70-luvun Mestarikokki Rahkapiirakka

Vierailija

Hei!

Keräsin 70-luvulla Mestarikokki-ruokaohjesarjaa ja nyt eräs käytetyimmistä resepteistä on kadonnut. Pääsiäiseksi olen leiponut aina Rahkapiirakkaa sarja16, ohje 45. Tein juuri piirakkaa muistinpohjalta, mutta ei siitä tullut sellaista kuin sen pitäisi olla. Löytyisikö keneltäkään?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Eilein leivoin pullaa ja tein pullukoita jotka kohonneena painoin juomalasin pohjalla koloseksi ja siihen täytteen.

N.250 g rahkaa, desi kuohukermaa, rusinoita , vaniljasokeria, sokeria, kananmuna ja sitruunan mehua jonkin verran.
Tietysri rusinoita kourallinen tai kaksi.
Hyviä olivat, tätä oman käden ohjetta olen käyttänyt noin 40 vuotta aviossa ollessani.

Vierailija

Perinteinen rahkapiirakka sopii hyvin pääsiäiseen. Muistan kyllä tuon ruokaohjesarjan, jollakin sukulaisella oli sellainen. Itselläni ei sitä valitettavasti ole.

Vierailija

Hei anonyymi11.34

Minulla on kirjaohje vuodelta -75. siinä on pullataikinaan tehty piirakka. Täyte on: 2tkl rahkaa, 2dl kerma, 1½ sokeria, 2 munaa,1dl rusinoita, 2tl vaniliinisokeria, sitruunan mehu . nämä sekoitetaan ja levitetään kohonneelle levylle.
Minusta tämä on hyvää ja vanhanajan makuista.

pullantuoksuinen mummo

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minustakin pullataikinaan tehty rahkapiirakka on se oikea ;) Itse jätän rusinat pois, koska en tykkää niistä. Tänä vuonna en tee koko piirakkaa, kun karppaan ja siihen ei sovi nuo viljat. Mutta pasha on toinen pääsiäisherkkuni, taidan tehdä sitä

Vierailija

N. 20 piirakkaa:
4 dl maitoa
vajaat 50 g hiivaa
½ tl suolaa
2 rkl sokeria
runs. 9 dl (n.540 g) vehnäjauhoja
sulatettua voita ja jauhoja uunipannuun
½ munaa voiteluun
Täyte: 1 tlk (250 g) rahkaa
2 dl kermaviiliä
3 rkl voisulaa
2 ½munaa
1 dl rusinoita
½ sitruunan raastettu kuori
1½ dl sokeria
1 1/2 rkl vaniljasokeria
Nostatettu, kaulittu taikina voidellulle ja jauhotetulle uunipannulle. Täyte päälle. Paista 225 asteisessa uunissa n. 20 min. Kun taikinan reunat ovat nousseet (n. 10 min. kuluttua) voitele ne vatkatulla munalla. Paloittele ennen tarjoilua.
( Suora referaatti Mestarikokki 16/45)

Ansuli

Vierailija

Kiitos kaikkien wanhanajan rahkapiirakan ystävien puolesta. Tuo on varmaan hyvää.

Mietin vain, eikö uunipannun jauhotuksen sijaan voisi käyttää leivinpaperia. Pohjasta tulisi siten vähemmän "pölisevää".

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat