ET kysyy: Miten vietät äitienpäivää?

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Uusimmassa ET-lehdessä neljä lukijaamme kertovat äitiepäivänvietostaan. Millainen on sinun äitienpäiväsi tänä vuonna?

Keskustellaan!

Sari

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Lasten kanssa menen syömään johonkin valitsemaani ruokapaikkaan, jonne ei tarvitse kovasti laittautua.
Sitten tulemme kaikin tänne meille kahvittelemaan ja oleilemaan. Se on minulle mukava päivä, kun harvinaisuuden
vuoksi on koko perhe koolla.
Jo aamulla olen käynyt hautausmaalla viemässä kukat äidin ja mummin haudoille. Nyt siellä alkaa olla luonto kauneimmillaan, eikä enää tarvitse pelätä liukkauttakaan.
Muistelen kaikkia menneitä äitienpäiviä ja muitakin päiviä, jolloin olen saanut kokea iloa lapsistani.
Aika sisäänlämpiävä perhejuhla tämä äitienpäivä kuitenkin mielestäni on. Jotkut saattavat silloin kokea
osattomuutta. Minun puolestani voitaisiin hyvin tämä juhla- ja liputuspäivä jättää kalenterista pois.

Vierailija

Tänä vuonna olen ulkomailla vanhimman lapseni luona. Matkan ajankohta oli yllätys itsellenikin, en nimittäin sitä varatessani katsonut kalenteria ollenkaan "sillä silmällä". Nyt siis 3 muuta lastani saavat tyytyä tekstareihin, kun mamma on muualla.
Miten poika reagoi äitienpäivään ja mitä tapahtuu, on minulle yllätys.

Muutoin äitienpäivä on yleensä perinteinen: kakkua ja kahvittelua, pieniä lahjoja ja yhdessä olemista. Oma äitini ja mummoni ovat jo kuolleet ja haudattu kauas omalta paikkakunnaltani, joten heidän haudoillaan ei tule käytyä. Pyydän paikkakunnalla asuvaa ystävääni viemää kukan äitini (ja isäni) haudalle kuitenkin.

Minun mielestäni Äitienpäivä pysyköön kalenterissa ja ihmiset viettäköön sitä omalla tavallaan. Aina on olemassa juhlia, josta joku on osaton. Siihen on vain totuttava ja keksittävä muuta tilalle, jos muuten ei kestä.

Vierailija

Lauantaina oman äidin haudalle orvokkia.
Sunnuntaina peräkonttikirppikselle myymään tarpeetonta tavaraa. Siellä termoksesta hörpitään kaffeeta ja
ruisvoileivät käyvät lounaasta. Toivottavasti aurinko paistaa.
Omat lapset ovat maailmalla, muistamiset varmaankin tulevat sähköisesti:)

Vierailija

Työpaikalla se äitienpäivä kuluu taas tänäkin vuonna. Harvoin olen saanut nauttia äitienpäivästä kukkien ja kahvittelujen merkeissä, niinkuin monet "normaali" työtä tekevät.

Vierailija

Olen töissä tänä äitienpäivänä, niinkuin monesti aikaisemminkin. Jotenkin tuntuu keinotekoiselta, ehkä kauppiaista johtuen, äitienpäivän vietto. Mutta toisaalta, ehkä on hyvä että edes kerran vuodessa muistamme äitien tekemään työtä. Itse olen yhden aikuisen lapsen äiti. Olen sanonut että minulla on aina äitienpäivä, niin paljon hyvää olen saanut kokea. Kaunista, helää äitienpäivää. Lämpimiä ajatuksia kaikille äideille!
janttukatriina

Vierailija

Meillä on ollut vuosia tapana mennä lasten ja heidän perheidensä kanssa syömään johonkin mukavaan paikkaan. Nyt parina vuotena on käytäntö muuttunut kun lapsia on tullut niin paljon lisää. Pienten lasten kanssa se ei ole helppoa mennä meluisiin paikkoihin, Olemme viettäneet äitienpäivää meillä kotona laitan ruokaa jos jaksan tai sitten voileipä ja kakkukahvit tarjoilen. Nautin enmmän yhdessäolosta täällä kotona ja lapsenlapsetkin tykkäävät siitä. Jää heillekkin ehkä mukavat muistot lapsuudesta siltä osin. Kaikille ei sovi sama päivä lasten harrastuksien takia, sitten sovimme jo edellisen päivän niitten kanssa ja saunommekin jos sopii.

Vierailija

Eipä sen erikoisempaa äitien päivänä, pihaa kunnostellaan. mutta kauppa reissu viikolla on perinteinen, mieheni pysähtyy kaupassa kukkien viereen ja tuumaa ´´otahan siitä nyt joku rehu ´´ ja ihan hyvällä !! hauskaa äitien päivää kaikille!!

Vierailija

Äidin haudalla käynti äitienpäivänä ja joku kylmää säätä kestävä kukka ja katsotaan
siinä samalla muistojen filminauha rakkaasta Äidistä. Olkoonkin vaikka Muistojuhla:)

Tuossa katselin Youtuben tarjontaa ja Sakari Kuosmasen tulkinta Äiti-kappaleesta
on oma suosikkini, mutta laitan tähän linkin harvoin kuullusta kappaleesta: Mua
kuule äiti. Puhuttelee erityisesti lapsen esityksenä!

http://www.youtube.com/watch?v=cvkjz1NlUE4&feature=related

Tästäkin huolimatta Hyvää Äitienpäivää!

Vierailija

Äitienpäivä? En ole äiti, mutta naapurin lapset tuovat itse keräämiään kukkasia ja ovat piirtäneet kortin jossa luki viime vuonna seuraavasti: "koti on siellä jossa meitä ymmärretään." Voisikohan mukavampaa tunnetta tulla hienoimmastakaan lahjasta. Monet kerrat olen saanut olla lohduttaja, leikkikaveri, yökylän vanhempi, ym.
Kyllä he tulevat taas sunnuntaina ja sitten syödään lettuja, hilloa ja kermavaahtoa.

mimmi

Vierailija

Tuohon edelliseen vielä lisään että oma äitini on ollut jo mullan alla 12 vuotta joten häntä en voi enää muistaa muuten kun siskoni välistyksellä. Hän vie haudalle ruusun tai kynttilän jonka kustannan on 350 kilometrin päässä.
Anoppi asuu yhtä kaukana, hänelle laitamme kortin ja ruusun joka vuosi jos ei itse olla käymässä. Olen sitä mieltä että on kallisarvoista muistaa heitä elinaikanaan ja samaa toivon että minulle aikanaan tuotaisiin edes kortti. Lastenlasten kortit saa aina kyyneleet silmiin.

Vierailija

Koko äitienpäivä on kaupallinen hömpötys.
Pahinta on virallinen äitienpäiväjuhla säätytalolla, jossa palkitaan muutama äiti jonka lapset ovat osanneet hakea mitalia "merkittävälle työlle".
Suomi on täynnä merkittävän työn tehneitä äitejä.

Äiditön

Vierailija

Äitienpäivä kuluu työs ollessa.Voin tuoda iloa monelle Äidille joita ei kukaan enään muita,kuin vuoteessa makaavat.

Vierailija

Lainaus:

Koko äitienpäivä on kaupallinen hömpötys.
Pahinta on virallinen äitienpäiväjuhla säätytalolla, jossa palkitaan muutama äiti jonka lapset ovat osanneet hakea mitalia "merkittävälle työlle".
Suomi on täynnä merkittävän työn tehneitä äitejä.

Äiditön

Noinhan se on, minunkin mielestäni. On sattumaa, kuka niitä mitaleja ja tunnustuksia saa - läheisten aktiivisuudesta ja julkisuudenkipeydestäkin se riippuu.
Olen kuitenkin iloinen, että edes muutama parhaansa tehnyt äiti saa joskus näin tunnustusta. Annetaan me muut sitä tunnustusta itsellemme - hyvä me!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat