Kuinka sähköpostillla tavoittaa

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Avaanpa minäkin yhden keskustelun. Kun tässä kevään korvalla olen järjestellyt erilaisia tapahtumia, niin olen todennut kuinka eri tavalla ihmiset lukevat ja vastaavat sähköpostiviesteihin tai kännykällä lähetettyihin tekstiviesteihin.Kun ei halua häiritä toista, niin sähköposti ja tekstari ovat hyviä, koska niihin voi vastata silloin, kun itselle sopii. Mutta se ihmetyttää, miksi muutamat ihmiset vastaavat vasta pitkän ajan kuluttua, jos ollenkaan. Eikös sähköisyys juuri tullut nopeuttamaan viestin vaihtoa. Ennen vanhaan laitettiin ratsumies kirjettä viemään ja saattoi kulua pitkä tovi ennen kuin se saapui vastaanottajalla. Saattoi olla vuosi vaihtunut ja sota loppunut.

Miten sinä vastaat saamiisi viesteihin?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija
Leena L

Avaanpa minäkin yhden keskustelun. Kun tässä kevään korvalla olen järjestellyt erilaisia tapahtumia, niin olen todennut kuinka eri tavalla ihmiset lukevat ja vastaavat sähköpostiviesteihin tai kännykällä lähetettyihin tekstiviesteihin.Kun ei halua häiritä toista, niin sähköposti ja tekstari ovat hyviä, koska niihin voi vastata silloin, kun itselle sopii. Mutta se ihmetyttää, miksi muutamat ihmiset vastaavat vasta pitkän ajan kuluttua, jos ollenkaan. Eikös sähköisyys juuri tullut nopeuttamaan viestin vaihtoa. Ennen vanhaan laitettiin ratsumies kirjettä viemään ja saattoi kulua pitkä tovi ennen kuin se saapui vastaanottajalla. Saattoi olla vuosi vaihtunut ja sota loppunut.

Miten sinä vastaat saamiisi viesteihin?

Itse olen monesti miettinyt samaa asiaa, kun minäkin olen vuosien
mittaan lähetellyt tiedotuksia erilaisista tapahtumista sähköpostilla, ja kännykkä-
tekstareilla heille, joilla ei ole sähköpostia. Kaikki nämä jakelussa olevat henkilöt
ovat itse sanoneet haluavansa saada tietoja ko. asioista.

Juuri nytkin tämä asia on ajankohtainen, kun ainoastaan muutama on kiittänyt
tiedosta ja sanonut tulevansa tilaisuuteen.
Tilaisuuksiin, joihin ei tarvita ennakkoilmoittautumista on järjestäjien
aika vaikea varautua tarjoilun ym. seikkojen suhteen.
Sitten on sellaisia henkilöitä, jotka ehkä pikaisesti lukevat postin, mutta eivät
laita päivämääriä ym. muita tietoja muistiin ja ehkä vahingossa poistavatkin
viestin. Silloinhan on tietysti soitettava ja kyseltävä, että "milloinkas se olikaan se...? "

Itselläni on tapana aina vastata kännykkäviesteihin ja myös sähköposteihin.
Vastaaminen on helppoa ja nopeaa ja, jos ko. tilaisuus ei kiinnostakaan sillä
hetkellä, voi ainakin sanoa "kiitos tiedosta".

Näin ajattelee Grandmother :)

Vierailija

On se nii hankalaa kantaa pöytäkonetta mukana jos olet viikon tai kaksi vaikka lapin hangilla hiihtämässä saati etelän auringossa ( tuskin sitä saa edes ottaa lentokoneeseen?). Kännykkä on tietysti helepompi ottaa mukkaan mutta eihä siellä etelässä aina ole lattausvirtaa saatavilla ja laturikin unohtuu joskus pois matkalta. Kokkeileppa vielä "etanapostia" ( se kyllä maksaa postimerkin verran). Jos joku ei vastaa ollenkaa - niin kai hänellä on siihen syynsä tai este.Täsä näin aluksi "syitä"
"Hevoseton ratsumies"

Vierailija

Hevoseton ratsumies, halusit kai laittaa tämän aivan asiallisen
keskustelun avauksen vitsiksi?
Nuo esittämäsi syyt, miksi ei posteihin voi vastata ovat kyllä
päteviä, mutta kuitenkin poikkeustapauksia.
Suurimmalle osalle ihmisistä on kyllä mahdollista vastata viesteihin,
jos on tahtoa siihen.

Leena L. kyselit "kuinka sinä vastaat viesteihin?"
Minä vastaan aina, onhan se hyvä tapa ja itsekin ilahtuisin
vastauksesta lähettämiini posteihin tai kännykkäviestehin.
Tässä keskustelussahan on puhe asiallista viesteistä,
ei mistään kiertokirjeistä.

Vierailija

Jos joku lähettää tekstarin niin siitä viestistä näkee asian ja sen kiireellisyyden. ihan hyvä tapa on kuitata vaikka vain lähettämällä ok tai siten vastaamalla jos on pyydetty. Sähköposti on tarjolla myös aika hyvin mm. hotelleissa jne. Jos siis tietää, että vois saada postia niin voihan sitä vaikka kerran viikossa käydä lukaisemassa.

Vierailija

Sinä Leena L. olet ainakin itse vastaillut tunnollisesti meidän
NettiEt:läisten palstoilla esittämiin puutarhaa ja kasveja
koskeviin kysymyksiin. Siitä kiitokset Sinulle, vaikka ei ihan
täsmälleen kuulukaan tämän keskustelun piiriin.
Vastaamisesta kuitenkin on tässäkin kysymys :)

Lainasin allaolevan tekstin lehden asiantuntijasivuilta:

"Leena LuotoBiologi, FM, yrittäjä
Omistamani yritys Flowerpecker tarjoaa puutarha- ja logistiikka-alan kehittämis- ja koulutuspalveluita sekä puutarha-alan neuvontaa. Teen myös erilaisia kasvisten käsittelyyn ja varastointiin liittyviä projekteja ja selvityksiä sekä toimin puutarhalogistiikan opettajana Hämeen Ammattikorkeakoulussa. Puutarhanhoito ja luontomatkailu on sekä harrastus että työ."

Vierailija

Kun minä kirjoitan s-postia,niin siellä lopussa sitten kauniisti pyydän vastausta tai ainakin luku-kuittausta,
siitä tiedän,että viesti on mennyt perille.Eri asia on sitten nämä kaveri-postit,niihin vastaillaan,kun keretään.
Aina myös laitan ko.henkilölle tekstiviestin,että sinulle on s-postia.Hyvin on pelannut.

Vierailija

Lainaus:

Facebook on parempi viestittelyssä kun tavallinen s-posti.

Vai facebookiin pitäisi vielä mummu-iässä liittyä...

Vierailija
Leena L
.... Mutta se ihmetyttää, miksi muutamat ihmiset vastaavat vasta pitkän ajan kuluttua, jos ollenkaan. Miten sinä vastaat saamiisi viesteihin?.....

Tässä ei kai niinkään ole kysymys siitä, etteivätkö viestit tulisi luetuksi, vaan
siitä, ettei oikein tahdo saada vastausta. Näin ymmärsin Leenan L:n ajatuksen.
Tämä vastaamatta jättäminen lienee aika tavallista jollekin isommalle ryhmälle
lähetettävien postien suhteen. Uskoisin, että ystävien ja kavereiden kanssa
kyllä vuoroviestintä pelaa :)

Itse vastaan kaikkiin asiallisiin posteihin aika pian, edes jotakin.

Vierailija

Jos sähköpostiosoite ei ole enää toiminnassa, on aika vaikea vastata koska ei ole saanut koko viestiä. Osoitteitahan joudutaan vaihtamaan esim. nettiyhteyden muututtua toiseen "firmaan".

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Vai facebookiin pitäisi vielä mummu-iässä liittyä...

Ei siihen ole ikärajaa. Löytyy sitä ikää minultakin. Kehitystä ei kannata jarruttaa edes omalla kohdallaan. Siittä vaan facebookiin bongailemaan ikätovereita.

Vierailija

Jos saan sähköpostia, niin vastaan siihen aina heti,
jos en sillä hetkellä jouda enemmälti kirjoittamaan,
niin kuittaan sen ainakin saaduksi ja palaavani myöhemmin.
En kuitenkaan pidä konetta jatkuvasti auki.

Vierailija

Lainaus:

Jos sähköpostiosoite ei ole enää toiminnassa, on aika vaikea vastata koska ei ole saanut koko viestiä. Osoitteitahan joudutaan vaihtamaan esim. nettiyhteyden muututtua toiseen "firmaan".

Jos sähköpostiosoite vaihtuu, niin sen kyllä ilmoittaa kaikille, joilta
odottaa postia. Jos olen itse koettanut lähettää postia sellaiseen osoitteeseen,
joka ei ole enää käytössä, niin siitä tulee operaattorin toimesta ilmoitus,
että viestiä ei voida toimittaa perille. Useimmilla on uskoakseni ihan oma
yksityinenkin sähköpostiosoite, eikä firman e-mail osoitetta tarvitse käyttää
yksityisasioissa, vai mitä? Tai ehkä tarkoitit tällä vain uuden sähköpostiosoitteen
avaamista, onhan monilla useampiakin e-mail osoitteita käytössä.

Vierailija

Lainaus:

Vai facebookiin pitäisi vielä mummu-iässä liittyä...[/quote]

Ei siihen ole ikärajaa. Löytyy sitä ikää minultakin. Kehitystä ei kannata jarruttaa edes omalla kohdallaan. Siittä vaan facebookiin bongailemaan ikätovereita.[/quote]
Eihän siinä tietysti ikärajaa ole, mutta läheskään kaikki eivät käytä/halua käyttää
facebookia. Jos puhutaan esim. matkojen-, retkien- ja muiden tilaisuuksien
järjestämisestä tai kyselyistä, olisiko tällaiseen ja tällaiseen asiaan kiinnostusta,
niin ei kyllä onnistu facebookissa.

Vierailija

S-postilla ja tekstareilla vastausten saaminen on tosiaan epävarmaa. Eipä ihmisen saavuttamiseksi niillä, ole mitään apukeinoa olemassa. On viestin saajan vastuulla, eikä lähettäjän vastuulla, kuinka viestiin reagoidaan. Tulee mieleen että nykyajan viestittelykeinot ovat ihan yhtä avuttomia kun aikoinaan savumerkeillä viestittely.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat