ulkomaiset kasvikset/marjat

Vierailija

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa_elintarvikkeista/eli...

http://www.ess.fi/?article=326694

Millaisella vedellä ulkomaisia vihanneksia kastellaan?Viemärivedelläkö?

Kommentit (8)

Vierailija

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/pesematon-salaatti-saattoi-tappaa-kol...

Ilmeisesti vihannekset kontaminoituvat kolibakteereilla kasvatusvaiheessa.
riittääkö pelkkä kasvisten huuhtelu?
Ei niitä vissiin saippualla pestä?
Etikkavesi?
Ruokasoodavesi?

-viisainta lie siirtyä kokonaan kotimaiseen.
Miten nuo ulkomaiset vadelmat: onko niitä sotkettu kotimaisiin marjasekoituksissa?
Haluan syödä pakastemarjoja niiden C-vitamiinienkin takia, ja siksi on älytöntä jos marjat on kuumennettava ennen käyttöä....

Vierailija

On se varmaan viisainta pysyä kotimaisissa marjoissa.. niitähän on metsät täynnä syys kesällä, ja vadelmia myös. viinimarjoja ja mansikkaa saa itsepoimien viljelijöiltä. Mustikat kukkii ainakin nyt hyvin, muutaman ämpärillisen kerää sui sait!

Vierailija

Tähän allaolevaan uutiseen olikin linkki aloitusviestissä, mutta
otin sen vielä tähän näkyville, kun kaikki palstalaiset eivät ilmeisesti
uskalla linkkejä availla.

Juuri aamulla ruokakaupassa käydessäni ihmettelin, taas kerran, monien
ostoskäyttäytymistä juuri esim. kurkkujen ja tomaattien suhteen.
Meillä tässä omassa pikkukaupungissa on toreilla, ja kaupoissakin, tarjolla
oman paikkakunnan viljelijän kasvattamia ihania kurkkuja ja tomaatteja
(siis oikein lähiruokaa). Kilohinta oli tänään 20 senttiä enemmän kuin jostain
pitkästä matkasta tulleilla tomaateilla. Kuinka kävikään: lähes kaikki näkyivät
mättävän pusseihinsa niitä edullisempia 1,99 e/kg maksavia, kun "lähitomaatit"
maksoivat 2,19 e/kg.

Eräs äiti katseli lapsensa kanssa kurkkuja (espanjalset niitä halvimpia). Oli
kuitenkin kuunnellut uutisia ja sanoi lapselle "ei nyt oteta niitä, espanjalaisissa
kurkuissa on jotain bakteereja."

Muutenkin olen kauan ihmetellyt, miksi joku kesäaikaan ostaa ulkolaisia vihanneksia,
kun hyviä ja puhtaita kotimaisiakin on saatavana.
Itse en osta espanjalaisia tomaatteja milloinkaan, kun olen nähnyt tv-ohjelman, jossa
näytettiin kuinka paljon kasvimyrkkyjä viljelyssä käytettiin.

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira aikoo selvittää mahdollisimman nopeasti, onko muun muasssa espanjalaisten kurkkujen käyttö nyt varmasti turvallista. Kuva: ESS / Arkisto Elintarviketurvallisuusvirasto Evira pitää vakavana Euroopassa ja Pohjoismaissa esiintyneitä Ehec-bakteerin aiheuttamia tautitapauksia, kertoo Ylen uutiset. Vaikka tarkkaa tietoa tapauksista ei vielä ole, Eviran osastonjohtaja Tuula Honkanen-Buzalski Evirasta neuvoo ihmisiä olemaan varovaisia etenkin käyttäessään espanjalaisia kurkkuja.
Saksassa on tapahtunut sairastumisia ja jopa kuolemantapauksia, joiden syynä on viranomaisten mukaan Ehec-bakteeri. Saksalaisia on kehotettu pesemään salaatit ja vihannekset, koska bakteeri on voinut saastuttaa ne.
Ylen uutiset kertoo, ettei viranomaisilla ole vielä ole tarkkoja tietoja E.coli-bakteereihin kuuluvan EHEC-bakteerin aiheuttamista taudeista tai bakteerin alkuperästä. Saksalaistiedot viittaavat kuitenkin espanjalaisiin kurkkuihin, joten osastonjohtaja Tuula Honkanen-Buzalski ei uskalla sanoa, että niiden käyttö olisi täysin turvallista.
Hän kertoo Ylelle, että Evira toivoo saavansa jo yöllä eurooppalaisilta viranomaisilta lisätietoja, jotta Evira voi perjantaiaamuna antaa suomalaisille selvät toimintaohjeet.
Myös Ruotsissa viranomaiset ovat kehottaneet varovaisuuteen ulkomaisten vihannesten käytössä.
Suomessa oli vuonna 2001 Ehec-epidemia, jonka aiheuttajaksi varmistui Hollannista tuotu kebab-liha.
ESS.fi
Kurkut syynä Saksan ruokamyrkytyksiin - neljä kuollut

Vierailija

Muistakaa, että ns. kotimaisissa pakastemarjoissa, joissa joutsenlippumerkki, saa olla tietty määrä ulkomaisia marjoja joukossa, joten kerään itse marjat, jos vain on saatavilla.
t.myyrä

Vierailija

Minä en ole vuosikausiin ostanut Espanjalaisia tuotteita. Ulkomaisista tomateista sain ihottumaa.
Olen myös lukenut/kuullut likavesikastelusta ja myrkyistä.
Kilpparimmekaan ei suostunut syömään Espanjalaisia kasviksia. Kotimaiset kelpasi hyvin. Sekin vaikutti mielipiteeseeni.
Kuka yleensä käyttää pesemättä kasviksia/hedelmiä.

Itse olen pienituloinen, mutta terveellinen ruoka harkitusti ostettuna ei tee konkurssia.
Pakastan myös syksyllä marjoja. Ostan osan niistä, pääkaupunkiseudulla ei löydy paljon marjoja.
Kyllä kotimaisilla pärjää talviajankin. Porkkana on hyvää, samoin kaupan kasvispakasteet. Jouluun saakka saa kotimaisia omenoita.

Vierailija

Esim tomaatit lähtee maailman ääristä raakoina,, kotimaiset ainakin pitäisi lähteä myyntiin kypsinä, se vaikuttaa makuun huomattavasti.

Vierailija

Espanjalaisista kurkuista löytynyt bakteeri on aiheuttanut myrkytyksiä Ruotsissa, Saksassa, Tanskassa, Britanniassa ja Hollannissa. Suomessa valtaosa tässä kuussa myydyistä kurkuista on ollut kotimaisia.
(MTV3 - STT - TT - AFP)

Miksi emme varsinkin kesäaikaan, kun kotimaisia kasviksia on aika edullisesti
saatavana, ostaisi suomalaisia kurkkuja, tomaatteja ym.? Ja mieluummin vielä
mahdollisimman lähellä tuotettuja luomutuotteita?
Maku ja puhtaus korvaavat kyllä pienen hintaeron :)

Minä en talvellakaan osta esim. espanjalaisia tomaatteja tai kurkkuja,
jos ei kotimaisia ole, niin olen ostamatta.

Anonyymi 27.05.2011 18:03
"Minä en ole vuosikausiin ostanut Espanjalaisia tuotteita. Ulkomaisista tomateista sain ihottumaa....jne."
Tämän kirjoittanut anonyymi: Olen aivan samoilla linjoilla kanssasi :)

Vierailija

Kotimaiset kurkut ja tomaatit on halpoja jopa talvella. Ihmetyttää kun suomalaiset ovat nuukia ja ostavat hieman halvempia ulkomaisia vihanneksia. Kannattaako terveyden kustanuksella pihistää? Olen syönyt espanjalaisia tomaatteja ollessani Espanajan aurinkorannikolla, maukkaita olivat. Tuotteet Espanjassa ovat laadukkaita. Tuo ehec-bakteeriepidemia on aivan yksittäisen vihanneskasvattajan moka, tosin kohtalokas kun seurauksena jo 10 kuolemantapausta Saksassa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat