Kommentit (15)

Vierailija

Miten opit syömään savea lapsena? Olen kuullut että savea kerättiin talven varalle ja kuivatettiin murusina lapsille. Keräsitkö saven itse? Millainen savi olisi parasta

Ilmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Enpä tiedä mitään kertoa syömäkelpoisesta savesta. Muistan vain itse pienenpienenä rapsuttaneeni saunan piisistä tiilikivien välistä laastia suuhuni.....onneksi se himo on jäänyt lapsuuteen.

Tuo otsikko kiehtoi! Oletin, että täällä on joku savenvalaja kertomassa työstään, harrastuksestaan.
Meidän pitäjässä oli taitava savenvalaja, pienessä harmaassa vajassaan teki työtään. Vajaan oli aina avoimet ovet ohikulkijoille, ja heitä riitti. En muista hänen koskaan mainostaneen mitään, silti kauppa kävi ja mies niitti mainetta.
Itselläni on häneltä ostettuna viheltäviä savikukkoja ja viilivateja.
Hänellä oli tapana heitellä pihapiiriin vähän vialliset, lohjenneet savikukot, joita sitten lapset ilomielin etsivät heinien seasta.
Olisi mukava lukea vastauksia aloittajan kysymyksiin ja muutakin tietoa saven käytön mahdollisuuksista, ennen ja nyt.

Vierailija

En ole "oppinut" lapsena saven syöntiin, eikä meillä savea keräilty. Outo juttu minusta, ehkä on jokin puutostila ollut jos on pitänyt savea syödä lapsella, tai sairaus.
Raskaana ollessa jollain olen kuullut olevan jotain samankaltaista, olisiko ollut muurilaasti jota on himoittanut syödä.Itsellä ei kyllä kokemusta siitäkään.

Vierailija

Tämä on ihan netistä lainattua tietoa, omakohtaisia kokemuksia
minulla ei saven terveysvaikutuksista ole.

Savi ( clay )

Savea voi käyttää joko ulkoisesti tai sisäisesti tulehdusten, infektioiden, myrkytysten ja suolistohäiriöiden hoitoon. Savella on kyky uudistaa kudoksia, luovuttaa mineraaleja ja sitoa itseensä myrkkyjä ja kaasuja. Se on antitoksinen, antiseptinen, antibakteerinen ja säilövä. Savea onkin käytetty vihannesten ja hedelmien säilöntään.

Savi on alumiinisilikaattiseos, joka sisältää piitä, alumiinia, kaliumia, kalsiumia, natriumia, mangaania ja titaania. Sekä hivenaineita kuten beryllium, kupari, koboltti, magnesium, molybdeeni ja rauta. Savessa oleva kupari stimuloi aivolisäke-, maksa- ja haimahormonien eritystä ja edistää ihmisen aineenvaihduntatoimintoja.

Savella on hyvin voimakas absorboiva ominaisuus. Se johtuu sen erittäin pienestä hiukkaskoosta ( 1/2000 mm ), mikä antaa sille valtavan ominaispinta-alan. Se imee itseensä neste- ja kaasumaisia myrkkyjä. Savi estää vahingollisten bakteerien ja mikrobien lisääntymisen, mutta ei tuhoa elimistöllemme hyödyllisiä bakteereja. Koska se on myös antiseptinen ja steriloiva, voidaan sitä käyttää menestyksellisesti tulehdusten ja haavojen hoitoon. Se myös nopeuttaa haavojen arpeutumista. Savi pystyy myös sitomaan radioaktiivisuutta itseensä.

Savea on käytetty ikiajoista asti lukuisten tautien hoitoon: Palovammat, käärmeenpuremat, struuma, rutto, paiseet ja haavat, punatauti, ripuli, suolistotulehdukset, syfilis ja reumatismi

Myös eläimet käyttävät vaistonvaraisesti savea ottaessaan savikylpyjä kun ne ovat haavoittuneet.

Sisäisesti savea käytettäessä on syytä välttää ruokavaliossaan rasvoja, varsinkin oliivi- ja parafiiniöljyä, koska ne saattavat paakkuunnuttaa savea.

http://www.vinkkilanluomutuote.fi/tasmaravinto_muut.html

Ilmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiitos Maria ja ano 17.03!
Kerrassaan hienoa tietoa.
Olin iltapäivän mustikassa ja koko ajan pyöri ajatuksissa savi :-)
Siellä muistin, kuinka appeni kerrottiin pudonneen savireestä, kun häntä oli viety kastettavaksi.
Millainen oli savireki, kaiketi sillä arkena savea ajettiin....johonkin tarkoitukseen.
Asia kiehtoo nyt niin mahdottomasti, aion soittaa muutaman puhelun suvun vanhimmille.....

Vierailija

Ilmatar, kun metsiä raivattiin pelloiksi ennen aikaan, raiviolle ajettiin savea, turvetta ja hiekkaa.

Meidän tontti on melko laaja. Sen takimmaisessa reunassa on suohautoja, eli turpeen peittämiä painanteita. Sieltä on ajettu lähes sata vuotta sitten turvetta ja mutaa läheisille pelloille. Entisen kotini lähellä oli savihautoja, veden täyttämiä lammikoita. Sieltä oli samoin otettu savea pelloille.
Näitä maa-aineksia sekoitettiin karjanlantaan ja levitettiin pelloille. Ja kaikki tapahtui ihmis-ja hevosvoimin.

En ole ikinä savea syönyt, mutta olen uinut savihaudassa sammakonpoikasten kanssa kilpaa.

Tarinat kertovat, että raskaana olleilla naisilla saattoi olla mieliteko syödä uunin laastia. Yksipuolisesta ravinnosta varmaan johtui jokin puutostila.

Ilmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiitos eilisillan selkeästä vastauksesta kyselyihini.

Juuri tuohon saven ajoon en saanut sedältäni (s.1924) äkkiseltään laajaa vastausta. Hän myönteli, kyllä sitä savea ajettiin.
Juttelun jatkuessa, kuin ohimennen, hän kertoili pari asiaa. "Savea laitettiin kipeän paikan päälle."
"Äiti(s.1900)sanoi, siks sinulla on hyvät hampaat, kun sinulle syötettiin lapsena savea."
Mutta eipä setä muistanut mitään saven syönnistään, eikä hampaittensa nykykuntoa kehunut.

Minä niin soisin savitarinoiden jatkuvan....

Vierailija

Itse en ole syönyt, mutta tuli vastaan henkilö, joka on sitä syönyt suoraan ulkona, kun sitä jossain tuli vastaan - sellaista kunnon sinisavea, käsitin. Hän kuvaili saven "maistuneen aika hyvin", sitä oli ikäänkuin syötävä vaikkei se oikein hyväksyttyä olisi ollutkaan (1950 - 60-luku).

Tämän naapurissa oli asunut vanhaemäntä, joka oli vielä kerännyt savea ja kuivannut sen talveksi. Se kerättiin lääkkeeksi ja sairauksia ehkäisemään. Olen unohtanut mitä tauteja ne olivat... olikos toinen se ennen tavallinen keuhkotauti, en ole varma.

Vierailija

Huomasin että Ruohonjuuren kaupassa oli myynnissä savea. Se näytti kuivatulta ja jauhetulta, kilon pussissa. Hintaakin oli mukvasti ja oli italialainen tuote.

Vierailija

Enpä ole ikinä joutunut savea syömään. Ruokaa oli riittävästi kotona tarjolla.
Savea on käytetty reumaa lievittämään eli haettiin mahdollisimman puhdasta savea, joka kuumennettiin uunissa (maaseudulla leivinuunissa) ja laitettiin savikääre kipeän raajan/lihaksen päälle. Näin siis aikuisille.
Ruohonjuuri varmaan pistää kaiken mahdollisen myyntiin korkeaan hintaan.

päke

Olen aina pitänyt itseäni vähän soutona. Nakersin lämmitysuunin kupeelta jotain sementin/hiekan sekoitusta säännölllisesti. Uunin nurkkaan syntyi iso kolo. Vanhemmiten en sitä ole tehnyt, mutta miksi tein sitä lapsena. Ei tietoa. Lisäksi keräilin ompelijaäidin jäljiltä langanpätkiä ja söin myös niitä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat