TARVITAANKO ANTEEKSI SANAA

Vierailija

Olen usein ihmetellyt tavallisessa arkipuheissamme,että onko anteeksi sana tullut niin arkipäiväisekai ,ettei sillä ole juuri merkitystä.Sana on noin puolihuolimattomasti heitettynä-jos esimerkiksi tuupimme toisiamme vaikkapa tungoksessa -käytössä.Nyt kuulin politikkojenkin suhtautuvan siihen kuin tyhjää vaan.Pääministerin suulla esitettynä,se oli miellyttävä ja hieno ele loukatuille.Siis anteekipyyntö.Mutta olipa outoa kuunnella kun pyyntö ei mennyt perille.Sehän kuulosti aivan- ei epäisänmaalliselta ,vaan muuten nololta kuunneltavalta.
Keskusteltaisiinko aiheesta enemmänkin."Tuunattaisiin" sanaa ja otetaan se uusiokäyttöön,sen koko merkityksen ja tarkoituksen kanssa.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Tuossa tilanteessa oppositiolla oli vain tarkoitus nöyryyttää Kiviniemeä. Hyvä, ettei Kiviniemi alistunut opposition konstailuun.

Vierailija

Minulle opetettiin koulussa, että tärkeimmät sanat ovat kiitos ja anteeksi.
Olen törmännyt elämässäni yhteen henkilöön, joka ei anteeksi sanaa tunne. se on anoppini.
40-vuotta olen hänen ikeessään ollut ja tuo sana ei ole hänen suustaan päässyt.
t.miniä

Vierailija

Lainaus:

Tuossa tilanteessa oppositiolla oli vain tarkoitus nöyryyttää Kiviniemeä. Hyvä, ettei Kiviniemi alistunut opposition konstailuun.

Olen samaa mieltä. Kun kuuntelee sitä jatkuvaa loanheittoa oppsition taholta niin
kovin innokkaasti puututtiin Mari sanavalintaan. Kyllä pyytelyä saisi olla myös
toisin päin.

Vierailija

Lainaus:

Minulle opetettiin koulussa, että tärkeimmät sanat ovat kiitos ja anteeksi.
Olen törmännyt elämässäni yhteen henkilöön, joka ei anteeksi sanaa tunne. se on anoppini.
40-vuotta olen hänen ikeessään ollut ja tuo sana ei ole hänen suustaan päässyt.
t.miniä

Tässä kohtalotoveri. Aina kun on tanssimisesta tullut puhe, kerron että olen 40 v tanssinut ahkerasti,, mutta tanssinut anopin pillin mukaan. Kertaakaan ei ole anteeksi sanaa kuulunut, pelkkää arvostelua ja moittimista. Sanotaan että asiakas on oikeessa, mutta anoppini on sen käsittänyt niin että anoppi on aina oikeessa.

Vierailija

Heippa miniä! Kerroppa vähän tarkemmin asiasta. Anopin kuuluu myös osata pyytää anteeksi, niinkuin meidän kaikkien tulee osata tehdä. Kohteleeko anoppisi sinua väärin, minkälaisia tilanteita tarkoitat, joissa anteeksipyyntöä ei tule? Keskustellaan sitten lisää!

Vierailija

Jos ihminen katsoo, ettei hänellä ole mitään syytä pyytää anteeksi, niin ei kait hän sitä silloin aiheetta tee.

Vierailija

AINA kun on syytä pyytää anteeksi, se kuuluu myös tehdä, jokaisen ja jokaiselle, myös aikuisen lapselle, anopin miniälle, lapsen vanhemmilleen, ystävän ystävälleen jne. Yksinkertaista, mutta totta!!

Vierailija

Lainaus:

AINA kun on syytä pyytää anteeksi, se kuuluu myös tehdä, jokaisen ja jokaiselle, myös aikuisen lapselle, anopin miniälle, lapsen vanhemmilleen, ystävän ystävälleen jne. Yksinkertaista, mutta totta!!

Niinpä

Yksinkertaista ja totta mutta jostakin syystä suomalaiselle ah niiiiiiiiiiiiin vaikeaa.....

Vierailija

Lainaus:
anonyymi 15.03. 23:16
Heippa miniä! Kerroppa vähän tarkemmin asiasta. Anopin kuuluu myös osata pyytää anteeksi, niinkuin meidän kaikkien tulee osata tehdä. Kohteleeko anoppisi sinua väärin, minkälaisia tilanteita tarkoitat, joissa anteeksipyyntöä ei tule? Keskustellaan sitten lisää!

Jos sinä tai joku muu on kiinnostunut anoppi/miniä-keskusteluista, niin
otin esille aikaisempia keskusteluja joihin voi jatkaa aiheesta, jos sille tuntuu :)

http://www.nettiet.fi/forum/sana-on-vapaa/1120-EN-MUUTA-MAALLE--ENKA--AN...

http://www.nettiet.fi/forum/sana-on-vapaa/1011-Anoppi--mielipiteita.html

http://www.nettiet.fi/forum/sana-on-vapaa/927-MAASEUDUN-ILKEAT-ANOPIT-JA...

Myös tähän anteeksi keskusteluun on tässä ajatuksia, jos ketä kiinnostaa tutustua:

http://www.nettiet.fi/forum/sana-on-vapaa/1433-Kiitos-ja-anteeksi.html
Kiitos ja anteeksi

Vierailija

Anteeksi, jos vastaan tässä aiheessa anopin loukkauksia kysyvälle, kun liittyy sanaan anteeksi.
Pahin asia oli, kun hän tarkoituksella tönäisi minua niin, että olin kaatua lattialla köllöttävän puoli vuotiaan lapssen päälle.

Ei hän pahaa lapselle tarkkoittanut, mutta ei myöskään pyytänyt minulta anteeksi, vaan oli ihmeissään, kun hieman pelästyin. Imehti vaan omituisesti. syy tönimiseen oli, kun en ollut huomannut antaa lasta hänen syliinsä, vaan ihan annoin lattialla pyöriskellä.(olisi voinut pyytää lasta syliinsä)
tämä vain yksi sadoista tapauksista.
t.miniä (kaupungista)

Vierailija

Vaikuttaa siltä, että anoppisi ei ole taspainoinen henkilö. Etkö sanonut hänelle mitään siitä, miltä sinusta tuntui. Minä olen aikoinani sanonut anopilleni suorat sanat ja sen jälkeen hän pyysi anteeksi ja alkoi käyttäytyä paremmin. Anoppini oli jollain lailla huonohermoinen, uskalsi purkaa kiukkuaan minuun nuoreen miniään. Siitä nyt on paljon aikaa ja anoppikin jo manan majoilla. Tuli vain mieleen tämä asia tässä yhteydessä.

Vierailija

Lainaus:

Vaikuttaa siltä, että anoppisi ei ole taspainoinen henkilö. Etkö sanonut hänelle mitään siitä, miltä sinusta tuntui. Minä olen aikoinani sanonut anopilleni suorat sanat ja sen jälkeen hän pyysi anteeksi ja alkoi käyttäytyä paremmin. Anoppini oli jollain lailla huonohermoinen, uskalsi purkaa kiukkuaan minuun nuoreen miniään. Siitä nyt on paljon aikaa ja anoppikin jo manan majoilla. Tuli vain mieleen tämä asia tässä yhteydessä.

Olen samaa, kyllä Sinun täytyisi nyt rohkeasti ottaa asia esille, keskustella anoppisi kanssa ja selvittää mistä johtuu sellainen käytös.
Avoimesti ja rehellisesti keskustelemalla asiat paranee vaikka saattaakin tuntua vaikealta "ottaa puhutteluun" vanhempaa henkilöä.

Vierailija

Tästä näemmä tulikin "kauhutarinoita anopista"-ketju! No, ei siinä mitään. Minulla ei ole kokemusta anopista, koska hän joutui manan majoille jo ennen kuin avioiduin mieheni kanssa...
Mutta itse olen ollut ja olen nytkin ns. anoppi-kokelas, eikä mieleenikään tulisi polkea nuoria, vaikka he olisivat oikeasti tehneet jopa pahaa lapsilleni!
Ehkä saan joskus olla ihan "oikeasti" anoppi, ja haluaisin olla fiksu sellainen! :)

Vierailija

Kiitos ja Anteeksi ovat kaksi pientä sanaa jotka minulle opetettiin jo pikkuisena tyttönä.
Nuo sanat eivät maksa sanojalleen mitään mutta saattavat ja tuovatkin hyvää mieltä kun ne oikeassa kohdassa lausutaan.
Miksi anteeksi pyyntö on monelle niin perin vaikeaa en tiedä mutta sen tiedän että anteeksi anto voi viedä vuosia jos loukkaus/teko on ollut törkeä mutta kyllä siitäkin selvitään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat