Piemää työtä vai ei?

Vierailija

Hei.

Kerron nyt tapauksesta joka minulle sattui. Nimet ja muita asioita on muutettu, jotta minua ei voida yhdistää tapaukseen, mutta sisältä pysyy samana.

Tarvitsimme ystäväni kanssa kärryyn uuden "osan". Ostimme osan ja meille suositeltiin asentajaa osan paikalleen laittamiseen. Menimme asentajan luokse ja sovimme asennuksesta. Olimme sitä ennen arvioineet suuremmassa firmassa työn hinnan ja se arvioitiin korkeintaan 200 euron hintaiseksi.

Tämä asentaja suoritti työn oman kotinsa pihassa autotallissa. Siinä vaiheessa oletimme ystävämme kanssa että miehellä on toiminimi. Ennen asennustyötä ei sovittu mitään hinnasta. Eikä asentaja kertonut omaa tuntipalkkaansa eikä paljon muutakaan. Ennen työn alkua totesimme vain asentajan kanssa, että: "helppo homma eihän se ole ku laittaa paikalleen."

Parin päivän jälkeen tuli soitto. Asentaja ilmoitti, että : "tästä tulikin hieman kalliimpi homma kuin ajattelin." Hinnaksi tuli 900 euroa. Mies oli joutunut tekemään ylimääräisenä kärryymme tukiosia joiden takia ilmeisesti hinta nousi. Elikkäs eikös asentajan olisi pitänyt meiltä ensin kysyä voidaanko tätä työtä tehdä, koska hinta nousee? Asentaja sanoo ettei ole alv-velvollinen, maksaa verot, on sairaseläkkeellä, ei ole yritystä, toiminimeä eikä ole elinkeinoharjoittaja, ei tee pimeää työtä, Yl-tunnus on olemassa. Maksoimme käteisellä hänelle 200 euroa ja loppusummalle sovittiin eräpäivä ja tilille maksettavaksi. Pyysimme asentajalta laskuerittelyä, johon hän vastasi että saamme sen kun koko summa on maksettu. Tinkasimme aikamme että pitää meidän saada laskuerittely etukäteen, jotta näimme mistä maksamme. saimme laskuerittelyn, joka samalla oli lasku. Laskussa ei kuitenkaan ollut Yl-tunnusta ei verojen tai alvien osuutta, ei tilinumeroa eikä nimeä kenelle raha menee.

Miten tätä asiaa lähdettäisiin ratkaisemaan? Kärry on meillä ja mitään aikomusta meillä ei ole maksaa loppusummaa, koska asentaja väittää että hänen tuntipalkkansa on 45/e tunti. Jos hän on yksityishenkilö silloinhan hänellä ei ole mitään mahdollisuuksia saada meiltä rahoja ja jos hänellä on yritys hän on velvollinen kertomaan asiakkaalle aina hinta-arvion ennen työnalkua sekä ilmoittamaan mahdollisista lisätöistä ennenkuin niitä on tehty. Myös hänen pitäisi kyetä lähettämään kunnollinen lasku.

Asentaja taisi olla täys "sutki". Katsoi vain että kaksi nuorta naista tulee korjaamaan kärryä, joten eivät he mistään mitään tajua.

Ottakaa kantaa ja kertokaa omista kokemuksista!

Kommentit (3)

Vierailija

Ei tullu mieleen kysyä etukäteen tuntipalkkaa, hinta-arviota, eikä sopia, että lisätöistä sovitaan erikseen? Aika tarkkana pitää olla kun töitä rupeaa teettämään, etukäteen sopiminen kaiken a ja o.

Vierailija

Lainaus:

... Menimme asentajan luokse ja sovimme asennuksesta. Olimme sitä ennen arvioineet suuremmassa firmassa työn hinnan ja se arvioitiin korkeintaan 200 euron hintaiseksi. [/i

Miksi ihmeessä ette pyytäneet hinta-arviota nimenomaan siltä asentajalta,
jolle annoitte työn?

Tämä asentaja suoritti työn oman kotinsa pihassa autotallissa.

Mitä sillä oli merkitystä työn kannalta, jos se tehtiin omassa autotallissa?

Siinä vaiheessa oletimme ystävämme kanssa että miehellä on toiminimi. Ennen asennustyötä ei sovittu mitään hinnasta. Eikä asentaja kertonut omaa tuntipalkkaansa eikä paljon muutakaan. Ennen työn alkua totesimme vain asentajan kanssa, että: "helppo homma eihän se ole ku laittaa paikalleen."

Teidän ei olisi ollut syytä olettaa mitään, vaan itse kysyä onko hänellä toiminimi,
mikä on tuntipalkka ja arvio työhön kuluvasta ajasta.

Parin päivän jälkeen tuli soitto. Asentaja ilmoitti, että : "tästä tulikin hieman kalliimpi homma kuin ajattelin." Hinnaksi tuli 900 euroa. Mies oli joutunut tekemään ylimääräisenä kärryymme tukiosia joiden takia ilmeisesti hinta nousi. Elikkäs eikös asentajan olisi pitänyt meiltä ensin kysyä voidaanko tätä työtä tehdä, koska hinta nousee?

Olisi hänen kuulunut tietenkin kysyä, mutta olisitte myös itse ennakkoon voineet siitä sopia!

----Asentaja taisi olla täys "sutki". Katsoi vain että kaksi nuorta naista tulee korjaamaan kärryä, joten eivät he mistään mitään tajua.
Ottakaa kantaa ja kertokaa omista kokemuksista!

Siihen en osaa ottaa kantaa oliko se pimeää työtävai ei, mutta kuinka nuoret
naiset voivat olla noin ajattelemattomia? Paljon olette itse tehneet virheitä tuon
työn tilaamisessa. Minä olen jo vanhempi naisihminen, enkä koskaan ole teettänyt
mitään korjaustyötä autoon tai kotiin, ilman tarkkaa ennakkotietoa ja sopimusta.

Vierailija

Alkuperäinen kirjoittaja.

Kiitoksia vastauksista.

Jep, tietoisia tässä ollaan, että väärin ollaan tehty kun ei olla tajuttu kysyä hinta-arviota eikä tuntipalkkaa etukäteen. Mutta luulenpa että tässä ei jälkiviisaudet enään auta, kiitoksia vain. Elämä kouluttaa eikö se niin mene? Ja tästä lähtien varmasti selvitetään etukäteen kaikki mahdollinen ja ensinnäkin asioidaan oikeissa yrityksissä.

Siis jos miehellä on toiminimi niin hän on velvoitettu tekemään hinta-arvio ja kertomaan oma hintansa sekä ilman erillistä sopimusta ilmoittamaan lisätöistä jos niiden kustannukset ylittävät 15% työn arvioidusta hinnasta. Elikkäs tässä tilanteessa tämän "lisätyön" hinnaksi tuli n. 700 euroa ja kokonais summa 900 euroa.

Olen myös itse sitä mieltä että jos kyseinen asentaja tekee työnsä pimeänä voi olla täysin tyytyväinen siihen että sai nyt meiltä reilun 10 euron tuntipalkan. Jos ei maksa veroja eikä ole edes toiminimeä niin ei minusta silloin ole millään tavalla oikeutettu 45 euron tuntipalkkaan(???). Myös tämän hetkiset arviot mitä olemme työn jäljestä teettäneet ovat olleet sitä luokkaa, että "ei ole ainakaan parhaalla mahdollisella tavalla tehty." Mitä itse osasin työstä katsoa sen verran että, esim. kaikki sähköjohdot oli kiinnitetty ilmastointiteipillä teippiä oli käytetty myös kärryn näkyvissä osissa eikä pelkästään kärryn alla. Ei taida teippiliitokset olla kauhean pitkäkestoisia.

Lähinnä nyt tahtoisin vastauksia siihen, että mihin kaikkeen meillä on oikeus? Koska meidät on johdettu harhaan siinä tilanteessa, kun olemme työtä tilanneet. Ja kuten asentajan kommentista "tästä tulikin vähän kalliimpi homma kuin ajattelin" päätellen tiedetään, että hän on tietoisesti siihen lisätyön tehnyt. Sekä ottaen huomioon palasimme paikanpäälle takaisin hakemaan kärryä sekä suorittamaan ensimmäisen osan maksusta, Otimme mukaamme vanhemman naishenkilön. Vanhemman naishenkilön ei tarvinnut sanoa yhtään mitään, kun tämä asentaja alkoi jo möykätä, että rahat pitää tulla heti ja välittömästi. Eli jotain hämminkiä sen asentajan toiminnassa on ainakin käytöksen perusteella. Ja tosiaan mikä se sellainen periaate on että laskuerittely saadaan vasta sitten kun koko lasku on maksettu? Eihän sitä puhelinlaskuakaan makseta ennenkuin tiedetään mistä maksetaan.

Olen ollut yhteydessä moneen tämän alan ammattilaiseen ja yksikin mies alkoi nauraa ku kerroin tämän asian. Nauroi että työssä on mennyt niin kauan ja että se on niin kallis.

Eli omia kokemuksia ja neuvoja tästä tilanteesta eteenpäin. Ei kiitos jälkiviisauksia niitä on jo kuultu ihan riittävästi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat