Muistatko?

Vierailija

Sähkönkulutuksesta vertailussa havaittiin,
että sähkövuoassa kypsentäminen kuluttaa sähköä
vain noin puolet siitä mitä kypsentäminen pienoisliedessä.
Normaalikokoiseen lieteen verrattuna sähkövuoan kulutus on vain kolmasosa.

Sähkövuoan monet hyvät puolet lienevätkin syynä siihen,
että lukuisissa kotitalouksissa sellaista käytettiin pitkälle 1960-70-luvulle asti,
vaikka taloudessa olikin normaali liesi uuneineen.

Siinä valmistettiin monenlaisia ruokia, mm. laatikoita ja kakkuja, jopa leipää.
http://www.nba.fi/fi/kansallismuseo/kokoelmat/kuukauden_esine_2008/sahko...
Minä tein -70-luvulla tommosella kaikenlaista , kun ei ollut sähköliettä huusholissa vielä...

Olisko nykyisin mirouuni vehje joka korvasi sen?

Kommentit (2)

Vierailija

Empä muista moista vehjettä. Minä käytin painekattilaa 70-luvulla ja myöhemminkin, ja taitaa sekin laite olla jollain käytössä vieläkin. Ehkä uusittuna painoksena.
Mikrouuni tuli myöhemmin olisiko ollut 80-luvulla mies osti autoon ensimmäisen peräkärrin ja minä sain mikrouunin ,näin muistelisin.

June.A
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

En minäkään tuota muista.Onhan niitä ollut tietysti vaikka mitä mutta ei ole painanut muistiinsa.

Itselleni tuli vanhoista vehkeistä mieleen ilman sähköä toimiva Pesupallo jota veivistä käännettiin.Ei koko aikaa kylläkään.Kai siinä oli joku painejuttu.Ensin pyöräytettiin jonkun kerrran ja jätettiin seisomaan joksikin aikaa.Jotain tämmöistä se oli muistaakseni.Olisiko ollut 60-lukua vai hivenen myöhemminkin.Itselläni ei sellaista ollut,mutta mummolla oli jossain vaiheessa.Ensimmäinen pesukoneeni oli pulsaattorikone.
Pesupallon kuvaa minulla ei ole valitettavasti.Vain muistikuva.En tiedä onko sitä missään.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat