Mistä maalaisjärkeä sairaan ihmisen tutkimuksiin ja hoitoon?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Olen joutunut kokemaan kuinka monisairasta ihmistä juoksutetaan lääkärin luota toiselle, ja jokainen lääkäri määrää samanlaisia tutkimuksia. Eikö tämän päivän titokone yhteiskunnassa ole mahdollista katsoa , milteipä silmänräpäyksessä, potilaan edellisten tutkimusten tulokset? Esimerkkinä kerron ystävästäni joka sairastui gynegologiseen syöpään, joka leikkauksella poistettiin, ja on nyt tarkkailuhoidossa. Vuoden kuluttua em. syövän toteamisesta hänellä todettiin myös keuhkosypä, johon hän sai sädehoitoa. Jatkossa ei enää anneta sädetystä, ei myöskään leikata, vaan annetaan oireiden mukaista hoitoa. Nyt ystäväni käy vuoroin gynegologilla ja keuhkosairauksia hoitavan lääkärin luona tarkistuksissa, ja molemmat määräävät samoja verikokeita ja myös keuhkoröntgen kuvauksia niin ,että ystäväni käy röntgenissä kerra kuukaudessa! Hänellä ei ole mitään kipuja eikä oireita em.sairauksiin, mutta lääkäri on sitä mieltä että molempien lääkäreiden määräämät tutkimukset on tehtävä. Tämä on minusta yhteiskunnan varojen väärinkäyttöä, ja tulee kalliiksi myös potilaalle, joka on iäkäs (83).
Mielestäni pitäisi tällaisessa tapauksessa olla mahdollisuus tukeutua yhteen lääkäriin, joka hoitaisi potilaan kokonaisvaltaisesti.
Kertokaa, jos teillä on samanlaisia kokemuksia.

Kommentit (10)

Vierailija

Onhan se järkeen käypä asia, ettei yksi ja sama lääkäri ole erikoistunut sekä ylä- että alapäähän. Siis gynegologi ei ole erikoistunut keuhkösyöpiin ja päinvastoin.

Vierailija

Pointti tuolla aloittajalla ilmeisesti olikin se, että päällekkäisiä tutkimuksia määrätään molemmista yksiköistä. Ja siinä ei todellakaan ole mtn järkeä. Mutta lääkärithän ovat pieniä lapsia. Ne haluaa, että minun lelut on minun leluja ja toisten lelut vaan toisten eli toisen määräämiin kokeisiin ei ns. luoteta. Niin äärettömän typerää kuin se onkin. Tai sitten eivät vain osaa lukea koneeltansa, mitä jo eilen tai viime viikolla on tutkittu.

Vierailija

Onhan se tietysti hankalaa, kun on kahdessa eripaikassa syöpä ja tutkimuksen sen myötä on erityyppisiä.
Vääjäämättä ainakin verikokeet on hyvinkin erilaisia, mistä johtunee niiden runsas ottaminen.
On vain todella hankalaa hoitaa minkäänlaisia oireita ellei niitä ensin tutkita.
Harvemmin terveyskeslääkäri ottaa vastuulleen noinkin haasteellisen hoidettavan.
Toki jokaisella ihmisellä on oikeus luopua tai kieltäytyä tutkimuksista ja hoidoista.
Yleensä ongelmana on vaikeus päästä hoitoon.
Nyt kun noinkin iäkäs henkilö hoidetaan hyvin niin ei sekään ole hyvä!

Vierailija

Tuttavani kohdalla hänen sairautensa on otettu erittäin hyvällä tavalla huomioon ja lääkäri konsultoikin tai laittaa potilaan samalla käyntikerralla toiselle lääkärille.
Kaikki pelaa hyvin eli käytäntöjä on monia.Tottahan on ettei yksi spesialisti välttämättä osaa kollegansa juttuja mutta konsultointi on ihan järkevää silloin.

Vierailija

Jos ei halua itselleen samanlaista "hoitorumbaa", mistä aloittaja kirjoittaa, voi tehdä hoitotestamentin. Itse olen sellaisen tehnyt ja läheiseni tietävät siitä. Minun hoitotestamentissani kielletään elvytys aina ja kun olen täyttänyt 83, niin kaikki sellaiset hoitotoimet, jotka eivät paranna tautia tai vaivaa, mutta pitkittävät elämää, jätetään tekemättä, jos itse olen siinä kunnossa, että en pysty asiasta keskustelemaan. Ohjeita ja tietoa löytyy netistä. Luulisin, että ylläoleva henkilö voi keskustella hoitavien lääkäreiden kanssa siitä, voitaisiinko tarkastuskäyntejä yhdistää taijärjestää samalle päivälle. Siis, jos ne ovat samassa sairaalassa.

Vierailija

Jos on kaksi erilaista sairautta, niin tottakai joudutaan ottamaan kokeita sairauksien mukaisesti. Potilaasta saattaa tuntua, että otetaan kumpaankin sairauteen samat kokeet, kun sairauden seuraamiseen tarvitaan verinäytteitä. Näytteistä otettavat testit ovat kuitenkin erilaiset kohdistuen kyseiseen sairauteen.

Vierailija

Olet oikeassa. Erikoislääkärit osaavat asiansa, ja heitä tarvitaan. Tässä tapauksessa vain kaikki voitava on tehty,eikä mitään toimenpiteitä enää tehdä, sitä on myös ystäväni toivonut. Siitä huolimatta kumpikin erikoislääkäri haluaa, että ystäväni käy tutkimuksissa ja kokeissa, vaikka he ovatkin sitä mieltä, että vain kipuja hoidetaan.
Tämänhetkinen tilanne on kivuton, lääkkeet on kohdallaan.
Kiitos kannanotostasi

Vierailija

Jos henkilö ei halua lääkärinhoitoa ja tutkimuksia, niin miksi hän hakeutuu sitten lääkärinhoitoon?

Vierailija

Ei kait ole olemassa valtakunnallista tietojärjestelmää Suomessa. Tietääkseni tietoja voidaan myös rajata. Kaikkea ei siis voi nähdä koneelta! Myöskin laboratorioita on eri omistussuhteilla, tulokset ei ole muualla nähtävissä. Myöskin on olemassa itsemääräämisoikeus, ei kaikkiin tutkimuksiin ole pakko mennä.

Vierailija

Orimattilan Jymylinna oli tupaten täynnä (27.03.-11) kuulijoita (yli 300)kun
tohtori Kiminkinen kävi esitelmöimässä. Kaksi tuntia "yhtä soittoa" puhunut tohtori kertoi kansantajuisesti eri sairauksista ja kevensi aiheiden välillä jutustelemalla. Aiheet oli meille eläkeläisille suunnattu ja kun ne tuotiin esille kiinnostavassa muodossa ( "maalaisjärkeä käyttäen")niin arvosanaksi esitelmästä tulisi ainakin 10+. Minullekin jäi mieleen mm. liikunnan tärkeys. Kannattaa varmasti käydä kuuntelemassa jos vain sattuu tilaisuu olemaan tiedossa niin hyvä mieli ja tietopaketti sairauksien ehkäisystä ja liikunnan tärkeydestä siitä jäi!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat