Parhaat marja-aroniareseptit

klo 12:01 | 3.9.2017
Pensasaidan kätköissä on mehevä terveyspommi, marja-aronia. Vitamiini- ja flavonoidipitoisia marjoja voi kuivata, pakastaa, hillota ja mehustaa.Lue koko juttu
Pensasaidan kätköissä on mehevä terveyspommi, marja-aronia. Vitamiini- ja flavonoidipitoisia marjoja voi kuivata, pakastaa, hillota ja mehustaa.Lue koko juttu
Ladataan...
Sivut
Onko muilla hyviä ideoita aroniasta.
Tein viime vuonna mehustimella aronia-raparperimehua. Moni kehui sitä hyväksi. Tänä vuonna kokeilen sitä uudelleen. Aronia-omenahilloakin ajattelin kokeilla.
Olen tehnyt usein omena-aroniahilloa sekä kerran kokeilin kolmen konstin hilloa eli marja-aroniaa, omenaa ja kesäkurpitsaa. Marja-aronia on niin voimakkaan makuista, että se sietää jopa kesäkurpitsaa laimentamaan tymäkkyyttään.
Meillä aroniat ovat vielä raakoja tällä hetkellä.
Meillä marja-aronia kuuluu smoothien raaka-aineeksi muiden marjojen lisänä. Toisessa pirtelöversiossa käytämme jogurttia ja vaihdellen eri marjoja ja tämän syksyn hitti on tuoremarjasmoothie, jossa omatekoinen sekamehu on pohjana ja lisätään ruokosokeria ja marjoja mieltymysten mukaan. Mustikka sopii hyvin marja-aronian seuraksi.
Äitini on keittänyt mehumaijalla monena syksynä puolukasta ja marja-aroniasta mehua. Laimennettuna mehu on raikas ruokajuoma.
Olen innokas kokeilia. Haluaisin kokeilla marja-aronia mehun tekemistä mehumaijalla ja hapattaa sen viinihapolla. Mehuja olen tehnyt paljon mehumaijalla. Erään ohjeen sain tästä lehdestä mutta ohje ei ollut mehumaijalla valmistettu. Toivoisin että joku olisi kokeillut tätä valmistumis tpaa mehumaijalla ja kertoisi minulle miten etenen kun mehu on valunut maijasta. Laitanko viinihapon mehunsekaan ja annan olla vuorokauden. Tämän jälkeenkö uudelleen lämmitys ja sokeri sekä pullotus ja säilytykseen.
Löysin vanhasta Kotipuutarhalehdestä seuraavan reseptin:
ARONIAMEHU
7-8 kg aronioita
5 l vettä
50 g viini- tai sitruunahappoa
300-500 g sokeria mehulitraa kohti
Aroniat survotaan tai jauhetaan. Happo sekoitetaan pieneen tilkkaan vettä ja lisätään veteen. Yhdistetty seos jätetään viileään paikkaan kahdeksi vuorokaudeksi. Välillä sekoitetaan muutaman kerran. Mehu siivilöidään ja sokeri lisätään ja sekoitetaan hyvin niin, että sokeri sulaa kunnolla.
Tällä ohjeella mehun sanotaan säilyvän jouluun asti kylmässä paikassa. Pidempiaikaista säilytystä varten käsketään joko kiehauttamaan tai pakastamaan.
Tein niin, että pusersin vanhanaikaisella nektarimyllyllä marjoista viisi litraa nektaria, johon siis jäi osaksi kuorta ja siemeniä. Sillä korvasin reseptin marjat. Siivilöidä se moska vielä piti kahden vuorokauden jälkeen ennen sokerointia. Sokeria laitoin kokeeksi vain 200 g/mehulitra ja se riitti oikein hyvin minun sokerimakuuni. Kiehautin mehun ja laitoin lasipulloihin, joille säilytyspaikkana on +4C-asteinen kylmäkellari. Pitäisi säilyä joulua pidemmälle. Mehu on laimennettuna minusta tosi hyvää, mutta se on makuasia.
Tuli siinä mieleen, että yhtä hyvin voisi tehdä Mehu-Maijalla mehun, jäähdyttää sen ja jatkaa siitä. Ei tarvitsisi tuhrata siivilöimisen kanssa.
Vanha elli
Minun marja-aronia mehureseptini on seuraavanlainen:
puolitoista litraa mansikoita
kilo sokeria
mehumaijallinen aronioita.
Puolitoista tuntia keitetään sähkölevyn kutosella ( siis täysillä)
Lasken mehun kattilaan ja annan vähän jäähtyä.
Pullotan pakastepulloihin ja pakastan.
Mehu on hyvää ja tuoksuu vähän mansikalle.
Tänäkin syksynä olen tehnyt 46 litraa mehua.
Marja-aroniasta saa myös hyvää smothieta. Minä laitoin noin 5dl marja-aroniaa, saman verran pakastemansikkaa 1 rkl hunajaa puoli litraa laktoositonta vaniljajugurttia ja saman verran laktoositonta maitoa. Tehosekoitin pyörimään ja juoma oli valmis. Maistoin ja ihastuin. Tarjosin tyttären perheelle ja koko perhe tykkäsi. Tänään tein samanlaisen juoman mutta mansikoiden tilalle laitoin puolukoita ja puolen sitruunan mehun. oli vallan maistuvaista. Suosittelen.
Mehumaijalla teen aronia mehua ja sekoitan valmista mehua sitten punaherukka mehun kanssa sekaisin kannuun.Teen myös jouluksi klögiä mustaherukan kanssa ja hyytelöä.Tänä vuonna voisin kyllä kokeilla marmeladin tekoa,kun niin hyvä resepti on tuossa.
kirsikanlehdet sopivat maustamaan marja-aronia mehun ja hillon
Maistuva pirtelö:
1dl marja-aronia marjoja
1 banaani
5dl soija-maitoa (alpro)
Sokeria ei tarvitse. Pyöräytä tehosekoittimessa. Terveellistä ja hyvää.
Onko mehuohjeessa oleva viinihapon määrä oikein kahdelle kilolle marjoja?
Vielä mehua viinihapolla.
Noin kilo murskattua aroniaa ämpäriin ...huuhdeltuna. Kuumaa vettä sen verran että peittyvät. Lisäsin 2-3 kg omenaa "sorvattuna" = kuorittuna ja viipaloituna ja 45 g viinihappoa. Lisäsin kylmää vettä ämpärin lähes täyteen. Nostin viileään tekeytymää pariksi vuorokaudeksi, sekoittelin välillä. Siivilöin ja lisäsin n. 800 g sokeria ja 2 natriumbentsoaattitablettia liotettuna pieneen nestemäärään. --Ja sitten vaan pullottaan:) Noin 5 litraa herkullista ja ihanan punaista mehua....Laimentaa voin 1 / 4 tai kuinka tykkää, voi juoda vaikka "raakana".
Onko sinulla antaa hyvä glögiresepti jossa käytetty aroniaa?
Hei hienoa, meilläpäin kasvaa valtavat määrät aroniaa puistossa poimittaviksi.
Mutta miten nuo tuotteet säilytetään ja säilyvät, viileässä, jääkaapissa, missä lämpötilassa - tuskin huoneen lämmössä.
Jos haluaa esim. hillon pakastaa, kai se silloin pitää laittaa muovikippoo?
Hei Pappa!
Pakastan hillot aina lasipurkkeihin, ovat pöydässäkin kivoja. Hiukan pitää jättää jäätymisen varaa eli ei ihan täyteen kannata laittaa.
Älkää tehkö marjaaronista mehua, vaan sosetta ettei marjan hyvät vitamiinit mene hukkaan. Kuorissa tärkeimmät vitamiinit.
Aronia omenaa sama määrä +hunajaa...
Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla sosetta :)
Voiko aronia-marjoja pakastaa sellaisenaan? Kellään kokemuksia? En haluaisi keittää vitamiineja pois.
Tottakai voi pakastaa ihan sellaisenaan, ja pakastimesta sitten otat aina tarvittavan määrän käyttöön. Minä pakastan melkein kaikki marjat minigrip-pusseissa tai sellaisissa uudelleen suljettavissa pusseissa.
Kiitos vinkeistä! Raakamehua nyt kokeilin tehdä ja onhan se vähän tujua, ens kerralla taidan laittaa omenaa tai luumua joukkoon,
Onko kukaan kokeillut marja-aronioiden kuivaamista? Ajattelin että kuivattua murskaa olisi helppo käyttää pitkin talvea. Käytössä perus OBH Nordica -kuivain, kuinkahan kauan joutuu kuivattamaan?
Sivut