Kieli korvalla

Vierailija

Miks kukaan ei käy työssä, siis yksikössä. Kun kaikki käy töissä, elikkä tekee montaa
työtä, niin sitä ei riitä kaikille:)
Jää aikaa tutkia vaikka tätä rakasta äidinkieltä. Olisi kiva yhdessä pohtia, miksi mitäkin
sanontaa käytetään. Kiinnostaako ketään?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Nyt lähden:hevon häntään!!tai:hevon kuuseen!!Tai niin pikälle kun:pippuri kasvaa!!
No kuka kertoo missä päin nämä ovat?Tai siis miten mennään hevonkuuseen?

Vierailija

Joku hyökkäsi hänen kimppuun. Mikä on ihmisen kimppu?
Joku tavara on tuotu "Vinkuintiasta". Missä on Vinkuintia?

Vierailija

Tämä on hyvä aloitus, hienoa, että kielijutut kiinnostavat muitakin kuin minua.

Missä on Jokisen eväät? levisi kuin Jokisen eväät. sitten joku putosi kuin eno veneestä.-ja lähti kuin kuppa Töölöstä?
t.myyrä

Vierailija

Kysymyksiä tuntuisi olevan kun olisi vastaajia. Ylläpidossa on varmaa joku
asiantuntija joka voisi vastata.

Vierailija

Lainaus:

Tämä on hyvä aloitus, hienoa, että kielijutut kiinnostavat muitakin kuin minua.

Missä on Jokisen eväät? levisi kuin Jokisen eväät. sitten joku putosi kuin eno veneestä.-ja lähti kuin kuppa Töölöstä?
t.myyrä

Hei myyrä! Tässä olisi apuna fraasisanakirja, mutta kun ei ole nyt käsillä, katso

http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Fraasit

Kupan lähtöä selvitetään heti ensimmäisellä sivulla. Fraaseja koskevia kysymyksiä ja vastauksia on monta sivua.

Vierailija

Tähän ketjuun voisi varmaan kirjoittaa väärin ymmärrettyjä sanoja tai sanontoja.

Luin eilen urheilu-uutisen, jonka mukaan eräällä kisapaikalla vallitsi hyllynmylly. Semmoisesta ei ole ennen kuultukaan!

Kulttuuritoimittaja Vesa Karonen kuuntelee paljon radiota ja kirjoittaa muistiin radion kielikukkasia.
Karosen palstalta jäi mieleen hänen kuulemansa : "...yksi tärkeimpiä työsaroja on..." Tarkoitettiin tietysti työsarkoja
Sarka-sanan taivutus on ollut puhujalle tuntematon.
Samassa jutussa Karonen kertoo kuulleensa nuoren polven yliopistoihmisen puhuvan "ruiksesta", kun piti puhua rukiista.

Itse olen lukenut ruokaohjeen, johon kuului mm. kukkakaalta. :(

Vierailija

No kertokaahan sitten, millainen on syvä matala?
Mikä on se pitkä, kun jotain tapahtuu ennen pitkää?

Tuohon töissä/työssä käymiseen liittyen, usein kuulen jonkun lähtevän lomille. Minä ainakin pidän yhden loman kerrallaan.

Ja joulun alla niin raivostuttavan moni sanoo olleensa pikkujouluissa, kuitenkin oli vain yhdessä tilaisuudessa.

Vierailija

Nuo hevon häntä ja hevon kuusi ja tuokin missä pippuri kasvaa ovat yhdessä ja samassa paikassa, siellä iivan tiiran ypykässä keskellä ei mitään.

Vierailija

Lainaus:

No kertokaahan sitten, millainen on syvä matala?
Mikä on se pitkä, kun jotain tapahtuu ennen pitkää?

Tuohon töissä/työssä käymiseen liittyen, usein kuulen jonkun lähtevän lomille. Minä ainakin pidän yhden loman kerrallaan.

Ja joulun alla niin raivostuttavan moni sanoo olleensa pikkujouluissa, kuitenkin oli vain yhdessä tilaisuudessa.

Useimmiten kuitenkin käytetään ilmaisua, esim. järjestetään pikkujoulut....meillä oli pikkujoulut....siitä tulee sitten tuo olin pikkujouluissa. Näin se vaan on!

Vierailija

Lainaus:

Useimmiten kuitenkin käytetään ilmaisua, esim. järjestetään pikkujoulut....meillä oli pikkujoulut....siitä tulee sitten tuo olin pikkujouluissa. Näin se vaan on!

Monet juhlat ovat monikossa. Eihän kukaan sano olevansa menossa häähän, vaikka olisi menossa vain yhteen hääjuhlaan kerrallaan.
Kotimaisten kielten tutkimusseura selvittää asiaa mm. näin:
(osalainaus artikkelista)

Samalla lailla sana juhlat voi olla monikollinen, vaikka tar­koitetaan vain yhtä tilaisuutta. Monikollisia ovat myös arki­kieliset juhlaa tarkoittavat sanat kekkerit, bileet ja bai­lut, samoin esimerkiksi häät, hautajaiset ja ristiäiset. Monikon käyttöä voi näissä selittää sii­hen ta­paan, että juhlat yleensä kestävät pitkähkön ajan ja koostu­vat useista erilaisista juhlavista osista: puheista, onnitte­luista, ehkä musiikkiesityksistä. Osanottajiakin on yleensä useita. Juhlan luonteeseen siis tuntuu kaikkiaan kuu­luvan jonkinlainen epämääräinen monikollisuus, kaikkea on monta tai ainakin paljon.

Eiköhän pikkujoulut perustu juuri tähän käytäntöön?

Vierailija

Entäpä stereo- ja videolaitteet: Joku sanoo " ostin stereot" tai "videot" vaikka osti
vain yhden laitteen.
Hiihdossa puhutaan suksen luistamisesta. Mitä se toinen suksi sitten tekee?
Onko sanonta lyly/kalhu-ajalta, jolloin toinen suksi luisti ja toisella potkittiin
vauhtia?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat