Miten käytät karviaisia

Vierailija

Puutarhassamme on neljä suurta karviaispensasta. En ole koskaan osannut hyödyntää niitä muuten kuin sellaisenaan syötynä. Onko kellään hyviä ohjeita näiden marjojen käytöstä ja säilönnästä? Herukoiden seassa höyrymehuksi joskus laitan niitä.
-mustikkasuu-

Kommentit (15)

Vierailija

Teen karviaisista tuoremehua seuraavan reseptin mukaan

5 l karviaisia
50 gr viinihappoa (apteekista)
5 l vettä
10 kpl säilöntäpuristeita (apteekista)
5 kg sokeria

Marjat survotaan, niihin sekoitetaan viinihappo ja vesi. annetaan seistä yön yli. Sitten siivilöidään ja sekoitetaan joukkoon sokeri js säilöntäpuristeet. Pullotetaan, kun sokeri on sulanut.

Puristeet sulavat huonosti. laitoin ne ajoissa sulamaan tilkkaan kuumaa vettä. Sokeriakin laitoin vain 4 kg ja mehua tuli 8, 5 l. Mehu säilyy kylmässä vuosikausia ja on todella hyvää. valmistus on helppoa, kun ei tarvitse keitellä

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minullakin on useita karviaispensaita.

Olen pakastanut kahdella tavalla. Suurin työ on siinä kantojen nyppimisesä pois. Osan marjoista olen sauvasekoittimella jauhanut hienoksi, vain vähän sokeria sekaan ja pakastusrasioihin. Osan laitan kokonaisena pusseihin ilman sokeria.

Sosetta olen käyttänyt kääretorttuun jota teen usein ja myös kaakun täytteenä jos sellaista joskus teen. Myös jukurtin seassa samoin kuin muita marjoja.

Kokonaisia marjoja olen käyttänyt sekamarjakiisseliin. Koska ovat kovakuorisia olen niitä vähän aikaa keittänyt. Täytekaakun koristeeksi olen latonut niitä runsaasti täytetyn kaakun päälle ja hyytelösokerista ja vedestä tehdyn litkun olen kaatanut hyytymään päälle. Vielä kermavaahtoa kaakun reunoille. Tulee raikas tulos.

Vierailija

Tein hilloa hillosokerilla ja käytin mausteena kanelitankoa. Sokeristahan se tietysti oli ja hurjan hyvää,esim kääretortun täytteenä erinomaista. Ohjeen googlasin vain nimellä karviaismarjahillo.

Vierailija

Onko kokemusta?
Tarkoitus on huomenna 19.8 mennä keräämään karviaiset. Ongelmana ovat nämä kannat. Laiskana ihmisenä ajattelin kokeilla miten onnistuisi karviaisten pikapakastus . Laittaisin karviaiset tällaiselle "pikapakastus-levylle". Kun ovat pakastuneet, otan levyn pakkasesta, ravistelisin(?) ja toivon kantojen irtoavan.
Onnistuukohan?

Vierailija

Edelliselle, tulee aika sotkua.
Koska joka aamu syömme puuroa, keitän hankkimistani marjoista soppaa/keittoa. Sain poimia karviaisia, otin pienet sakset ja napsautin joka ainosta marjasta sen tupsun pois (olihan hommaa), onneksi marjoja ei ollut kuin muutama litra.Pakastin sellaisenaan ja käytän esim.mansikoitten kanssa soppaan jonka keittovaiheessa siivilöin jotta saas sopasta sileää ilman niitä karviaisen kuoria. Keitän sopan muuten perinteiseen tapaan.

Viime talvena otin pussin pakasteesta ja annoin hiukan karvisisten sulaa, hakkasin ne pieniksi,hiukan sokeria ja kanelia ja käytin piiraaseen. Tuli hyvän makuista.

Hyvä, mutta ei niin helppo marja.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Onko kokemusta?
Tarkoitus on huomenna 19.8 mennä keräämään karviaiset. Ongelmana ovat nämä kannat. Laiskana ihmisenä ajattelin kokeilla miten onnistuisi karviaisten pikapakastus . Laittaisin karviaiset tällaiselle "pikapakastus-levylle". Kun ovat pakastuneet, otan levyn pakkasesta, ravistelisin(?) ja toivon kantojen irtoavan.
Onnistuukohan?

Rohkenen epäillä. Mutta jos pienellä määrällä ensin kokeilisi.

Eräs tuttavani kertoi laittaneensa kokonaisia tyrnimarjan oksia pakasteeseen ja sitten jäätyneenä ravisteli. kuulemma irtosivat hyvin, mutta se onkin eri juttu.

Vierailija

Olen joskus tehnyt karviaisista ja porkkanoista ns. lakattoman lakkahilloa. Olen käyttänyt tätä hilloa sitten pullataikinasta leivottuihin pyöreisiin piirakoihin tai kääretortun väliin.

Joskus tein karviaisista marmeladia.

Karviaiset on kyllä parhaita suoraan pensaasta syötyinä, mutta kun niitä yleensä tulee niin paljon, niin säiilöäkin vähän pitää.

Vierailija

Tein eilen n.s.köyhän miehen lakkahilloa, ja pakastin pieniin purkkeihin. Se on oikein namia käyttää juustokakkuun. Tein kerran työkaverelleni ja tämä juustokakku sai erittäin paljon kehuja.

Vierailija

Meillä aikoinaan viljeltiin karviaista myyntiin asti. Niinpä ;0)
1) Karviaiset , puhtaat, ei-nypityt, kaadetaan food processor'iin ja pyöräytetään leikkuuterää sen verran, että marjojen rakenne rikkoutuu. Sitten valmistetaan hillosokerin kanssa hilloksi + lisää n. 1 dl fariinisokeria yhtä hillosokerikiloa kohden . Se pehmentää maun.
Nauti puuron, jugurtin, jäätelön kera. Erityisen maukas hillo tulee tummanpunaisista karviaislajikkeista !
2) Nypi vaikka hedelmäveitsellä karviaisista kanta ja kukintaroska pois. Puolita halutessasi marjat ja tee murotaikinapohjaan piirakaksi tai käytä raparperipiirakan reseptiä. Laita taikinaankin runsaasti vaniljasokeria.
Lisukkeena lämpimän piirakan kruunaa jäätelö tai vaniljakermavaahto.
3) Luumureseptien ohjeet sopivat karviaisille yhtä hyvin

Vierailija

Tein alkuviikosta karviaisista hilloa hillosokerin kanssa.

Ensin leikkelin saksilla kannat ym, mutta alkoi käsi rasittua. Napsin ylim. häipäkkeet sitten peukalon kynnellä, se kävi paljon joutuisammin. Vaatii tosin vahvan kynnen!

Terveisin Es

Vierailija

Sama täällä.Syön suoraan puskasta poskeeni.
Jos joka marjoista leipoisin,turhaa työtä tekisin.Niitä ei söisi kumminkaan kukaan;)

Vierailija

Lainaus:

Puutarhassamme on neljä suurta karviaispensasta. En ole koskaan osannut hyödyntää niitä muuten kuin sellaisenaan syötynä. Onko kellään hyviä ohjeita näiden marjojen käytöstä ja säilönnästä? Herukoiden seassa höyrymehuksi joskus laitan niitä.
-mustikkasuu-

En ole keskustelun aloittaja, mutta lainasin aloitusviestiä koska viimeiset vastaajat eivät ole tainneet sitä lukea. Aloittajakin osaa syödä suoraan puskasta! Niin osaan minäkin ja parhaita ovat sellaisenaan, mutta pakko oli hyödyntää muutenkin kun niitä oli niin paljon.
Tulihan tänne näköjään muutama ihan asiallinen vastauskin, asiakeskusteluun.

Vierailija

Karviaisia senkun riittää.

Kokeilin millaista hilloa tulee karviaisista ja kesäkurpitsasta. Laitoin suurinpiirtein puolet molempia. Ihan hyvää tuli.

Terveisin Es

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat