Hehkulamput

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Tänään loppui hehkulamppujen valmistus.
Tänään on astui voimaan päätös, joka kieltää hehkulamppujen valmistuksen sekä maahantuonnin EU-alueella.
Kiellon syynä on EU-direktiivi, jonka tavoitteena on energiankäytön ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen. Kielto koskee 40-wattisten ja sitä heikompien hehkulamppujen valmistusta ja maahantuontia. Tehokkaammat hehkulamput vedettiin markkinoilta jo aiemmin.
Lauantai 1.9.2012 klo 07.36
tarkemmin ( IL )

Kommentit (13)

Vierailija

Olen käyttänyt jo joissakin näitä energiansäästölamppuja. Kyllä niillä on hyvin lyhyt käyttöikä verrattuna tavallisiin hehkulamppuihin. Ja hintakin on korkeempi. En ole yhtään mielissäni uudistuksesta.
On jemmassa tavallisia hehkulamppuja ja hankin vielä lisää, jos jostain löydän.

Vierailija

Minäkin olen hamstrannut valtavan määrän hehkulamppuja. Tuli tässä mieleen että säilyvätköhän ne hyvin, vai heikkeneekö niiden teho pitkään säilytettäessä.

Vierailija

Minä olen uusinut lamppuja uudenlaisiin sitä mukaa kun on hajonneen, nyt ei ole enää kuin olohuoneen laipiovalaisimessa hehkulamppu, vanhimmat e-säästöpamut on ties miten vanhoja!

Vierailija
Pirtsa

Olen käyttänyt jo joissakin näitä energiansäästölamppuja. Kyllä niillä on hyvin lyhyt käyttöikä verrattuna tavallisiin hehkulamppuihin. Ja hintakin on korkeempi. En ole yhtään mielissäni uudistuksesta.
On jemmassa tavallisia hehkulamppuja ja hankin vielä lisää, jos jostain löydän.

Sinulla on ehkä vääränlaisia lamppuja vääränlaisessa paikassa.
On olemassa niin sanottuja hetisyttyviä, ja hitaasti syttyviä nämä kaikki ei siedä sellaista jatkuvaa rämpyttelyä, kuten ei muutoin tavallinenkaan sitä nopeemmin menee rikki mitä useammin sytyttää.
sitten on vielä ulkokäyttöön omat polttimot jotka sietää pakkasta.

Vierailija

Kannattaa huomioida myös LED-lamput ne on vielä vähäenergisempiä ja kestää lähes ikuisesti.

LED-Lamput tulevat halvimmaksi!
Sen lisäksi, että led-lamppujen ominaisuudet muihin tekniikoihin ovat monilta osin ylivoimaiset, ne tulevat myös halvimmaksi käyttää, vaikka ovatkin hankintahinnaltaan hieman energiansäästölamppuja kalliimpia. Tässä yksinkertainen laskelma, jossa sähkön kokonaishinnaksi on oletettu 10c / kWh:
11W enegriansäästölamppu, n. 530 lm, Paloaika n. 10 000 h, hinta n. 10€
7W Led-lamppu n. 540 lm: Paloaika n. 50 000 tuntia, hinta 29€
54W hehkulamppu, 540 lm, paloaika n. 1000h, hinta n. 0.5€ *
Kuvassa E27 kantainen LED-lamppu.

Vierailija

Mulla on parissa lukulampussa LED-polttimot eivät edes kuumene toki hiukan lämpenee.
Sähköä ei kuluta juuri nimeksikään.

Vierailija

Ette te ehdi ledilampuista saamaan halvempia mitenkään. Ja tuo hehkulamppujen hamstraaminen. Voi elämä!!!

Vierailija

Jääpähän lälkipolville hommaa, ja puhtaammassa ympäristössä, sähkösyöppöjä on hehkulamput, ja eri toten niissä maissa jossa lampun tuomaa lämpöäkään ei voida hyödyksi ottaa, no minimaallinen se on kyllä suomessakin tarvittaisiin useita 100 W lamppuja joka huoneeseen.

Vierailija

Oletko hamstrannut hehkulamppuja eräs tuttu kertoi jo aikoja sitten ostaneensa satoja, liekköhän mitään järkeä?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat