Millaisia vanhuuden päiviä toivoisit, yksinäinen?

Vierailija

Ajatuksenani olisi kuulla ikäihmisiltä, miten he haluaisivat viettää vanhuuden päiviään. Ovat vielä jotakuinkin voimissaan, mutta yksinäisyys tuppaa vaivaamaan. Ei ole sukulaisia, lapsetkin etäällä. Ihmissuhteet ovat jääneet vähälle aikaa vaativan työn vuoksi. Nyt olisi aikaa moneenkin, vaan ei löydy oikein mielenkiinnon kohteita eikä oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä jne
Nykyäänhän on puhetta ollut perhekodeista. Haluaisitko asua sellaisessa, joissa muutama vanhus juttukavereina. Valmis ruokapöytä ja täysylöspito tai voisit itsekin osallistua vointisi mukaan vaikkapa pihalle kukkia istuttamaan. Laittaisit itsekin mieleistä ruokaa ja huoneesi siistisit.
Vai haluaisitko laitoshoidon?
Ehkä asuisit mökissäsi yksin, jos joku kävisi huolta pitämässä.

Odotan mielipiteitäsi

Sivut

Kommentit (42)

Vierailija

Minua kyllä tuo perhekotiajatus kiehtoo eniten. Siinähän voisi sitten kehitellä jotain yhteistä mukavaa voimien mukaan. Ulkoilla, laulaa, ratkoa ristikoita välillä yhdessä, katsoa telkkariohjelmia ja keskustella niistä ja muusta. Olisi se parenpaa kuin yksin olo koko ajan. Kai ajatus on, että olisi joku tila yhdessäoloon ja kylässähän voi käydä toisillaan jos kutsutaan.

Vierailija

Lainaus:

Minua kyllä tuo perhekotiajatus kiehtoo eniten. Siinähän voisi sitten kehitellä jotain yhteistä mukavaa voimien mukaan. Ulkoilla, laulaa, ratkoa ristikoita välillä yhdessä, katsoa telkkariohjelmia ja keskustella niistä ja muusta. Olisi se parenpaa kuin yksin olo koko ajan. Kai ajatus on, että olisi joku tila yhdessäoloon ja kylässähän voi käydä toisillaan jos kutsutaan.

Ei hassumpi ajatus minustakaan. Mitenkähän paljon tuo tulisi kuukaudessa maksamaan?

Vierailija

Vanhuutta haluaisin viettää mahdollisimman pitkään kotona.Nykyään saa monenlaista apua kotiinkin ,maksusta tietenkin.
Erääällä Ms tautia sairastavalla ystävälläni käy kotipalvelun ihminen 3 kertaa päivässä sekä hänellä on henkilökohtainen avustaja tietyn tunti määrän päivässä ja vielä käy yöpäivystys kääntämässä kylkeä yöllä.
hän ei vieläkään aio lähteä kodistaan laitokseen, kun järki on terävä.

Tällä hetkellä on hyvin vielä asiat ,vaikka olenkin hiukan liikuntavammainen. Matkojen yhdistely keskuksen paketti auto hakee asioille .Reitiltä poiketaan ja haetaan kotoa .Kolme kertaa päivässä pääsisin kaupungille ja takaisin.
Kyyti ei maksa mitään vammaiselta ja muilta 2,50 € matka.
Lisäksi voin käyttää vammaispalvelu taksia.

Tällä hetkellä käytän vain siivouspalvelua kerran kuussa ,sehän on kallista,mutta tekvät sitten kaiken vaihtavat petivaatteet jne.

Harrastuksiin kodin ulkopuolelle pääsen siis noillla kyydeillä.
Lukeminen ja netissä surffaaminen eivät vielä vie mitään ja ystävät käyvät paljon kylässä siilä kuulun joihinkin järjestöihin niin on kerhoa ja muuta.
Sitten kun voimat vähenee pitää katsoa jotakin hoitokotia.

Kirjoitteli nim.Rusina

Vierailija

Lainaus:

Vanhuutta haluaisin viettää mahdollisimman pitkään kotona.Nykyään saa monenlaista apua kotiinkin ,maksusta tietenkin.
Erääällä Ms tautia sairastavalla ystävälläni käy kotipalvelun ihminen 3 kertaa päivässä sekä hänellä on henkilökohtainen avustaja tietyn tunti määrän päivässä ja vielä käy yöpäivystys kääntämässä kylkeä yöllä.
hän ei vieläkään aio lähteä kodistaan laitokseen, kun järki on terävä.

Tällä hetkellä on hyvin vielä asiat ,vaikka olenkin hiukan liikuntavammainen. Matkojen yhdistely keskuksen paketti auto hakee asioille .Reitiltä poiketaan ja haetaan kotoa .Kolme kertaa päivässä pääsisin kaupungille ja takaisin.
Kyyti ei maksa mitään vammaiselta ja muilta 2,50 € matka.
Lisäksi voin käyttää vammaispalvelu taksia.

Tällä hetkellä käytän vain siivouspalvelua kerran kuussa ,sehän on kallista,mutta tekvät sitten kaiken vaihtavat petivaatteet jne.

Harrastuksiin kodin ulkopuolelle pääsen siis noillla kyydeillä.
Lukeminen ja netissä surffaaminen eivät vielä vie mitään ja ystävät käyvät paljon kylässä siilä kuulun joihinkin järjestöihin niin on kerhoa ja muuta.
Sitten kun voimat vähenee pitää katsoa jotakin hoitokotia.

Kirjoitteli nim.Rusina

Sinulla Rusina on hyvin pullat uunissa. On harrastuksia, ystäviä. Entäs, jos ei ole ystäviä. Elämä yksinäistä, yksitoikkoista ja harmaata, eikä ole ollut harrastuksia, ei jaksa lähteä etsimään, eikä tiedä, mistä etsisi?
Miettii jo pitkälle kuivettunut 2. Rusina.

Vierailija

Kyllä sellainen kodinomainen perhekotityyppinen täysihoitola olisi mukava, sitten kun ei halua asua enää yksinään. Olisi ihmisiä ympärillä, tekemistä ja seuraa piisaisi, eikä tarvitsisi enää kotitöitä itse tehdä. Kuullostaa mukavalta minun mielestäni.

Siitä tuli mieleeni, että olisi mukava viettää sellaisessa vanhanajan täysihoitolassa kesälläkin aikaa. Onkohan niitä täysihoitoloitoa enää olemassakaan?

Vierailija

Lainaus:

Kyllä sellainen kodinomainen perhekotityyppinen täysihoitola olisi mukava, sitten kun ei halua asua enää yksinään. Olisi ihmisiä ympärillä, tekemistä ja seuraa piisaisi, eikä tarvitsisi enää kotitöitä itse tehdä. Kuullostaa mukavalta minun mielestäni.

Siitä tuli mieleeni, että olisi mukava viettää sellaisessa vanhanajan täysihoitolassa kesälläkin aikaa. Onkohan niitä täysihoitoloitoa enää olemassakaan?

Tuo kaikki kuullostaa kovin mukavalta, vaan mistä rahat näin köhänä sellaiseen asumiseen?

Vierailija

Minullakin on kyllä perhettä lähellä.Siltikin sitä tulee ajateltua tuota vanhuutta,sairauksia,asumista,hoitamista ym..pakosta,syystä siitä,kun sitä tulee joka tuutista.
En todellakaan haluaisi jäädä omieni harmiksi.Omatoimisuus mahdollisimman pitkään.Mikään tuo perhekoti ei tulisi minulle kyllä kuuloonkaan.Olen senverran omituinen luonne,että en sopeutuisi tuiki tuntemattomien kanssa.Enkä haluaisikaan.Oma tupa,oma lupa on se juju,mistä pidän loppuun asti kiinni.Onneksi ei ole rappuja,sauna sisällä,naapuritkin seinän takana.Mutta se on sen ajan murhetta sitten.

Vierailija

Lainaus:

Minullakin on kyllä perhettä lähellä.Siltikin sitä tulee ajateltua tuota vanhuutta,sairauksia,asumista,hoitamista ym..pakosta,syystä siitä,kun sitä tulee joka tuutista.
En todellakaan haluaisi jäädä omieni harmiksi.Omatoimisuus mahdollisimman pitkään.Mikään tuo perhekoti ei tulisi minulle kyllä kuuloonkaan.Olen senverran omituinen luonne,että en sopeutuisi tuiki tuntemattomien kanssa.Enkä haluaisikaan.Oma tupa,oma lupa on se juju,mistä pidän loppuun asti kiinni.Onneksi ei ole rappuja,sauna sisällä,naapuritkin seinän takana.Mutta se on sen ajan murhetta sitten.

Niin naapurit seinän takana. Hoitaisivatko naapurit. Entä jos ei olisi naapureita? Itse ei pääsisi kaupaan. Ei jaksaisi muutenkaan tehdä muuta kuin nököttää sängyn reunalla?

Vierailija

Olen jo valmiiksi sanonut lapsille, että sitten kun tulen muistamattomaksi, saa toimittaa hoitokotiin vaikka väkisin. Mutta niin kauan kuin tulen toimeen kotona, haluan asua itsekseni. Sitten kun tarvitsen apua, haluan viranomaisen sitä antamaan - en omaista. Toivottavasti kotiapua annetaan - ainakin nykyään näyttävät iäkkäät kerrostalonaapurini saavan kodinhoitopalveluja. Palvelubusseja ja rollaattoria tulen käyttämään aikanaan. Ikinä en halua lasteni minua käsipuolesta taluttelevan; en halua olla sellaiseksi vaivaksi heille, enkä roikkua kenenkään muun käsikynkässä kuin sellaisen ammatti-ihmisen, joka saa rahapalkan vaivoistaan. Mahdollisimman vähän muutenkin haluan pyytää lasten apua, vaikka sitä varmasti antaisivatkin. - Perhekoti ei kuulosta minulle sopivalta vaihtoehdolta. Muistan kun nuorena joskus asuin kimppakämpässä, ja tuli riitaa siivoamisesta ja vieraista ynnä muusta. Ei myöskään yhteistä ruokapöytää minulle, kun en syö esim. lihaa.

Vierailija

Lainaus:

Olen jo valmiiksi sanonut lapsille, että sitten kun tulen muistamattomaksi, saa toimittaa hoitokotiin vaikka väkisin. Mutta niin kauan kuin tulen toimeen kotona, haluan asua itsekseni. Sitten kun tarvitsen apua, haluan viranomaisen sitä antamaan - en omaista. Toivottavasti kotiapua annetaan - ainakin nykyään näyttävät iäkkäät kerrostalonaapurini saavan kodinhoitopalveluja. Palvelubusseja ja rollaattoria tulen käyttämään aikanaan. Ikinä en halua lasteni minua käsipuolesta taluttelevan; en halua olla sellaiseksi vaivaksi heille, enkä roikkua kenenkään muun käsikynkässä kuin sellaisen ammatti-ihmisen, joka saa rahapalkan vaivoistaan. Mahdollisimman vähän muutenkin haluan pyytää lasten apua, vaikka sitä varmasti antaisivatkin. - Perhekoti ei kuulosta minulle sopivalta vaihtoehdolta. Muistan kun nuorena joskus asuin kimppakämpässä, ja tuli riitaa siivoamisesta ja vieraista ynnä muusta. Ei myöskään yhteistä ruokapöytää minulle, kun en syö esim. lihaa.

Puhut kuin suullani. En minäkään suostuisi lasteni taakaksi. Sitäpaitsi ovat liian kaukana. Ja vaikka asuisivat lähellä, niin huonomuistisena saattaisin väkättää, että eivätpä kerkiä käymään..., vaikka vasta eilen kävivät.

Entä, jos "kimppakodissa" olisi oma huone ja mahdollisuus laittaa ruokaa jonkin verran itsekin. Omassa huoneessa olisi radio ja televisio, mutta "hyvällä säällä" voisi kohdata: tv-katsomista ... yhteisessä tilassa ja osallistua halutessaan yhteiselle aterialle?

Vierailija

Viitaten 11.02; puhut asiaa. Ei luulisi olevan liikaa pyydetty ko. palvelu, mutta luulen, ettei sekään tule toteutumaan. Nythän haetaan ratkaisuja roboteista. Jos johonkin hoitokotiin onnistuisit pääsemään, kuukausimaksut ovat päälle tonnin. Ei kovin monet siihen pysty eli heitteille jäädään.
Ellei tehdä Suomesta yhtä suurta kuntaa, jossa on yksi suuri hoitolaitos luokkaa 100 000 asukasta. Jos vaikka sillä säästyisi rahaa Kreikkaan.
Terv. suuri on kaunista.

Vierailija

Minä haluisin olla omassa kotona niin vanhaksi kuin mahdollista. Ryhmäkodeissa voisi olla ankeaa, jos itsellä pääkoppa pysyy skarppina ja porukassa olisi monenlaista höppänää. Useimmat meistä kun vanhetessaan höperöityy tavalla tai toisella. Hieman kyllä vanhuus pelottaa, jos tulee sairauksia ja toimintakyky heikkenee siinä määrin, että joutuu muiden armoille hoidettavaksi, eikä voi päättää omista asioistaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat