Lohikeittovertailu

Vierailija

Onko kellään muulla samanlaisia hullutuksia kun meikäläisellä; kesän aikana käydään niin monessa kesäravintolassa ja muussakin ja vertaillaan sitä, missä se kaikkein makoisin lohikeitto luuraa. Meridian rantakahvila Itä-Helsingin Vartikylänlahden venesatamassa taitaa olla nyt huippunoteerauksena kesäravintoloissa, mutta myös niin voista ja kermaista keittoa en ole tavallisessa ravintolassa syönyt kun keskustan Sokoksen 10. kerroksen Loisto-ravintolassa.
Kertokaa omista kokemuksistanne, toivoo Herkkusuu

Kommentit (8)

Vierailija

Lohikeitto on tosi namia.
Mitä tulee kassilohen syötävyyteen niin valitettavasti se on lähes pakollista, jos aikoo lohikalasta nauttia.
Ja ei se suuri synti ole, eikä edes terveysriskikään, jos muutaman kerran vuodessa lohkeittoa syö.

Minä olen saanut vallan mainiota lohikeittoa Helsingin rautatieaseman Elielin ravintolan yläkerrasta.

Vierailija

Lainaus:

Mitä tulee kassilohen syötävyyteen niin valitettavasti se on lähes pakollista.

Ei ole pakko syödä.

Vierailija

Keskustelun aloittaja, mekin tykästyimme Elielin lohikeittoon!
Toinen paikka, jossa saa mainiota kalasoppaa, on Pajarinhovi Kiteellä. Myös Juankosken keskustan rantaravintolasta saa ah, niin hyvää lohisoppaa iloisen palvelun sekä hymyjen kera!

Meidän tuvassa kiehuu useimmiten kuhasoppa. Veljeni kalastaa ja meille "uivat" viikottain valmiit ahven-ja kuhafileet, jotka maksan leipomillani leivillä.

Oma ohjeeni

600g kuhaa
iso porkkana
sipuli varsineen
6 perunaa
tilliä
2 l vettä
2 tl suolaa
1 tl sitruunapippuria
1 tölkki Valion Kolmen juuston kermaa
Keitä perunalohkot, porkkanaviipaleet ja sipuli maustetussa vedessä lähes kypsiksi. Lisää kalapalat ja kiehauta. Silppua sipulinvarret sekä tilli, lisää ne ja viimeksi kerma. Käännä levy nollille ja anna hautua kannen alla kymmenen minuuttia. Nauti kotoisen rusleivän kanssa.

Vierailija

[quote]

Meidän tuvassa kiehuu useimmiten kuhasoppa. Veljeni kalastaa ja meille "uivat" viikottain valmiit ahven-ja kuhafileet, jotka maksan leipomillani leivillä.
[quote]

Tämä se on "oravannahkakauppaa" paraimmillaan. Olisi vain kalastaja jolta saisi sen tuoreen kalan, sopisimme sitten miten millä minä voin häntä ilahduttaa - elkää sitten innostuko ehdottelemaan mitään härskiä. Kiitos.

Vierailija

Kyllä oma keittämäni lohisoppa ilman kermoja on ollut paasta mitä olen syönyt.

Lohta, pippuria vähän, sipulia paljon ja tilliäkin ja kalaliemikuutiota ja vettä, ja voita vielä lopuksi. Suolaa jos tarve vaatii. Siinä se on hyvä kalakeiton ohje olipa kala sitten mitä hyvänsä.

T. hyvä keittäjä

Vierailija

Jes, jes! Sopii myös maitoallergisille hyvän keittäjän soppa.

Itse en käytä valmiita liemikuutioita. Keitän kalan päästä sekä muista "roippeista" liemen, jossa on merisuolaa, valkopippuria, sipulia sekä tilliä. Keitän ja siivilöin. Osan pakastan seuraavaa kalakeittoa varten.
Varsinaiseen soppaan laitan tätä lientä, pottuja, porkkanaa, sipulia varsineen, kalakuutioita sekä voitaTillisilppua ripsin valmiin keiton pinnalle. Siinä se!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat