Eläkepäivät Filippiineillä?

Vierailija

Hei!
Olemme filippiiniläisen vaimoni kanssa pohtineet vanhainkodin/hoitokodin perustamista länsimaisille asukkaille vaimon kotiseudulle.
Filippiineillä on tiettyjä etuja esim. Thaimaahan (jonne nykyisin moni suomalainenkin eläköityy) verrattuna:
-Halvempi hintataso
-Paikallisten parempi kielitaito ja koulutustaso
-Vakaampi yhteiskunta (ei sisällis-sotaa odotettavissa)

Filippiineillä asuu nykyään jo paljon eläkeläisiä Pohjois-Amerikasta ja Keski-Euroopasta, mutta suomalaisista en ole kuullut.

Alustavien laskelmien mukaan alle 500 eurolla/kk olisi mahdollista saada seuraavat palvelut:
-Oma huone kaikilla mukavuuksilla.
-3 lämmintä ateriaa päivässä
-Sairaanhoitajan palvelut (mahd. myös suomen kielellä) 24/7

Kuukausihinnan lisäksi tulisivat ainoastaan mahd. lääkäri- ja lääkekulut.

Kysymykseni kuuluukin, että olisiko suomalaisilla mahdollisesti uskallusta muuttaa niin kauas saadakseen hyvää hoitoa upeassa ilmastossa?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Jo toki, minulla ainakin. Mietittekös sellaista paikkaa, jossa voisi olla osan vuotta vai pitäisikö sitoutua 12 kk:ksi vuodessa? Toivotan onnea ja menestystä, pidättehän mielessä ilmoittamisen näilläkin sivustoilla.

Vierailija

Sopii varmaan joillekin, joten ei pahaa sanomista.

Itse en missään tapauksssa halua mihinkään kuuman ilmaston maahan pidemmäksi ajaksi asumaan.

"Vaanha elli"

Vierailija

Nyt kun kevätsateet kolottavat reumaattista kroppaa,
kysynkin:
milloin sielläFilippiineillä sataa?
Saako reumaatikko sadeaikoina yhtä kenkut oireet kuin Suomessa matalapaineen aikaan?

Ihan valmis olisin lähtemään pois Suomesta.
Saharan aavikolleko on teltta pystytettävä..... :(

"Sateella kipeä"

Vierailija

Nyt kun kevätsateet kolottavat reumaattista kroppaa,
kysynkin:
milloin sielläFilippiineillä sataa?
Saako reumaatikko sadeaikoina yhtä kenkut oireet kuin Suomessa matalapaineen aikaan?

Ihan valmis olisin lähtemään pois Suomesta.
Saharan aavikolleko on teltta pystytettävä..... :(

"Sateella kipeä"

Vierailija

Luultavasti 3 kk:tta voisi olla lyhyin mahdollinen sopimusaika.

Filippiinien ilmasto on hyvin vaihteleva eri osissa maata, mutta vaimon kotiseudulla (Leyten länsiosassa) ei ole taifuuneja, eikä varsinaista sadekautta. Eli sadetta saadaan ympäri vuoden yleensä lyhyissä (mutta rankoissa) kuuroissa.
Talvella on mielestäni miellyttävin ilmasto (vähän sadetta ja sikäläisittäin viileää). Keväällä on vähän sadetta, mutta kuumaa. Kesällä on kuumaa ja kosteaa. Syksyllä sateet taas vähenevät ja ilma alkaa viilenemään.
Helpottaako lämmin ilma reuman oireita?

Tuolla on vähän perustietoja Filippiineistä:
http://wikitravel.org/fi/Filippiinit

Tuolla on vähän kuvia viime reissulta vaimon kotikaupunkiin (BayBay, Leyte):
https://plus.google.com/photos/109093632297711292538/albums/566883032941...

Vierailija
Filipino

Minulla helpottaa, mutta ilman pitää olla kuivaa. Siis Sahara ja Eilat ovat minulle sopivia paikkoja.

Vierailija
Filipino

Luultavasti 3 kk:tta voisi olla lyhyin mahdollinen sopimusaika.

Filippiinien ilmasto on hyvin vaihteleva eri osissa maata, mutta vaimon kotiseudulla (Leyten länsiosassa) ei ole taifuuneja, eikä varsinaista sadekautta. Eli sadetta saadaan ympäri vuoden yleensä lyhyissä (mutta rankoissa) kuuroissa.
Talvella on mielestäni miellyttävin ilmasto (vähän sadetta ja sikäläisittäin viileää). Keväällä on vähän sadetta, mutta kuumaa. Kesällä on kuumaa ja kosteaa. Syksyllä sateet taas vähenevät ja ilma alkaa viilenemään.

Tuolla on vähän perustietoja Filippiineistä:
http://wikitravel.org/fi/Filippiinit

Tuolla on vähän kuvia viime reissulta vaimon kotikaupunkiin (BayBay, Leyte):
https://plus.google.com/photos/109093632297711292538/albums/566883032941...

Melko surkeet olosuhteet, mutta hintataso lienee tärkeempää!

Vierailija

hei ja hyvaa joulunjatkoa, naga city'sta, 350 km manilasta kaakkoon....

luin edellisen tarinen vanhain-/hoitokodin perustamisesta filippiineille. ajatus on hieno ja toivotan menestysta sen aloittajalle, mutta sen mainostus ja aloittaminen ovat niin pitkan matkan paassa, etta jo pelkastaan se nostaa hintoja.
esitit myos faktoja ( etuja )

- halvempi hintataso kuin thaimaassa ( missapain filippiineilla? ) pitaa myos otta huomioon, etta taman paivan kurssin mukaan 1 baht = 1.34 pesoa

- filippiinit on todellakin maailman suurin englantia puhuva maa englanninkielisten maiden ulkopuolella, mutta se ei missaan tapauksessa tarkoita, etta taalla kaikki puhuisivat englantia, hyva jos edes 10%; palvelu- ja hoitoaloilla toki useat

- vakaampi yhteiskunta? en puolusta thaimaata missaan suhteessa. asuin siella 10 vuoden ajan useampaan otteeseen, useissa eri paikoissa eika koskaan ollut " sodan, kapinan, kansannousun " aiheuttamia hairioita, vaikka olinkin bangkok'ssa " punaisten,taksinin joukkojen, mellakoinnin aikaan ja myohemmin, toisen mellakan aikaan udon thanissa. ne kapinat eivat kosketa ulkomaalaisia, paitsi ehka lentojen perumisen muodossa. taalla filippiineilla sensijaan on ollut vallankaappauksia useampaankin kertaan lahihistoriassa, tosin ei viimeiseen 3 vuoteen, aquinon aikana.

se, etta taalla asuu paljon ihmisia pohjois- amerikasta ja euroopastakin, johtuu eri maiden erilaisista viisumisaannoksista; ainakin amerikkalaisilla ne ovat huomattavasti helpommat. suomalainen voi saapua maahan ja olla taalla 21 vrk, minka jalkeen han voi anoa ( ja saa) 2kk turistiviisumia kerrallaan, hintaa 2830 pesoa ja sita viisumia saa 14kk, minka jalkeen pitaa poistua maasta. elakelaisviisumista on sitten omat saannokset, joita en tunne, mutta ne loytvat lahelta, filippiineille matkustavien nettisivuilta. itse olen nyt asunut taalla 11kk enka tee mitaan, koska olen, hehheh, elakkeella.
siihen 500 euron hintaa saa varmasti kaiken, mita luvattiinkin, mutta ne lisakustannukset sitten!
mahdolliset laalekulut ( hyvin todennakoiset elakelaisella ) ovat korkeat filippiineilla ja mahdolliset laakari-/ sairaalakulut maksavatkin jo sitten taivasosuuden verran. olin itse keuhkokuumeen vuoksi st. john's sairaalassa naga cityssa 10 vrk ja hinta oli 85000 pesoa laakkeineen. en pida sita kovin edullisena.

upea ilmasto sitten? se on todella upea ja terveellinen! paitsi taifuunien aikaan, mutta taifuuneja ei taydsissa voimissaan ole joka puolella, kuten ei taalla meillakaan, joten rakennuksen sijainti pitaisi tarkistaa.

toivotan kuitenkin onnea hankkeellenne........

kari helenius, 65v

-

Vierailija

Vanha ketju, mutta yritänpä kysyä, jos vaikka joku osaisi vastata. Olemme muuttamassa Filippiineille eläkepäiviä viettämään. Onko kenelläkään tietoa, mistä saisi kokonaisedullisimman sairausvakuutuksen siellä? Vaimoni on toki kasoiskansalainen ja hän pystynee hankkimaan jonku filippiiniläisille valtion puolesta räätälöidyn vakuutuksen. Minä ole ihan suomalainen, joten kalliimmaksi varmasti tulee.

M.Peltovirta

TAT

Sanon myös että vanha ketju mutta kuulin ja olen kysynyt eläke pitää olla työeläke että saa sitä Suomesta. Kansaneläkettä ei makseta Filippiineille ollenkaan vaan sopimusmaihin Esim. Australia maksetaan myöskin kansaneläkettä jos ei saa työeläkettä.

isoar

Aivan varmasti olisi kysyntää

Olen itse lähdössä Filippiineille talveksi ja miettinyt samaa ajatusta

Kunhan joku ottaa asian hoitaakseen niin varmasti saadaan tulijoita

5 vuotta jo Filippiineillä asuva

Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta yritänpä kysyä, jos vaikka joku osaisi vastata. Olemme muuttamassa Filippiineille eläkepäiviä viettämään. Onko kenelläkään tietoa, mistä saisi kokonaisedullisimman sairausvakuutuksen siellä? Vaimoni on toki kasoiskansalainen ja hän pystynee hankkimaan jonku filippiiniläisille valtion puolesta räätälöidyn vakuutuksen. Minä ole ihan suomalainen, joten kalliimmaksi varmasti tulee.

M.Peltovirta

Sairasvakuutuksen saatte yhteisen vaimonne kanssa. Vakuutuksen hintaan vaikuttaa korvausmäärä. Noin 100.000 peson korvattavan summan (esim. PhilCare) saatte noin 10.000 pesolla vuodessa eli 220 euroa (yhteensä, eli 5.000 per naama). Sen lisäksi kannattaa ottaa Filippiinien valtion vakuutus, muistaakseni Philhealth). Se on halpa, ja kun on molemmat niin alennukset ovat isompia.

kumpi-pahempi?

Vierailija kirjoitti:
hei ja hyvaa joulunjatkoa, naga city'sta, 350 km manilasta kaakkoon....

luin edellisen tarinen vanhain-/hoitokodin perustamisesta filippiineille. ajatus on hieno ja toivotan menestysta sen aloittajalle, mutta sen mainostus ja aloittaminen ovat niin pitkan matkan paassa, etta jo pelkastaan se nostaa hintoja.
esitit myos faktoja ( etuja )

- halvempi hintataso kuin thaimaassa ( missapain filippiineilla? ) pitaa myos otta huomioon, etta taman paivan kurssin mukaan 1 baht = 1.34 pesoa

- filippiinit on todellakin maailman suurin englantia puhuva maa englanninkielisten maiden ulkopuolella, mutta se ei missaan tapauksessa tarkoita, etta taalla kaikki puhuisivat englantia, hyva jos edes 10%; palvelu- ja hoitoaloilla toki useat

- vakaampi yhteiskunta? en puolusta thaimaata missaan suhteessa. asuin siella 10 vuoden ajan useampaan otteeseen, useissa eri paikoissa eika koskaan ollut " sodan, kapinan, kansannousun " aiheuttamia hairioita, vaikka olinkin bangkok'ssa " punaisten,taksinin joukkojen, mellakoinnin aikaan ja myohemmin, toisen mellakan aikaan udon thanissa. ne kapinat eivat kosketa ulkomaalaisia, paitsi ehka lentojen perumisen muodossa. taalla filippiineilla sensijaan on ollut vallankaappauksia useampaankin kertaan lahihistoriassa, tosin ei viimeiseen 3 vuoteen, aquinon aikana.

se, etta taalla asuu paljon ihmisia pohjois- amerikasta ja euroopastakin, johtuu eri maiden erilaisista viisumisaannoksista; ainakin amerikkalaisilla ne ovat huomattavasti helpommat. suomalainen voi saapua maahan ja olla taalla 21 vrk, minka jalkeen han voi anoa ( ja saa) 2kk turistiviisumia kerrallaan, hintaa 2830 pesoa ja sita viisumia saa 14kk, minka jalkeen pitaa poistua maasta. elakelaisviisumista on sitten omat saannokset, joita en tunne, mutta ne loytvat lahelta, filippiineille matkustavien nettisivuilta. itse olen nyt asunut taalla 11kk enka tee mitaan, koska olen, hehheh, elakkeella.
siihen 500 euron hintaa saa varmasti kaiken, mita luvattiinkin, mutta ne lisakustannukset sitten!
mahdolliset laalekulut ( hyvin todennakoiset elakelaisella ) ovat korkeat filippiineilla ja mahdolliset laakari-/ sairaalakulut maksavatkin jo sitten taivasosuuden verran. olin itse keuhkokuumeen vuoksi st. john's sairaalassa naga cityssa 10 vrk ja hinta oli 85000 pesoa laakkeineen. en pida sita kovin edullisena.

upea ilmasto sitten? se on todella upea ja terveellinen! paitsi taifuunien aikaan, mutta taifuuneja ei taydsissa voimissaan ole joka puolella, kuten ei taalla meillakaan, joten rakennuksen sijainti pitaisi tarkistaa.

toivotan kuitenkin onnea hankkeellenne........

kari helenius, 65v

-

Minä seitsemän vuotta Thaimaassa asuneena ja useaan kertaan Filippiineillä matkustaneena voin vähän puolustaa Thaimaata tässä asiassa.

Thaimaassa sää parempi jossakin osissa sadekausi on olematon häiriötekijä. Samaa ei voi sanoa Filippiineistä jossa on hengenvaarallisiä myrskyjä jolloin lentokoneet ja laivat eivät liiku. Saarivaltiossa laivat ovat tärkeitä liikkumisen kannalta.

Thaimaassa ei ole samanlaista mieletöntä köyhyyttä eikä ihmiset ole niin epätoivoisia tekemään rikoksia. Thaimaassa ei näe ihmisten nukkuvan kaduilla. Filippiineillä näkee sylivauvojen kanssa asuvia äitejä asuvan jalkakäytävällä pahvin päällä.

Filippiineillä hintataso on korkeampi ainakin pienillä saarilla jossa yrityksillä ei ole kilpailua.

Thaimaalainen rauhallinen ja vanhuksia kunnioittava elämäntapa jonka ainakin osaksi uskon johtuvan äärimmäisen inhimillisestä buddhalaisuudesta. Katolinen Filippiinit on machokulttuurin muovaama jossa rehellisyys on sivuseikka ja rikollinen elämäntapa on vain yksi selviytymisstrategia. Filippiinien historia ylpeilee vahvoja päälliköitä jotka ovat taistelleet itsenäisyyden ensin Espanjasta ja sitten USA:sta, josta macho-kulttuurin katson kehittyneen.

Noniin

Eikös Filippiinit ole juuri se valtio, joka presidentin käskystä ampuu ihmisiä, ilman sen kummempia oikeudessa annettuja tuomioita.  Ampuu siis niitä, joiden arvelevat käyttäneen/käyttävän/myyvän huumeita. Kamalaa ajatella, että jotkut pyssymiehet vain paukuttelevat hengiltä ihmisiä ja satavarmasti erheitä näitä tappamisia tehdässä myös tapahtuu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat