Olemmeko unohtaneet mitä ovat hyvät käytöstavat?

Vierailija

Näitä nettikeskusteluja selaituani tulee tosiaan mieleen, että hyvät käytöstavat ovat unohtuneet. Tuntemattomia ihmisiä nimitellään ja herjataan rumasti. Ei kaikkien tarvitse olla asioista samaa mieltä, eikö sitä voi hyvksyä? Pitääkö loukata ja sanoa ilkeästi. Ei se ole mitään keskustelua. Ei sovi moittia ja ihmetellä nuorisoa huonosta käytöksestä ja rivosta kielenkäytöstä, jos me vanhemmat näytämme siitä esimerkkiä.

Sivut

Kommentit (153)

Vierailija

Olen surullinen huomatessani saman asian. Ilkeillään ja loukataan. Eriävän mielipiteen voi esittää asiallisestikin.

Vierailija

Ihan samaa mieltä ja olen parissa ketjussa sitä arvostellut aikaisemminkin.
Kasvotusten pitää voida sanoa sama, mitä sanoo netissäkin, niin siinä oiva ohje kaikille.

Vierailija

säälittävintä on se jotka kätkeytyy nettipalstoilla nimimerkin taakse haukkuessaan. t.65v audinainen nahka-asussa.

Vierailija

Lainaus:

Olen surullinen huomatessani saman asian. Ilkeillään ja loukataan. Eriävän mielipiteen voi esittää asiallisestikin.

Juuri niin! On aika turhauttavaa, jos saa haukut ja nimittelyt joltakulta, jota ei edes tunne henkilökohtaisesti. Aikuisia kun sentään ollaan!

Vierailija

Lainaus:

Juuri niin! On aika turhauttavaa, jos saa haukut ja nimittelyt joltakulta, jota ei edes tunne henkilökohtaisesti. Aikuisia kun sentään ollaan![/quote]
Vielä pahemmalle tuntuu, jos saa haukut omalla, rekisteröidyllä nimimerkillä,
jonkun anonyymin sinkoamana. Siksi olisi hyvä, jos näille palstoille olisi
kirjautumispakko. Silloin varmaankin useimmat ajattelisivat tarkemmin
kirjoittamisiaan. Eriäviä mielipiteitä kyllä saa olla ja onkin, mutta anonyyminä
on helppo heitellä mitä tahansa ilkeilyitä ja loukkauksia.

Vierailija

minulle joskus kirjoitti kettutytöt lehtien palstoille,että s...tanan murhaaja,kun omistan paljon turkiksia ja nahka-asuja minua se lähinnä huvitti:D:D t.turkista ja nahkaa.

aquarius
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kyllä minä uskallan omaa nimimerkkiäni käyttää. Olen vastuussa omista
kirjoituksistani. Ihmiset, jotka ilkeilevät paljastavat oman tyhmyytensä.
Ehkä he siksi haluavat esiintyä ANONYYMEINÄ.
Minua tämä lähinnä huvittaa! Tuntuu siltä, kuin lapset riitelisivät
keskenään.

Vierailija

Nyt on hyvä keskustelun aihe,olen ajatellut että on ainakin yksi henkilö joka haluaa sotkea kaikki keskustelut, katsotaan nyt kauanko kestää että tänne löytää,,olisi niin mukava ihan normaalisti vaihtaa kuulumisia ja keskustella asioita ..vaikka siitä että kuinkahan kovia ukkosmyrskyjä on tulossa kun hellettä lupasi välillä,,hyvää yötä...

Vierailija

Tässähän oli mietittävänä hyvät käytöstavat ja tosiaankin täällä
joutuu monesti ihmettelemään, että ovatko kaikki kirjoittajat
aikuisia ihmisiä.

Lainaus Anonyymiltä 30.05.2011 17:15
"Kasvotusten pitää voida sanoa sama, mitä sanoo netissäkin, niin siinä oiva ohje kaikille."

Tuo edellä lainaamani lause on oikein hyvä ohje, ja kannattaa
juuri tuota asiaa ajatella ennen kuin painaa lähetä-näppäintä.

Vierailija

Hyvät käytöstavat:
- kertoo omista kokemuksistaan, kohdistamatta toiseen henkilöön
- keroo oman mielipiteensä, minitsematta siinä toisen mielipidettä
- haluasin lukea Mikä asia on toiselle tärkää tänäpäivänä (utelematta)
- hyväksi tunnettu neuvo, jonka on itse kokenut
- mielenkiintoinen asia joka tapahtuu lähiaikoina

Ps. Toivottavasti osaa itse pysyä näissä raameissa

Vierailija

aivan yhtä hyvä nimimerkki on anonyymi siinä kun muutkin niminerkit, kuka tietää mitä minkäkin nimimerkin takana on, älliä peliin ja tietenkin toisten mielipiteiden kunnioittamista. toivoo harvoin vieraileva.

Vierailija

Taitaa olla niin, että kun asiantuntijana esittää mielipiteensä, saa melko varmasti vastineeksi kuulla olevansa asioita seuraamaton, vaille älynlahjoja jäänyt, vouhkaaja tai tollo. Kun ymmärtää kertoa olevansa tavallinen tallaaja mielipidettä esittäessään tai kokemuksistaan kertoessaan, saa positiivista palautetta ja myönteistä kannustusta. Että silleen... kokemustakin on.

Vierailija

Niin, eipä tänne juuri kannata asiantuntijana kirjoitella. Eihän näillä sivuilla kukaan oikeaa tietoa etsi, tarkoituksena on vain provota!

Vierailija

Hyvä aihe! Huonoa käytöstä on ollut aina ja monella se tulee esiin kun pääsee
nimettömänä esille. Hyvät tavatkin löytyy ajattelemalla:
Miltä minusta tuntuisi jos joku herjaisi tai muuten käyttäytyisi minua kohtaan
sopimattomasti?
Jokainen osaa olla paha ja ilkeä mutta ajatteleminen estää sen.

Yritin aiemmin eräältä herjaajalta kysyä että kun hän kirjoittaa herjaavan viestin,
niin tuleeko lähetysvaiheessa Jaagobinpainia sulje-lähetä välillä?
Siinä vaiheessa sen voi vielä perua.
Toinen kysymys liittyi fiiliksiin, kun hän näkee herjaavan kirjoituksensa foorumilla.
Tunteeko hän mielihyvää vai katumusta?
Valitettavasti en saanut vastausta.

t.metsänpoika

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat