lisäaineetonta makeutusainetta. Makuhan on eri kuin sokerin, mutta pidän stevian mausta. Aspartaami on minulle kirosana.

Vierailija

Miten sitä kotikasvatettua steviaa käsitellään? Kuivataan ja murskataan lehdet? Miten uuttaminen nesteeksi tapahtuu?
Meinasin myös laittaa sitä purkkiin kasvamaan, pidän makeasta, mutta mielestäni tavallinen valkoinen sokeri aiheuttaa helposti riippuvuutta ja käytön lisääntymistä.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Uutin panemalla kuivattuja lehtiä lasipurkkiin, päälle kirkasta alkoholia (40-prosenttista vodkaa) niin, että lehdet peittyivät. Vettä voisi myös käyttää, mutta luin jostakin, että alkoholi irrottaa makean paremmin. Purkki vähintään kahdeksi viikoksi jääkaappiin. Sitten höyrytin siivilöidyn liemen kerroskattilan yläosassa kunnes alkoholi oli haihtunut. Ei saanut päästää kiehumispisteeseen, joka alkoholilla on vettä alhaisempi. Jäljelle jäi vihreää, huippumakeaa "siirappia". Ei se oikeastaan ihan siirappimaista ollut, mutta makeaa.

En tiedä, säilyisikö keitos sellaisenaan. Ainakin netistä tilaamassani uutteessa on 0,3 % kaliumsorbaattia säilöntäaineena, vettä 79,7 % ja steviosidea (steviaa) 20 %. Tuote on valmistettu Perussa. Niiltä kulmiltahan stevia on kotoisin, että kaipa tietävät kuinka aine pitää valmistaa, luulisin. Voihan lientä vaikka pakastaa jokainen oman kekseläisyytensä puitteissa sopiviin annoksiin, vaikkapa litteäksi minigrippiin ja lohkoa siitä tarpeen mukaan. :) Jääpalapussin palat ovat kyllä liian suuria pöytämausteeksi.

Olen myös hienontanut kuivattuja lehtiä ihan vain morttelissa, kun on ollut lähinnä kokeilusta kyse. Minusta se jauhe maustaa kuuman juoman, mutta maku ei ainakaan hetkessä "liukene" kylmään. Tuoreita lehtiä en ole kokeillut, mutta toivottavasti ensi kesänä voin senkin tehdä.

Vierailija

Steviantaimet ovat jo hyvässä kasvussa. Alku ainakin on lupaava. Viettävät aurinkoisina päivinä keskipäivän lasitetulla parvekkeella, mutta vartioin lämpötilaa ja tuon sisälle, kun lämpötila laskee alle +20 asteen.
"Vanha elli"

Vierailija

Lainaus:

Steviantaimet ovat jo hyvässä kasvussa. Alku ainakin on lupaava. Viettävät aurinkoisina päivinä keskipäivän lasitetulla parvekkeella, mutta vartioin lämpötilaa ja tuon sisälle, kun lämpötila laskee alle +20 asteen.
"Vanha elli"

Myydäänkö steviaa siemeninä,taimina tavallisissa puutarhakaupoissa,vai onko ne pelkästään postimyyntituotteita?

Vierailija

Lainaus:

"Vanha elli"

Myydäänkö steviaa siemeninä,taimina tavallisissa puutarhakaupoissa,vai onko ne pelkästään postimyyntituotteita?[/quote]

Tampereelta ostin yhden ison taimen puutarhamyymälästä, 10 kpl tilasin Kodin Kukista ja ne olivat pienempiä. Siemeniä en täältä saanut mistään, mutta tilasin niitä aiemmin Exodic Gardenista. Omat kylvämäni ovat nyt kaikkein pienimpiä, mutta ihan virkeitä nekin. Minulla on nyt yhteensä 22 tainta, että kai niistä jotakin luulisi tulevan. :)

Laki muuttui vasta viime joulukuun alusta, joten varmasti ensi keväänä luulisi siemeniäkin olevan kaikkialla saatavana niin kuin oli kolme vuotta sitten. Silloinhan ne oli tarkoitettu vain koristekäyttöön. Stevia ei kyllä ole kummoinenkaan koristekasvi, yrttihän se on.
"Vanha elli"

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minulla on tarkoitus saada ainakin pari steviaa kukkimaan ja kokeilla saada siemenet seuraavaksi kesäksi. Se on taas sitä mielenkiintoista kokeilua, jota olen koko ikäni harrastanut. Saattaa ehkä onnistuakin, kun olen nyt aikaisin liikkeellä. Edellisellä kokeilukerralla kesä loppui kesken.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

"Vanha elli"

Myydäänkö steviaa siemeninä,taimina tavallisissa puutarhakaupoissa,vai onko ne pelkästään postimyyntituotteita?

Tampereelta ostin yhden ison taimen puutarhamyymälästä, 10 kpl tilasin Kodin Kukista ja ne olivat pienempiä. Siemeniä en täältä saanut mistään, mutta tilasin niitä aiemmin Exodic Gardenista. Omat kylvämäni ovat nyt kaikkein pienimpiä, mutta ihan virkeitä nekin. Minulla on nyt yhteensä 22 tainta, että kai niistä jotakin luulisi tulevan. :)

Laki muuttui vasta viime joulukuun alusta, joten varmasti ensi keväänä luulisi siemeniäkin olevan kaikkialla saatavana niin kuin oli kolme vuotta sitten. Silloinhan ne oli tarkoitettu vain koristekäyttöön. Stevia ei kyllä ole kummoinenkaan koristekasvi, yrttihän se on.
"Vanha elli" [/quote]
Asun Tampereen lähellä,mistä sieltä ostit taimen?

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Pudotin sen ison taimen ylösalaisin lattialle, kun lähdin roudaamaan useampaa tavaraa kerralla toiseen paikkaan. Kasvi meni tuusannuuskaksi niin, että vain alin lehdykkä jäi ehjäksi. Olisin melkein itkenyt, jos olisin ilennyt. Mutta ei hätää. Löytyi kolme sellaista pätkää, että poistin osan lehdistä, tökkäsin ne samantien multaan kolmeen purkkiin, vettä juurelle ja muovikupu päälle.

Olin katsellut Youtubelta kuinka jossakin jenkeissä joku laittoi pistokkaita steviasta, tosin isosta kasvista. Ja nyt ne minun "ipanani" ovat ihan virkeitä ja inansa jo kasvamassa. Sainkin siis yhden sijasta neljä tainta. En kuitenkaan suosittele tekemään samaa liian pienille taimille. Nyt toiset taimet ovat niin isoja, että kohta latvon ne haaroittumisen edistämiseksi. Pitäisiköhän nekin sitten tökkiä multaan. Kohta minulla on niitä liikaa. :)

Kertokaa, mitä olette hommanneet vai oletteko mitään stevioiden kanssa!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat