Oikea ravinto kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivälle

Vierailija

Hei! Osaako kukaan vastata mitkä ruuat olisivat niitä "oikeita" kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivälle? Ja mitä ruokia taas kannattaisi välttää?

Sivut

Kommentit (228)

Vierailija

Olen ollut lähes 20 vuotta thyroks lääkityksellä.En koskaan ole kuulluut ,että ruualla voisi siihen vaikuttaa.
Se on perinnöllistä ja siihen auttaa vain lääkitys.Lääkkeellä tosin on vaihtoehtoja nykyään.

Vierailija

Voiko ravinnolla auttaa asiaa ? Thyroxin auttaa, jota lääkäri määrää (jonka varmaan tiedät, jos sairastat ko. tautia kuten itse). Juuri kävin kontrollin ja kaikki OK.
En tiedä ravinnosta niinkään. Vihreästä teestä on sanottu, että vilkastuttaa aineenvaihduntaa, mutta en maallikkona ryhdy antamaan ohjeita kenellekään sairauden "hoitoon". Kannattaa kysyä lääkäriltä, mielestäni.

Vierailija

Nämä tavalliset lääkärit luottaavat ,määräävät vain tätä thyroxia. Kaikki labra-arvot ok,mutta silti olo ei välttämättä ole ok. On ylenmääräistä palelua,painonnousua ,silmien kuivumista ym.
Tyttäreni (30v.) ,joka on asiantuntija alalla (ei lääkäri) ,on perinyt tautini ja saanut kokonaisvaltaisemman avun Thyroid-lääkityksestä.Se kulki aiemmin Armound Thyroid nimellä ja sitä piti tilata Jenkeistä. Nykyään sitä saa myös Suomen apteekeistä,mutta se maksaa maltaita ,eikä siitä saa kelan korvausta

Vierailija

Lainaus:

Nämä tavalliset lääkärit luottaavat ,määräävät vain tätä thyroxia. Kaikki labra-arvot ok,mutta silti olo ei välttämättä ole ok. On ylenmääräistä palelua,painonnousua ,silmien kuivumista ym.
Tyttäreni (30v.) ,joka on asiantuntija alalla (ei lääkäri) ,on perinyt tautini ja saanut kokonaisvaltaisemman avun Thyroid-lääkityksestä.Se kulki aiemmin Armound Thyroid nimellä ja sitä piti tilata Jenkeistä. Nykyään sitä saa myös Suomen apteekeistä,mutta se maksaa maltaita ,eikä siitä saa kelan korvausta

Juuri tulin kokeista syönyt Tyroxinia kymmeniä vuosia ja lääkettä on välillä kevennetty ja nyt taas lisätty jonka vuoksi 1kk käytön jälkeen siis kokeet.
En ole kuullutkaan muusta kilpirauhasen vajaatoimintalääkkeestä kuin tämä Tyrox:in lääkärikin sanoi että tämä on ainoa vajaatointaan oleva lääke.

Ruokavalioista en tiedä muuta kuin että yritän syödä monipuolisesti ja terveellisesti ja liikkua mahdollisimman paljon.

Vierailija

Vai maltaita, Thyroxin on halvempia lääkkeitä mitä lääkärin määräyksestä tarvii käyttää. Tosi halpaa ja saa myös korvauksen kelalta. Olen joutunut käyttämään monta vuotta, mutten ole vaivautunut hakemaan siihen korvattavuutta koska on hyvin edullista.

Vierailija

Aloittaja: niin, muistan itse lukeneeni jostakin, että ainakaan soija ja valkokaali eivät "sopisi" ruuaksi vajaatoimintaiselle - olen yrittänyt tämän nettiET:n lääkäriltä kysyä tästä ravinto-asiasta, mutta ilmeisesti hänkään ei tiedä, kun vastausta ei ole kuulunut...

Vierailija

Ei kenenkään tartte olla ilman kilpirauhaslääkettä Thyroxinia, ainakaan kustannussyistä. Otan niitä 3 kpl päivässä, hinta 20.11 euroa kolmen kuukauden satsi. Hintaa vähentäisi vielä Kelan korvaus, jos sen siihen hakisi.

Vierailija

Lainaus:
anonyymi 14.04 12:27
....Tyttäreni (30v.) ,joka on asiantuntija alalla (ei lääkäri) ,on perinyt tautini ja saanut kokonaisvaltaisemman avun Thyroid-lääkityksestä.Se kulki aiemmin Armound Thyroid nimellä ja sitä piti tilata Jenkeistä. Nykyään sitä saa myös Suomen apteekeistä,mutta se maksaa maltaita ,eikä siitä saa kelan korvausta

Anonyymi 14.04.2011 12:37
Vai maltaita, Thyroxin on halvempia lääkkeitä mitä lääkärin määräyksestä tarvii käyttää. Tosi halpaa ja saa myös korvauksen kelalta. Olen joutunut käyttämään monta vuotta, mutten ole vaivautunut hakemaan siihen korvattavuutta koska on hyvin edullista.
.............................................................................................................
Ensimmäinen kirjoittaja sanoo Thyroid-nimisestä lääkkeestä, että se maksaa
maltaita. Anonyymi 12:37 puhut eri lääkkestä.

Vierailija

En ole kuullutkaan mistään ruokavaliosta. Olen jo 15 v syönyt Thyroxinia. En edes koe olevani "sairas". Lääkkeellä arvot pysyvät kohdallaan.
Kela korvaa lääkkeen hinnan kokonaan. En ole viitsinyt hakea korvausta, koska omavastuu on 3 euroa ja 100 kpl maksaa n. 3,13 normaalin kelakorvauksen jälkeen.
Luotan täysin erikoislääkäriini. Älkää ihmeessä sekoilko mihinkään amerikan lääkkeisiin.

Vierailija

Tämä Thyrox ,jota nyt pääsääntöisesti määrätään on halpa ja eri valmiste ,kun Thyroid niminen lääke.
Thyroid on kallis ,eikä se ole kelakorvattava. Ainakin minun tyttäreni olo koheni huomattavasti ,kun hän vaihtoi Thyroxin tähän Thyroidiin.
Seuraavalla lääkärikäynnillä aion itsekin pyytää Thyroid resepin.

Vierailija
adalmiina999

En ole kuullutkaan mistään ruokavaliosta. Olen jo 15 v syönyt Thyroxinia. En edes koe olevani "sairas". Lääkkeellä arvot pysyvät kohdallaan.
Kela korvaa lääkkeen hinnan kokonaan. En ole viitsinyt hakea korvausta, koska omavastuu on 3 euroa ja 100 kpl maksaa n. 3,13 normaalin kelakorvauksen jälkeen.
Luotan täysin erikoislääkäriini. Älkää ihmeessä sekoilko mihinkään amerikan lääkkeisiin.

Näin kyllä tämä Tyroxin hyvä ja halpakin lääke on.
Minulle lääkäri sanoi että kela-korvaus kannattaa hakea syystä että olin nuori kun lääkitykselle jouduin ja kun tämä lääkitykseni on elämän kestävä juttu minulla.

Edellisen lääke annoksen kun otin niin kela-korvausta ei saanutkaan selittivät apteekissa että lääketehtaan ansiosta kela korvattavuus on jäänyt pois.

No nyt kun hain tämän uuden 3kk satsin niin sanottiin että maaliskuun alusta kela-korvauksen taas saa.
No hyvä niin mutta kummallista sekoilua. pakko ottaa helmikuun lopussa tuo purkki (ilman kela korvausta) ja se kun on 100kpl annoksina.

Vierailija

Lainaus:

Tämä Thyrox ,jota nyt pääsääntöisesti määrätään on halpa ja eri valmiste ,kun Thyroid niminen lääke.
Thyroid on kallis ,eikä se ole kelakorvattava. Ainakin minun tyttäreni olo koheni huomattavasti ,kun hän vaihtoi Thyroxin tähän Thyroidiin.
Seuraavalla lääkärikäynnillä aion itsekin pyytää Thyroid resepin.

Jos on paljon rahaa, voi tietysti vaihtaa kalliimpaan ei-korvattavaan. Tämä arkistokatkelma on jo kolmen vuoden takaa, eli pitäneekö vielä paikkansa:

"Akuutin Arkisto
9.12.2008

Omalääkärin vastaukset

Thyroxinin vaivat
"Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja käytössä siihen on Thyroxin. Olo on kuitenkin varsin usein huono pää jotenkin tuppurainen ja usein myös kilpirauhasarvot ovat nakelleet lääkityksestä huolimatta. Koska vajaatoimintaan on myös olemassa muutama muukin lääke, minkä ihmeen takia Suomessa vain muutamat lääkärit suostuvat sitä määräämään?"

- Kilpirauhasen vajaatoiminta on yleistä. Joskus se jää huomaamatta ja kestää kauan ennen kuin hoksataan tarkistaa kilpirauhastoiminta. Lisäksi kilpirauhasarvojen korjaaminen ulkopuolisella (synteettisellä) kilpirauhashormonilla (T4 eli levotyroksiini), ei kohenna kaikkien potilaiden vointia. Nämä potilaat ovat tietenkin pettyneitä ja etsivät selitystä ja kohennusta vointiinsa. Tässä tarkoitetaan varmaankin USA:laista tablettia nimeltä Armour Thyroid, joka on sian kilpirauhasesta tehty lääke, joka sisältää ei pelkästään tätä T4 hormonia (38µg) mutta myös toista kilpirauhasen tuottamaa hormonia T3 (9 µg). Jotkut ovat ehkä saaneet avun, kun lääkitys on vaihdettu Armour Thyroidiin, mutta erikoislääkärit eivät ole asialle lämmenneet, koska tieteellinen näyttö puoltaa vain Thyroxinia. Lisäksi Armour Thyroid on kymmenisen kertaa kalliimpaa.

Eiköpähän tavallinen terveellinen ruoka riittäne kilpirauhaspotilaallekin.

Vierailija

100 tbl Thyroksia maksaa n.5 € ,100 tbl Armour Thyroidia maksaa 42 €, sillä ylläpitoannos on 3-5 tbl.
Jos saisin oireet loppumaan ,niin olisin valmis maksamaan tämän!
Jos haluat tietoa tästä Thyroidista,niin googleta se.Sieltä löytyy mm.adressi ,jolla yritetään tälle lääkkeelle kelakorvausta!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat