klo 3:09 | 3.9.2009
luin tost viimelehest,työkyvyttömyyseläkkeestä olevan jutun,mä oon kans hakennu 5 kertaa aina kieltävä päätös,on muoviputkii suonis et veri kiertäis,mut KELAN,isotohtori,tietää!KYKENENDUUNIIN???Mut mihin"Okei ottaa nuppii.mut en anna periksi.On kyl mukavan näkönen oksa tos puussa,mut ehkä annan sen viel kasvaa.
Joo, hevimummo, totta puhut. Kyllä Kelan herrat tietää, tiesi aikoinaan jo Vennamokin! Luin jutun, missä sanottiin, että naisten on paljon vaikeampi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle kuin miesten. Miehillä on kuulemma raskaammat työt! Milläs voimilla naiset yleensä tekevätkään miesten töitä? Voiko tätä rinnastaa? Ja eläkkeelle pääsee paremmin sydän- ja verisuonisairauksien takia kuin tuki- ja liikuntaelinsairauksien. Kuitenkin molemmat ovat yhtä invalidisoivia. Mistähän ne tosissaan tietää ihmisen vaivat siellä Kelassa?
Työkyvyttömyys eläke on pieni vaikka itse olin yli 40v. valtiolla, jos voisi jotenkin jatkaa oikeaan eläkeikään silloin eläke olisi hivenen parempi, yleensä ei voi silloin ollaankin sillä rannalla että kuluja on leikattava, paljon ei voi vuokra nousee joka vuosi 50e, samoin sähkö,sekä ruoka on noussut yli 20%.
onneksi lääkkeitten hinta on halventunut ,jotain valoa tunnelliin. Eläkepäätöksistä pitää valittaa ja tehdä uusi hakemus tai mennä sairaana työnhakijana työvoima toimistoon vaikka olisi vakinainen työpaikka se kannattaa tulee vauhtia päätöksen tekoon, yleensä puolto lauseen hakemukseen tekee Lääkäri sekä joissain tapauksissa kuntoutuslaitos, Lääkäri kannattaa valita hyvin sillä hänen arvovalta ratkaisee kaiken yleensä, hyvä tapa on tehdä valitus kielteisestä päätöksestä ja jos on seuraavakin päätös kielteinen tehdään uusi hakemus, tämä on väsytys taktiikkkaa suomessa.
Totta puhut sinäkin Sompa! Nyt eletään tosi pahoja aikoja. Työttömiä tulee koko ajan lisää, eivätkä pääse kartuttamaan eläkerahojaan. Minua kiusaa erilaiset tuki- ja liikuntaelinsairaudet, kun raskas työ on vuosien varrella aiheuttanut rikkoja ja lihasvaivoja. Lääkkeet eivät onneksi maksa enää niin paljon, mutta muu kaikki on p.......! Hyviä neuvoja sulla tuossa. Eräs ystäväni teki juuri näin ja pääsi kuin pääsikin työkyvyttömyyseläkkeelle ja syystäkin!! Leikattu oli monta kertaa ja kivut taivaissa. Ihan harmitti ystävän puolesta. Toivon Sompalle ja Hevimummolle hyviä jatkoja.
Työkyvyttömyyseläkkeeseen kommenttini.
Itse olen sairauden perusteella päässyt eläkkeelle 52 vuotiaana ja olen nainen. Eli käytännössä olin 51 vuotias kun työnteko loppui.
Prosessihan on pitkä, monimutkainen ja aikaa ja voimia vievä. Pettymys on valtava, kun eläkkeen hylkäys tulee ja alkaa valituskierre ja uusi haku. Tietenkin kun sairaus on sen laatuinen, että töihin ei pysty niin eläkerumban kyllä jaksaa käydä läpi.
Lääkärin valinnalla on suuri merkitys, kuten nimimerkki sompa mainitsee. Sairauksia on yleensä useita ja niin myös eri alojen lääkinlausunnoilla on oma painoarvonsa. Pitkä hoitosuhde lääkäriin on myös mielestäni etu, kun usein on kyse pitkäaikaissairauksiata ja monesti pysyvistä jopa etenevistä sairauksista.
Työterveyslääkärin yhteenveto sairauksien yhteisvaikutuksista kokonaisuutena on huomionarvoista ja tärkeää.
Eläkehakemuksen kirjoittamiseen ja oikeisiin asioihin painottaminen on eritysen tärkeää ja siihen on hyvä kysyä apua tai neuvoa. Lyhyt asiallinen ja napakka hakemus on parempi, kuin sivutolkulla kirjoittaminen kunhan työtä ja elämää haittaavat ongelmat tulevat selkeästi esiin.
Kelasta sain suuntaa antavaa apua ja ystävättäreni on sosiaalialan asiantuntija ja hän auttoi minua suuresti hakemuksen oman osion kirjoittamisessa.
Työuraa kertyi vähän yli 30 vuotta ja eläke on aika pieni. Elämä kuitenkin muuttuu eläkkeellä ollessa, niin myös menoja miettii tarkemmin, kun on AIKAA miettiä.
Voimia ja lujaa tahtoa kaikille elkkeenhakijoille. Minäkin taistelin ja sain helpotusta elämääni.
Eläkkeellä tuki-ja liikuntaelinsairauksista ja lääkäri totesi heti että leikkaukseen mutta tuskin tästä selästä enää työkykyistä tulee.
Eläkeasiat hoituivat kerralla minullakin kuntoon.
Käy varman hermojen päälle saada toistuvasti kielteinen päätös joten jaksamista.