Narsistit kummit eivät hoida kummiuttaan!

Vierailija

Minua harmittaa se, että tänään sain kuulla, että tyttäremme ainoat kummit(valitettavasti), sylikummi mukaanlukien ei tule kummityttönsä rippijuhliin! Tämän tiedon sain äidiltäni. Hän oli kysynyt veljeltäni jotain tyttäreni rippijuhlista. Veljeni ei edes muistanut asiaa.

Olin kutsunut veljeni ja kälyni=kummit tyttäreni rippijuhliin. Heidän tökerö käytöksensä ei taaskaan yllättänyt. He unohtavat säännöllisesti myös kummityttönsä synttärit joka vuosi. En voi kuin ihmetellä, kuinka 47-vuotias veljeni voi olla niin pölhö ja välinpitämätön itsekäs Helsinkiläinen. Edes kälykään ei halua näitä muistaa, koska ei ole asian eteen mitään tehnyt.

Lahjoilla ei väliä, vain sympolisella eleellä =välitän sinusta sinun merkkipäivinäsi. Kunnioitan ja ihailen ihmisiä, jotka arvostavat kummitehtäväänsä ja vanhemmuuttan, isovanheemmuuttaan saapumalla paikalle ja rakastamalla ja välittämällä aidosti läheisestä ihmisestä. Tällaisessa maailmassa me nyt eletään, välinpitämättömyyden ja itsekkyyden kukoistusaikaa. Mikään ei ole kuin ennen. Tämä olisi sopinut myös narsistiartikkelileihin erittäin hyvin.

Ei veljeni muista minunkaan synttäreitä, mieheni muistaa kyllä aina siskonsa synttärit, minä appivanhempieni ja muiden lähisukulaisten synttärit. Harmittaa lapseni puolesta. Jokaisella on aikaa sille, mitä arvostaa! Veljeni arvostaa työtä, rahaa,muotia, pintaliitoa, matkoja ja lapsettomuutta, samoin kuin käly. Parhaani olen tehnyt, väkisin et voi saada heitä välittämään. Aina äitini ei edes kehtaa heille sanoa, että oli synttärit tai jotain. Ei se mitään auta.

Nytkin oli heidän kummitytön synttärit, edes muutamn sentin hintaista tekstiviestiä he eivät lähettäneet päivänsankarila. Ihana tyttömme ei siis ollut edes sen arvoinen! Tämä oli jo pohjat. Haluamme mieheni kanssa erottaa nämä kummit tehtävästään, sen arvoisia he eivät ole olleet vuosiin, nyt tuli piste iin päälle. En viitsi edes ajatella tulevia ylioppilasjuhlia tai häitä. Heitä ei kiinnosta, on töitä. Tällaisilla sukulaisilla vain pahoittaa mielensä ja äiti pahoittaa minun mieleni kertomalla mitä veljejeni ja kälyni teki silloin ja silloin, he eivät edes viitsi käydä meillä kylässä eivätkä ole kiinnostuneet pitämään yhteyttä. Ystävyys ja välittäminen on molemminpuolista. Surullista, mutta totta. Emme ole näitä sukulaisia ansainneet. Tyttömme arvo ei laske näiden ajattelemattomien kummien arvostuksen mukaan. he jäävät paljosta paitsi ja munaavat itsensä. Olemme pettyneet raskaasti.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Etkö sinä jo tuntenut veljesi ajatusmaailmaa, kun valitsitte hänet kummiksi?
Ei kai hän viidessätoista vuodessa ole kokonaan muuttunut?

Vierailija

Hän oli silloin erilainen. Muuttunut. Nyt hädissään soitti ja yrittää korjata unohduksiaan. Tuleekin juhliin, mutta työkiireitään valittelee. En ajattele enää koko asiaa, eilen harmitti ja tällaisen käytöksen kanssa on elettävä. Kiitos sinulle kommentista. Kaikki ok.

Vierailija

Lainaus:

Hän oli silloin erilainen. Muuttunut. Nyt hädissään soitti ja yrittää korjata unohduksiaan. Tuleekin juhliin, mutta työkiireitään valittelee. En ajattele enää koko asiaa, eilen harmitti ja tällaisen käytöksen kanssa on elettävä. Kiitos sinulle kommentista. Kaikki ok.

Iloitsen tyttäresi puolesta, että veljesi tulee juhliin sentään.
Muistan kun meidän lasten merkkipäivinä ja juhlapäivinä oli minulla aina pähkäilemistä,
kenet saisin mukaan juhlimaan. Sisaruksia minulla ei ole, ja olin lasteni ainoa huoltaja ihan kirjaimellisestikin.
Onneksi ovat jo aikuisia, on heillä nyt oma (toivottavasti hyvä) elämä. Näin kevätjuhlien aikaan vain tulee surullisia muistoja mieleen.
Toivotan mukavaa juhlaa perheellesi!

Vierailija

Julmaa ja itsekästä arviointia alun kirjoittajalta!
Miten ja millä oikeudella hän on oikeutettu tuomitsemaan kummit narsisteiksi?
Eiköhän se ole asiantuntija tehtävä eikä maallikon.
Syitä erilaisiin käyttäytymisiin on monia ja tuskin se on kuitenkaan narsismia.
Pojallani on vielä huonommin käyttäytyvä kummi, silti en häntä narsistiseksi voisi luokitella!

Vierailija

Tuollainen on hyvin yleinen ilmiö nykypäivänä, ettei kummit muista. Välit on voineet vuosien saatossa etääntyä. Ihmisillä voi olla rahasta tiukkaa, joten helpompi unohtaa koko asia. Narsismista ei ole kyse. Kaikilla ihmisillä ei vaan ole riittävästi sosiaalisia taitoja yhteyden pitoon kummilapsen kanssa tai jos lapsen vanhemmat eivät jostakin syystä miellytä, niin ajatellaan itsekkäästi lasta huomioimatta.

Vierailija

Minulle ajatus, että kummien pitäisi kauheasti muistaa lasta, on vieras. Omat kummini olivat lähisukulaisia, ja siitä syystä olen saanut heiltä rippilahjan ja ylioppilaslahjan, ei muuta. Eikä muuta ole tullut mieleenikään.
Omien kahden lapseni kummien kanssa jo pyytäessä sovittiin, ettei tarvitse lasta sen kummemmin muistaa. Olivat myös sukulaisia eli yhteyttä pidettiin sen takia.
En ainakaan itse halua kummiksi, jos se jatkuvaa huomioimista edellyttää, mutta asiasta tietysti pitää sopia heti.

Vierailija

Minulle myös ajatus, että kummilasta pitäisi muistaa tai jopa puuttua hänen kasvatukseensa, on vieras. Tyttäreni on kertonut, että tuo lahjoilla muistaminen jouluna ja syntymäpäivinä on tullut nykyään tavaksi.

Vierailija

Kummit
Kummi on lapsen elämässä tärkeä ihminen, turvallinen aikuinen ja ystävä. Yleensä kummeiksi valitaan vanhempien hyvin tuntemia läheisiä ystäviä tai sukulaisia.

Kummina oleminen on paitsi tehtävä myös mahdollisuus erityisen läheiseen ihmissuhteeseen.
Kummi on kutsuttu vanhempien rinnalla pitämään huolta lapsesta.

Huolenpidossa ja ystävyydessä toteutuvat kristittynä elämisen periaatteet ja lähimmäisen rakkaus.
Kummin tärkeä tehtävä on myös lapsen puolesta rukoileminen.

Kummeja ei voi vaihtaa eikä kummeilta ottaa pois tehtäväänsä kastetoimituksen jälkeen. Kummien lisääminen on mahdollista erityisistä syistä.
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3D771C0F959FAD46C2257022003F65DA?OpenD...

Taitaa olla vieras ajatus tuo alkuperäinen ....monelle...kummiudesta....?

Vierailija

Lainaus:

Minulle myös ajatus, että kummilasta pitäisi muistaa tai jopa puuttua hänen kasvatukseensa, on vieras. Tyttäreni on kertonut, että tuo lahjoilla muistaminen jouluna ja syntymäpäivinä on tullut nykyään tavaksi.

Voi voi - minä olisin iloinnut siitä, että kummit olisivat pitäneet yhteyttä ja käyneet kylässä, niin että lapseni edes olisivat tienneet ketkä heidän kummejaan ovat. - Ja jos joku sitä aikoi kysyä, niin kyllä - minä koetin kutsua ja pitää yhteyttä. Mutta liian vastenmielistä oli yhteydenpito kummien mielestä. - Jos olisin etukäteen tiennyt että välit viilenevät, en olisi koskaan ottanut lapsilleni kirkollista kastetta. Eipä olisi tarvinnut haikailla kummien perään. Tukiverkkoni on ollut aika olematon, mutta mitäpä sitä jälkeenpäin suremaan.

Vierailija

Lainaus:

Oletko varma, että ovat omasta halustaan lapsettomia?

Hyvin harva ihminen on omasta halustaan lapseton...!!

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Oletko varma, että ovat omasta halustaan lapsettomia?

Hyvin harva ihminen on omasta halustaan lapseton...!!

Mistäs tuon tiedät? Kyllä nykyaikana on paljonkin ihmisiä, jotka ovat omasta tahdostaan lapsettomia!

Vierailija

"Kummi on lapsen elämässä tärkeä ihminen, turvallinen aikuinen ja ystävä. Yleensä kummeiksi valitaan vanhempien hyvin tuntemia läheisiä ystäviä tai sukulaisia. "

Näin se on, välillä ihmiset, vanhemmat, sukulaiset/ välit saattavat muuttua, mutta kummilapset on aina rakkaita ainakin minulle, meille.

"Kummina oleminen on paitsi tehtävä myös mahdollisuus erityisen läheiseen ihmissuhteeseen.
Kummi on kutsuttu vanhempien rinnalla pitämään huolta lapsesta". Nykypäivänä tätä ei ajatella, unohdetaan varsin usein, jos välit viilenee.

"Huolenpidossa ja ystävyydessä toteutuvat kristittynä elämisen periaatteet ja lähimmäisen rakkaus.
Kummin tärkeä tehtävä on myös lapsen puolesta rukoileminen".
Tätä ajattelin :) Hyvää kasvavalle lapselle, tärkeälle ihmiselle.

Hienoja ajatuksia kummeudesta. Kiitos ! Kummius on tärkeä tehtävä. Se ei tarkoita sitä, että väkisin tarvitsee muistaa tai antaa lahjoja, se on aitoa välittämistä. Hattua voi nostaa niille ihmisille, jotka osoittaa toisille välittämistä, eikä se ole pakkoa, eikä siitä välittämisestä/muistamisesta tarvitse kantaa huolehtia. Itse muistan kummilapseja, useita, mielelläni, on ilo myös mennä heidän juhliin. Olemme ylpeitä heistä ja heidän onnistumisistaan, vaikka omien lastemme kummit eivät sitä kaikki ymmärrä, onneksi osa. Arvostan myös kummilapsemme vanhempia, vaikka emme ole sydänystäviä, sukulaisia kuitenkin. Välit vain muuttuu, vaikka itse haluaisi niiden pysyvän ennallaan. Toisilla on lapsia, toiset eivät niitä halua, valitsevat toisenlaisen elämäntavan ja elämänarvot. Meillä kaikilla kirjoittajilla on kovin erilaisia kokemuksia kummeudesta ja välittämisestä.Kiitos kommenteista, tämä kummius taitaa olla loppuunkäsitelty. Kaikille toivotan hyvää ja lämmintä kesää ja elämään kaikkea hyvää ja kaunista.

Vierailija

Lainaus:
Anonyymi 04.06. 17:14 osalainaus:
"Kummit
Kummi on lapsen elämässä tärkeä ihminen, turvallinen aikuinen ja ystävä. Yleensä kummeiksi valitaan vanhempien hyvin tuntemia läheisiä ystäviä tai sukulaisia...."

Hyvä, että otit esille kummiuden perimmäisen tarkoituksen. Kiitos!
Minulla oli kummeina isän veli ja hänen vaimonsa. Kummisetä kuoli nuorena,
40-vuotiaana, mutta kummitäti eli 95-vuotiaaksi. Tämä kummitäti oli minulle
aina hyvin läheinen. Hän jäi nuorena lastensa (serkkujeni) yksinhuoltajaksi ja
rahasta oli aina puutetta. Silti hän muisti minua aina syntymä- ja nimipäivänä
ja jouluna ihan siihen saakka, kun täytti 90 ja tuli vaikeaa sairautta.
Rahasta tai kalliista lahjoista ei ollut koskaan kysymys, vaan rakkaudesta ja
muistamisesta. Myöskin minä muistin häntä loppuun asti ja kävin sairaalassakin
parin päivän välein katsomassa ja haastelemassa. Voin sanoa, että minä olin
hänelle lähes yhtä läheinen kuin omat lapset ja hän oli minulle hyvä "varaäiti".

Olen iloinen, että lapsenikin ovat valinneet lastensa kummit niin, että ovat
heille koko perheelle läheisiä sukulaisia tai ystäviä. Nämäkin nuoret kummit
ovat juuri tuollaisia turvallisia aikuisia ja rukoilevat pienten puolesta.

t. Karpalo

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat