Hyvät tavat kaunistavat

Vierailija

Täällä Jyväskylässä kävi eilen sinisessä nahka-asussa,saapikkaissa ja sinisellä bemarilla puhumassa ruokailutavoista tapakouluttaja Kaarina Suonperä,voin sanoa,että meillä olisi paljon opittavaa Kaarinalta:) t. Repe

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Lainaus:

Miten tämä liittyy ruokaan?

Minä luin hänen tekstistään, että Kaarina Suonperä kävi puhumassa ruokailutavoista. Mielestäni ruokailutavat kuuluvat oleellisesti ruokaan :-)) Vai miten on?

Vierailija

Lainaus:

Täällä Jyväskylässä kävi eilen sinisessä nahka-asussa,saapikkaissa ja sinisellä bemarilla puhumassa ruokailutavoista tapakouluttaja Kaarina Suonperä,voin sanoa,että meillä olisi paljon opittavaa Kaarinalta:) t. Repe

Voin sanoa, että olen ollut luennoillaan. Oikeaa asiaa puhuu, mutta valillä on pilkun pikkutarkkaa toi käyttäytyminen. Halimaankin opetettiin, tervehtiessä "suukko" äänellä poskelle. Että sillälailla,oikein hyvä jokaisen käydä opettelemassa EU-tapoja.

Vierailija

Lainaus:

Se Kaarinan tapakulttuuri on uskonlahko. Sopii uskoa ja kosia upseerinleskeä. Kaarina vain on rakentanut itse ohjaamansa tapakulttuurin, joka teilaa toisinajattelijat milloin missäkin. On kaunista käyttäytyä hyvin. Mutta parasta käytöstä on luontainen tyylikkyys, ei "direktiivien" nuoleskelu. Tykkää Repe K:aa Fb:ssä. Teistä tulee ystävät! Pusi.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Se Kaarinan tapakulttuuri on uskonlahko. Sopii uskoa ja kosia upseerinleskeä. Kaarina vain on rakentanut itse ohjaamansa tapakulttuurin, joka teilaa toisinajattelijat milloin missäkin. On kaunista käyttäytyä hyvin. Mutta parasta käytöstä on luontainen tyylikkyys, ei "direktiivien" nuoleskelu. Tykkää Repe K:aa Fb:ssä. Teistä tulee ystävät! Pusi.

Pusi pusi- mut silti täytyy osata!

Vierailija

Olen ollut hänen luennoillaan. Ehkä hän on hieman pysähtynyt menneisyyteen tapojen suhteen. Pukeutumisessaan kangistunut sinisen värin käyttöön asussa kuin asussa....kenties ei ole toipunut täysin upseerimiehensä kuolemasta. Sellainen sininen leski edelleen. Sinistä pidetään surun värinä.

Vierailija

Hyvät tavat ovat vertaansa vailla oleva käyntikortti.!
Kysynpä teiltä esittelystä. Ensin kuitenkin vähän alustusta. Siihen maailman aikaan kun kävin koulua opetettiin, että sen kuuluu esitellä esim. kaksi henkilöä toisilleen, joka tuntee molemmat, vaikkapa jossakin tilaisuudessa jossa esittely kuuluu asiaan.
Sitten taas kun olen yksin tilaisuudessa jossa en tunne ketään, mutta haluan tutustua johon kuhun, voin mennä ja kysyä häneltä saanko esitellä itseni. Näin opetetaan käytös ja tapatiedossa vielä tänäänkin.
Nyt siihen varsinaiseen asiaan.Toissa kesänä olin toisella paikkakunnalla (nimeä en mainitse, etten ketään loukkaa) miehen vieraana, joka sanoi rakastavansa minua, mutta yllätys, yllätys, hän ei koskaan esitellyt minua kenellekään! Ei äidilleen, ei sisaruksilleen, ei kenellekään. Yrittäessäni suorittaa hänen ja sisareni esittelyä, hän keskeytti sen ja suoritti esittelyn itse.
Olen nyt jälkeen päin miettinyt onko tuollainen tapa siellä päin Suomea yleinen, vaiko vain heidän perheensä ja sukunsa tapa toimia, vai onko se vain hyvien tapojen puutetta. Se hämmensi minua - ja en kyllä siihen tottuakaan ehtinyt ennen kuin suhteen lopetin.
En osaa poskisuudelmia tervehtiessä, enkä mitään hienoa etikettiä, mutta perusasiat minulle opetettiin jo koulussa, samoin kotona, vaikkei kotini muuten mikään mallikoti ollutkaan.

Vierailija

05:15
Käytös on tärkein, ei se minkäväriset vaatteet on päällä.
Mielestäni nämä poskisuudemakkeet eli ollaan suutelevinaan, että ääni kuitenkin kuuluu, näin hän opetti, myös, että kosketetaan olalle samalla. Hieman tuttujen kansaa se on hyvä.
Nämä on niitä uusia EU- tapoja joita yritetään härmän jätkään kin opettamaan.
Tuollainen käytös mielestäni on tietämättömyyttä tai luonteen piirre, hienotunteisuuden puutetta, jota usenin on enemmän miehissä kuin naisissa.
Käytöstavat ja ystävällisyys, hymyn kera - se on kaunista. Ihan hyvä jos Kaarina Suonperä käy koululaisia opastamassa.

Vierailija

Kerronpa mitä tänään tapahtui - ja monta kertaa aijemminkin.
Lenkkeillessäni ja muutenkin tuolla kylän raitilla liikkuessani, minut usein ohittaa tai vastaani tulee eräs noin ikäiseni (60v.) pariskunta.Tämä pariskunnan herrahenkilö tervehtii minua joka kerta, nostaa kättä ja hymyilee. Vaikka olisin vähän myrtsimielellä, niin tuosta aina ilahdun. "Se se vaan on sillä lailla..," että minulla ei ole harmainta aavistustakaan kuka hän/he ovat!
Briteissä työmatkalla ollessani huomasin, että siellä brittiläiset tervehtivät toisia hotellivieraita, Suomessa en ole vastaavaa nähnyt/kokenut.
Tämä ei tarkoita sitä, että meidän pitäisi alkaa tuntemattomia kadulla liikkuvia tervehtimään, vaan lähinnä sitä yritän sanoa kuinka vähällä voikaan antaa iloa kanssamatkaajille. Ystävällisyys palaa aina takaisin, sitä ei voi antaa pois :-))

Vierailija

Kyllä me suomalaiset olemme (aika iso osa) vielä aika "takapajula" hyvässä käytöksessä verrattuna muihin maihin. Eurooppalaisissa hotelleissa tosiaan tervehditään toisia hotellivieraita ja autoilijat ovat myös kohteliaita, eivät lisää kaasua jos joku yrittää ohittaa vaan väistävät. Samoin tavattaessa tervehditään poskisuukoin ja halauksin...

Vierailija

Kadulla, tässä kotinurkillani kun liikkuu, kaipaan ohikulkijan katsetta, jos sen tavoitan (se on harvoin)'minä tervehdinja niin jokunen muukin henkilö. Olen ajatellut, että jos sinnikkäästi tervehtisi, ehkä se tapa lisääntyisi.
Eräskin vanha huonosti liikkuva herra tuli toista kertaa vastaani, siis tunnistin ja tervehdin. Sain hymynkin.
Kuinka mukava tällaisessa suurehkossakin kaupungissa, missä on päiväsaikaan varsinkin, liikkeellä enemmänkin iäkkäitä ihmisiä, jotka varmasti kaipaavat (uskoisin) ystävällisyyttä. Minä ainakin, iloa se tuo sydänalaan ja päivään.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hyvät tavat ovat hieno asia, mutta miksi meidän pitäisi omaksua jokin poskisuudelma, joka ei kuulu meidän kulttuuriimme? Mitä vikaa kättelyssä on? Hyvää käytöstä on myös meidän omat tapamme ilman muualta lainattua

Vierailija
kirsikankukka55

Hyvät tavat ovat hieno asia, mutta miksi meidän pitäisi omaksua jokin poskisuudelma, joka ei kuulu meidän kulttuuriimme? Mitä vikaa kättelyssä on? Hyvää käytöstä on myös meidän omat tapamme ilman muualta lainattua

Olen ihmisiä tavatessani saanut huomata, että se tapa on jo täällä, ainakin ystävien kesken ja se on mielestäni hyvä. Korrektia läheisyyttä ei koskaan ole liikaa.v.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat