Vierailija

Kyseessä on vähähiilihydraattinen ruokavalio.
Kaipaisin keskustelua tästä uudesta keinosta pudottaa painoa ja muutenkin syödä terveellisemmin.
Olin kekkereillä, jossa oli muutama henkilö pudottanut painoaan reilusti, eräskin herrahenkilö
laihtunut *viimenäkemästä* 30 kiloa ! * Tarkoitan muutamassa kuukaudessa.
Katsoin tietysti netistä tietoa siitä asiasta, (googlettamalla), mutta heti kaupataan kallista kirjaa ostettavaksi.
Periaatteen vain haluaisin tietää. Onko kenelläkään tietoa ja halua neuvoa ne pääkohdat ?

Tässä "dietissä" nimittäin heitetään ihan toisinpäin entiset laihdutus ohjeet. Olen yrittänyt monasti;
kituuttaa puurolla ja vihanneksilla.. Nyt neuvotaankin syömään reilusti rasvaista ruokaa ???

Nimim: Ällistynyt pullero

Sivut

Kommentit (41)

Googlettamalla löytyy paljon tietoa vähähiilihydraattisesta
ruokavaliosta ja täälläkin on ollut useita aiheeseen liityviä
keskusteluja esim.

http://www.nettiet.fi/forum/ruoka/1614-Vahahiilihydraattinen-ruokavalio....

http://www.nettiet.fi/forum/sana-on-vapaa/1172-Antti-Heikkilan-ravinto-o...

http://www.nettiet.fi/forum/terveys/1689-Mita-mielta-.html

http://www.nettiet.fi/forum/terveys/568-Ikuinen-laihduttaminen.html

Kannattaa kyllä ostaa kirja/kirjoja aiheesta, jos asia todella kiinnostaa :)
Mutta eihän tuo karppaus-asia enää mikään uusi juttu ole, joten kyllä tietoa
siitä löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Onko kenelläkään tietoa ?

Kiitos näistä linkeistä ! Olen uusi täällä, enkä tiennyt,
että asiaa on jo aikaisemmin käsitelty.

Anteeksi tyhmyyteni

Ketjun aloittaja

Puolen vuoden karppauksen kokemuksella voin sanoa, että lihaskuntoni on mitä mainioin.Eilen hiihdin luistelutyylillä 40km laturetken reippaalla tahdilla, ei heikko hivellyt matkalla, eikä sen jälkeen, olen nyt 65vuotiaana elämäni kunnossa.Painoni putosi kilon kuukausi vauhdilla.Tavoitteenani on ihannepainon pysymisen lisäksi yrittää estää kakkostyypin diabeeteksen puhkeaminen.Äidilläni oli sokeritauti ja hän oli kova syömään pullaa ja perunoita ym. herkkuja, kuoli äskettäin jalkojen amputaation jälkeen.
Syön mahdollisimman monipuolista ruokaa, lihaa, kanaa, kalaa,juustoja, munia, paljon tuoreita kasviksia,pähkinöitä, mantelia, mustikoita, tyrniä, karpaloita ym. Leiväksi teen karppaajien Mantelileivän ohjeesta omia muunnelmia.Makeaa kahvileipää ei tee ollenkaan mieli.Rasvana kohtuudella oliiviöljyä,kermaa ja voita.Purkista lisäksi:alfalipoiini, seleeni, sinkki,magnesia ja kalaöljykapseleita.
Lieneekö sattumaa, että isojen nivelten kolotuskin on hävinnyt.
Saattaapi olla humpuukkia koko touhu, mutta hyvin mielenkiintoista.
...ja yks paha juttu, ruokalasku on noussut lähes satasen kuussa.

Syönpä mitä tahansa, niin "elämästä ei selviä hengissä".

Komentit ANONYYMILLE, joka kirjoitteli mm. että
1) Hiilihydraattien nauttiminen urheilusuorituksen jälkeen on hyväksi. Auttaa lihaksia palautumaan.
Mihin tämä em. väite perustuu? Valitettavasti ei pidä paikkansa. Ihmiskeho ei tarvitse hiilihydraattia ravinnosta. Maksa valmistaa kehomme (lihastemme) tarvitseman sokerin. Nauttimalla eläinperäistä rasvaa ja valkuaista - niin ei tarvite palautumiseen muita vippaskonteja.
2) Älkää karpatko liikaa. Lihaskunto heikkenee.
Mihin tämä väite perustuu? Valitettavast asia on täysin päinvastoin. Vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa nimenomaan lihakset säilyvät ja läski palaa, sillä elimistömme käyttää energianlähteenä rasvaa.

Anonyymin kannattaa käydä tutustumassa aiheeseen esim. lääkäri A. Heikkilän kotisivuilla.

Anonyymi 06.03.2011 19:36
sanoit syöväsi lihaa ja kanaa. Eikö "kana" ole broilerin lihaa? Kanaa en löydä enää kaupoista. Stokkan Herkussa varmaan on, mutta maaseudun marketit tarjoavat enimmäkseen epäeettisesti tuotettua, marinoitua broileria monissa olomuodoissa.
Broilerinsyöjät sievistelevät samaan tapaan kuin sianlihan tuottajat puhuessaan possusta, kun kyse on kuitenkin tehdasmaisssa oloissa tuotetusta sianlihasta.

VHH-dieetti aiheuttaa suuren hiilijalanjäljen ja tuottaa mittaamatonta kärsimystä tuotantoeläimille. Omantunnonsyistä olen siirtymässä kasvissyöntiin.
Vähiten vahinkoa ympäristölle teemme, jos käytämme:
- vettä kraanasta
- kotimaisia perunoita
- kotimaisia juureksia
- kotimaisia marjoja ja hedelmiä
- kotimaista viljaa
- kotimaista järvikalaa (mielellään pieniä kaloja, särkeä ja lahnaa, samalla roskakalan määrä vähenee järvissämme)
- jos lihaa halutaan, käytetään kotimaista riistaa

Ei tule E-koodeja ruokaan!

Lainaus:

Saako sitykaneja metsästää?
Sehän olisi kotimaista riistaa ?

Villikani on riistaeläin, mutta...

Kaupungissa ei metsästetä

Metsästäminen kaupungin alueelle on erittäin vaikeaa. Loukkupyynti ei ole lain mukaan mahdollinen. Metsästyslaki edellyttää 150 metrin etäisyyden lähimpään asuttuun rakennukseen. Kadun yli, kadulta tai kadulle ampuminen on kielletty. Autosta ampuminen on kielletty. Sähköisen valon käyttö ampumametsästyksessä on kielletty (kanit liikkuvat pimeällä). Riistaeläimille on säädelty rahoitusajat, yms. yms. Em. syistä, kaupungin järjestyssäännöstä ja yleisestä turvallisuudesta johtuen kanien metsästyslain säätelemä metsästys ei siis käytännössä ole ydinkeskustassa mahdollista. Jarmo Nieminen, Puheenvuoro, Uusi Suomi

Riistaeläintä voi metsästää metsästäjätutkinnon suorittanut henkilö.

pjv57

Komentit ANONYYMILLE, joka kirjoitteli mm. että
1) Hiilihydraattien nauttiminen urheilusuorituksen jälkeen on hyväksi. Auttaa lihaksia palautumaan.
Mihin tämä em. väite perustuu? Valitettavasti ei pidä paikkansa. Ihmiskeho ei tarvitse hiilihydraattia ravinnosta. Maksa valmistaa kehomme (lihastemme) tarvitseman sokerin. Nauttimalla eläinperäistä rasvaa ja valkuaista - niin ei tarvite palautumiseen muita vippaskonteja.
2) Älkää karpatko liikaa. Lihaskunto heikkenee.
Mihin tämä väite perustuu? Valitettavast asia on täysin päinvastoin. Vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa nimenomaan lihakset säilyvät ja läski palaa, sillä elimistömme käyttää energianlähteenä rasvaa.

Anonyymin kannattaa käydä tutustumassa aiheeseen esim. lääkäri A. Heikkilän kotisivuilla.

Tiedot perustuvat urheilulääkärin antamiin tietoihin. Heikkilä ei ole mikään kaikkitietävä, hän on kait kirurgi ja hyvä sellainen, muttei mikään ravitsemuksen asiantuntija, vaikka sellaisena pyrkii esiintymään.

oikein hyvin sanottu siellä perällä...karpatessahan juuri proteiinimäärä heikentää lihaksia.
Oletko muuten selvillä siitä että maapallo on pannukakun muotoinen.
Oletko viisaanan myös selvittänyt että palomiehet aiheuttavat tulipaloja...pakko sen on olla niin kun mitä suurempi tulipalo sen enemmän palomiehiä.
Pääsisimkö opetuslapseksesi..olet ajatusten tonava...kaikkien älykköjen esikuvakin varmaan olet.

Lainaus:

Älkää karpatko liikaa. Lihaskunto heikkenee.


mitähän sinä olet syönyt tai jättänyt syömättä kun olet aivokuntosi saanut noin huonoon kuntoon?

Hei

Kuinka monella teistä on mahdollisuus toteuttaa oheinen
Vähiten vahinkoa ympäristölle teemme, jos käytämme:
- vettä kraanasta
- kotimaisia perunoita
- kotimaisia juureksia
- kotimaisia marjoja ja hedelmiä
- kotimaista viljaa
- kotimaista järvikalaa (mielellään pieniä kaloja, särkeä ja lahnaa, samalla roskakalan määrä vähenee järvissämme)
- jos lihaa halutaan, käytetään kotimaista riistaa

Vettä varmaan jokainen saa kraanasta
Kotimaisista perunoista vanhoista tulee keväällä kovakysyntä ja hinta nousee
Kotimaisista juureksista suurin osa on pakattuja ja kaupassa lämmenneitä pehmenneitä mössöjä( Tuusulan kunta ilmoitti että maaliskuun jälkeen ei sitten enää käytettä kotimaisia kouluruokailussa ja laitosruuissa)
Kotimaisia marjoja ja hedelmiä. Taitaa pakastaminen ja hilloaminen talven varalle kuluttaa myös energiaa. Tuoreena aika vähän on tähän aikaan tarjolla.
Kotimaista viljaa ruissadot ja viime vuonna vehnäsato jäi niin pieneksi, että ei riitä kotimaisen käytön tyydyttämiseen.
Kotimaista järvikalaa , kaupungin lähellä ei ole järviä ja kalaa myyvät kaupan vähissä. Paikoin on rajoituksia järvikaloille Tsernobylin muistona ja silakassa on EU:n suosituksia enemmän dioksiinia.
Kotimaista riistaa. Jos tuntee hirviporukan niin voi saada, jänispaistia ei ole myynnissä. Ja mitähän muuta voisi pyydystää?

Toisin sanoen hyvä näitä listoja on tehdä, mutta vanha sanonta kuuluu " Älä tee niin kuin minä teen , vaan tee niin kuin minä sanon" Politiikkojen puheisiin ja toimittajien kirjoituksiin kannattaa suhtautua varauksella!

Anonyymille 7.3.
"Tiedot perustuvat urheilulääkärin antamiin tietoihin..."

Ei paljoa auta tai pelasta se, että tittelit on kunnossa ja vaikka kuinka olisi urheilulääkäri tai urheiluvalmentaja, jos ei ole haluja päivittää tietojaan/osaamistaan. Jatkuvasti tulee uutta tietoa - varsinkin ns. kokemuksen kautta. On paljon myyttejä urheilun saralta, yhden vain tässä mainitakseni on se, että kansan keskuudessa edellen luullaan, että hiilihydraattia pystytään varastoimaan (tankkaamaan) lihaksiin - täysin madotonta, kun tuntee ihmisen fysiologiaa!

Niin..., mitä tulee Heikkilän ravitsemustietämykseen, niin toiseen vaakakupiin saa asettua satapäinen urheilulääkäri joukkio, eivätkä he silti pärjää alkuunkaan Heikkilälle!

pjv57

......Niin..., mitä tulee Heikkilän ravitsemustietämykseen, niin toiseen vaakakupiin saa asettua satapäinen urheilulääkäri joukkio, eivätkä he silti pärjää alkuunkaan Heikkilälle!

Olen samaa mieltä kanssasi :)

Anonyymille 8.3. "...karpatessahan juuri proteiinimäärä heikentää lihaksia..."

Jos kirjoitit em. lausahduksen täysin sielun ja järjen voimissa, niin sitten sinulla on iso aukko tietämyksessäsi tai olet sekoittanut terminologian?

Täässä sulle lyhyt oppimäärä proteiinista, laihduttamisesta, yms.
... syödesämme a) saame energiaa B) rakennusaineita. Jälkimmäinen on tärkeämpi tasapainon takia. Proteiinit ovat rakennusaineita samoin rasvat. Proteiini on pääasiassa rakennusaine mutta toissijaisesti polttoaine. Ennen kuin proteiinia voidaan polttaa on se muututettava sokeriksi. Kun laihdutetaan "virallisen kaavan" mukaan, palaa siten aina proteiinia eli lihasmassaa, joka on proteiinivarasto. Kun sitten "virallisen kaavan" mukainen laihdutus loppuu, niin kilot tulevat vauhdilla takaisin, koska ei ole jäljellä samaa lihasmassaa kuluttamana energiaa.

Rasva on rakennus- ja polttoaine. Aivot ja solukalvot ovat rasvaa. Elimistö on järjestäytynyt siten että rasva on tehokas polttoaine ja taloudellisin tapa varastoida energiaa. VHH -ruokavaliossa poltetaan rasvaa, joten elimistön ei tarvitse hajottaa itseään (= syödä lihasmassaa), kuten virallisella tavalla laihduttaessa. Ainoa tapa polttaa pelkästään rasvaa - on VHH.

Yhteenveto edellisetä: Proteiinia syötäessä on syötävä aina myös rasvaa, muutoin kehollemme käy huonosti!
em. asiat ovat lainauksia A. Heikkilän "tietopankista".

Toisin sanoen hyvä näitä listoja on tehdä, mutta vanha sanonta kuuluu " Älä tee niin kuin minä teen , vaan tee niin kuin minä sanon" Politiikkojen puheisiin ja toimittajien kirjoituksiin kannattaa suhtautua varauksella! A klo 8:32

Maalla asuvana voin noudattaa näitä ohjeita.Tällainen elämäntapa vaatii sopivan asuinympäristön ja viitseliäisyyttä.

(Pakastaminen ei kuluta luonnonvaroja yhtä paljon kuin ulkomaisten hedelmien lennättäminen maan ääristä. Marjoja ei kannata hillota, vain pakastaa talven varalle ja syödä mahdollisimman paljon tuoreena.)

Kirjoitukseni ei perustunut poliitikon puheeseen!

Hienoa, että vielä on maaseutua, mutta kyllä sieltä väki koko ajan valuu asfalttikenttien äärelle ja mahdollisuudet oman sadan haalimiseen vähenevät. Ja osalla ei ole aikaa ja joskus ei ehkä taitojakaan.
Tuosta pakastamisen energian kulutuksesta en oikein tiedä kun en ole nähnyt laskelmia. Mutta eivät ne hedelmät tänne lentäen tule,vaan autoilla ja lavoilla. Jos lentokone otettaisiin käyttöön, niin hinnat olisivat vielä korkeampia.

Hei, täällä taas elämäni kunnossa oleva 65v mummo.

Olen koko ikäni ollut leivän ja puuron ym.hiilihydraattien syöjä, enkä koskaan ylipainoinen, halusin kuitenkin kokeilla VHH-ruokavaliota yleisen hyvinvointini takia.
Painoni putosi alussa 3-4kg, sen enempää ei saa pudotakaan.
Olen kova urheilemaan, viime vuonna hiihdin saman 40km laturetken,josta aiemmin kerroin, lätiessä söin topakasti puuroa ja vielä leipää + särpimiä teen kanssa. Enhän minä päässyt puoliväliinkään, kun alkoi heikottaa ja oli pakko syödä eväitä, välillä juottoasemilla vielä sokerillista mehua ja appelsiiniä.No hyvinhän se meni, kun en paremmasta tiennyt mitään.
Viime lauantaina söin lähtiessä paistettua pekonia ja pinaatilla sekä juustolla höystettyä munakasta, Rooibos-teetä mantelileivän kanssa. Otin mukaani veden lisäksi kaiken varalta karppaajan leipää, jonka söin kermakahvin kanssa vasta kolmentunnin hiihdon jälkeen ilman heikotuksen tunnetta.Juottopisteissä en juonut mehua, vettä vaan.
VHH-ruokavaliolla verensokerini pysyy tasaisena urheillessa ja ruumiillista työtä tehdessä.

Ja vielä näin naistenpäivänä, olen kuulemma kaunistunutkin.


pjv57

......Niin..., mitä tulee Heikkilän ravitsemustietämykseen, niin toiseen vaakakupiin saa asettua satapäinen urheilulääkäri joukkio, eivätkä he silti pärjää alkuunkaan Heikkilälle!

Olen samaa mieltä kanssasi :)

Vaikuttaa siltä, että ihmisten tieto terveysasioista perustuu jonnekin hamaan menneisyyteen. Kysykääpäs vaikka huippu-urheilijoilta, miten he palautuvat fyysisen rasituksen jälkeen? Hiilihydraatit ovat tärkeässä "roolissa" silloin. Vaikuttaa siltä, että huonon itsetunnon omaavat henkilöt vailla parempaa tietoa vain vittuilevat muille kirjoittajille, kun ei älyn lahjoilla ole heitä syntymässään muistettu.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat