Olkapääkipu vie yöunet

Vierailija

Olkapääni on vaivannut syksystä asti. Ensin oli liikerajoitusta. En saanut kättäni taakse, haittasi pukeutumista, esim. rintsikat. Kipu oli valtava liikkeissä, muuten ei särkyä. Vähitellen kipu lisääntyi, tuli leposärkyä ja siihen ne levolliset yöunet loppuivat. On laitettu kortisonia kolme kertaa, kuvattu ja ultrattu. Nyt odottelen ortopedin aikaa.
Onko kohtalotovereita? Miten olette selvinneet? Tuntuu toivottomalta.

Olga

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Hups heijaa....
Olipa lipsahtanut ruoka osioon, vaikka ei taida olla ruualla kovin suurta osuutta olkakipuuni.

Olga taas

Vierailija

Kokemuksia on. Ensin alkoi olla liikekipua ja sain pari kortisonipiikkiä ja sitten kerran vain tuntui vihlaisu ja sen jälkeen ei käsi noussut vaakatasosta ylemmäksi. Pukeminen oli oikea taitolaji. Ultrakuvassa näkyi että kiertäjäkalvosinjänne oli revennyt. Leikkauksella korjattiin, ommeltiin ja kiinnitettiin titaaniniiteillä luuhun. Nyt on ollut terve muutaman vuoden, liikkuu joka suuntaan, joskus tuntuu pientä jomotusta, mutta sekin määrätyissä asennoissa.

Vierailija

Samalta kuulostaa kuin minullakin. Kättä ei pysty nostamaan ja pukeminen yhtä tuskaa. Ihme ettei minun ultrassa näkynyt siihen viittaavaa. Kestikö kauan parantua leikkauksesta?

Olga

Vierailija

Tiedän, mitä on valvoa olkapääkipujen takia. Minulla oli muutama vuosi sitten samat oireet kuin aloittajalla. Sain 5 kertaa kortisonia; välillä auttoi jonkin aikaa, ei kaikilla kerroilla. Ultrattiin ja kuvattiin. Jonkinlaista ahtaumaa olkanivelessä, lievää jännetulehdusta ja limapussin tulehdus. Toisaalta nivelen yliliikkuvuutta.

Olin leikkausjonossa, mutta minun ei tarvinnut mennä leikkaukseen. Olkapää on pysynyt pari vuotta kunnossa, kun olen tehnyt muutaman kerran viikossa fysioterapeutin laatimaa käsipainojumppaa. Juuri ennen jumpan aloittamista sain kortisonipiikin, että kärsin jumpata. Aloitin ihan kevyillä painoilla. Lihaksista oli voima kadonnut, kun en kärsinyt tehdä kädellä juurikaan mitään. Lihasvoiman lisääminen oli ehtona leikkaukseen pääsemiselle, koska leikkauksesta paraneminen on siten nopeampaa.

Kyllä sen olkapäässä tuntee, jos jostain syystä jättää jumppaamatta säännöllisesti. Ei onneksi ole tarvinnut enää särkylääkkeitä syödä.

Terveisin E

Vierailija

Minulla oli useita vuosia sitten olkapääkipu, lienee jokin rasitusvamma tai hermopinne. Sain lääkäriltä jumppaohjeen ja se vaiva parina sillä ihme ja kumma, koska olin kärsinyt siitä turhankin pitkään. Kaikille ei tämä jumppa ehkä tepsi. Kortisoni peittää vain oireet ja sitten taas uusii helpommin. Kortisonia en siksi käyttänyt.

Jumppaohje seuraava:

Nojaa suorin käsivarsin seinää vasten koko vartalon painolla. Ojenna sormet suoriksi ja kävelytä sormen päitä seinää vasten ylös ja alas pystysuoraan ja tee liikeradasta niin laaja kuin käsivartesi riittävät siten että vartalon paino kohdistuu sormenpäihin.

Itse tein tätä liikettä muutamia kertoja ja ihme tosiaan, se auttoi. Ilmeisesti olkapäässä oli jokin hermopinne joka tätä liikettä tehden laukesi eikä ole uusiutunut.

Vierailija

Vastaus Olgalle, että samat vaivat oli minullakin viime syksystä aina tammikuuhun asti.
Kävin ortopedillä, joka tutki ja määräsi fysioterapeutille hierontaa ja jumppaohjeita saamaan.
Minullakin oli vaikeuksia liivien laiton kanssa, samoin käden vienti taakse teki hemmetin kipeää,
nyt on aika hyvä tuon hoidon jäljiltä. Kuntosalilla senior-jumpassa vain pitää välttää sellaisia liikkeitä, jotka alkaa
heti tuntua kipeältä. On kuulemma pitkäkestoinen vaiva paranemaan, puoli vuotta menee.
Ortopedin mielestä minullakin oli tuo olkavarren kiertäjäkalvon tulehdus, valvotti öisin,
kun heräsi siihen, että olkavarsi oli patjaa vasten ja teki kipeää.

Vierailija

Kohtalotovereita tuntuu olevan. Jotain ahtaumaa taitaa minullakin olla, hermo pinteessä, tai olisiko sitten tulehdus. Se selvinnee ortopedillä. Toivossa on hyvää elää että joku päivä tämä riesa on ohi, tai ainakin helpottaa.

Pitääpä yrittää liikkeitä, miten käsi kestäisi. Painojumppaakin täytyy kokeilla. "Hukkuva" tarttuu oljenkorteen, soitin jopa vyöhyketerapeutille, josko pystyisi rentouttamaan tilannetta.

Päivällä meneekin paremmin kivun kanssa, mutta yötähän tässä ihan pelkää kun aina herää kipuun, jos edes saa unenpäästä kiinni. Ja siedettävää asentoa on vaikea löytää.

Pientä lohtua on siis näkyvissä vaikka vaiva näyttää olevan pitkäkestoinen ja hermoja kysyvä.

Voimia kaikille saman asian kanssa kamppaileville ja ihania päiviä teille jotka olette jo paremmalla puolella tämä vaivan kanssa.

Olga

Vierailija

Paraneeko hermopinne tulehduskipulääkkeeillä vai fysikaalisella hoidolla? Onko silloin kysymys siitä että hermo on puristukissa. Täytyykö aina hakea apua vai voiko menne ohi omahoidolla.
Kyselee yks oirehtija

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei, tämä voi olla monen mielestä utopiaa, mutta kärsin pitkään olkapää kivuista ja koska olen aina kantanut olkalaukkua vasemmalla olkapäällä, niin arvelin vaivan liittyvän jotenkin siihen. Minulla on myös kauppakassina iso olkalaukku ja sitähän ei sietänyt enää kantaa olalla ollenkaan.
Yritin keksiä omatoimisesti parannusta vaivaani ja ostin sellaisen idealiside putkilon jonka vedin olkavarteen niin ylös kuin oli mahdollista. Pidin sitä yötäpäivää viikon verran ja ihmeekseni olka alkoi parantua. Nyt ei kipua ole ainakaan tällähetkellä, eli arvelin, että minulla oli varmaan jonkinlainen rasituksesta syntynyt tulehdus.

Vierailija

Kyllä on kovin tuttua tuo olkapääkipuilu minullakin.
Vaivasta olen kärsinyt usean vuoden ajan.
Aika ajoin raskaamman tai hankalan työasennon jälkeen olkapää kipeytyy.
Seurauksena on hartia, niska ja päänsärky lisänä.
Kaikkea mahdollista on hoitona tehty ja oireet on saatu lievitettyä.
Tietysti kunnon kuuri tulehduskipulääkettä on alkuun paras hoito, kylmäpakkausten kanssa.
Suosittelen fysioterapeutin antamia jumppaohjeita.
Itse aikoinaan aloitin painojen kanssa jumpan ja se olikin se suurin virhe!
Kivuliasta ja mahdollisesti tulehtunutta olkapäätä ei saa enää rasittaa, "lempeitäkin" omatoimisia jumppaohjeita on olemassa.

Vierailija

Lainaus:

Paraneeko hermopinne tulehduskipulääkkeeillä vai fysikaalisella hoidolla? Onko silloin kysymys siitä että hermo on puristukissa. Täytyykö aina hakea apua vai voiko menne ohi omahoidolla.
Kyselee yks oirehtija

Minä en käyttänyt mitään lääkkeitä vaan kokeilin tuota sormilla seinäkiipeilyä ja se auttoi eikä vaiva ole uusinut.

Vierailija

Fysioterapeutti teippasi olkapääni. Nyt odottelen vaikutuksia toiveikkaana. Ensi helpotus näkyi heti, käsi nousi paremmin , tosin kaikkiin asentoihin sitä ei kärsi vääntää kuten esim. taakse, että sais rintsikat kiinni.
Painojumppaa ajattelisin niin, että että kädessä roikottaisin painoa, en nostelisi.
Varovasti edetään ja kokeillaan mitä kestää/kärsii tehdä. Saa kuulemma elää mahdollisimman normaalisti, kunhan muistaisin sen, kun on alkanut aristaa niin sitä on tullut varottua ja se on kai jäänyt muistiin.

Yö ei mennyt kovin hyvin, heräilin vähän väliä kuten ennenkin. Mutta, mutta, kättäni ei särkenyt samalla tavoin, pientä jomotusta kyllä oli.

Eräs kirjoittaja epäili, että laukun kantaminen samalla olalla voisi syynä. Ei varmasti ihan mahdoton ajatus, sillä tällä olalla minäkin olen laukkuani roikottanut koko ikäni. Tosin nyt on ollut pakko siirtää laukku yli olan kuin koululaukku ikään.
Olga

Vierailija

Uudess ET:ssä oli lyhyt, mutta ytimekäs juttu olkapääkivusta.
Taitaa löytyä sieltä tietoa minunkin vaivaani. Tosin useampikin kohta sopisi.

Vierailija

Se on tää hiirikäsi, vaivautuu niska ja sitäpitäen olkavarsi. Kuntosalille vaan taljaa kiskomaan. Ensin painotta ja vähitellen lisäten . Sillä minä pidän olkani vaivan aisoissa.
Toinen konstini on kävelysauva, vien sen niskan päälle leveällä otteella sauvan päistä kiinni ja venytän, siinä venyy rintalihaksetkin kivasti. Konstit on monet, itse vaan liikkeelle toimimaan asian hyväksi. Valitus ei paranna vaikka helpottaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat