Kotona kokkaaminen kannattaa

Vierailija

Kaikkihan me tuon tiedämme. Kokeilin taas kerran sitä valmistamalla itse salaatin, jota usein ostan valmiina, kun se on helppoa. Ei valmistuskaan vaikeaa ole ja samalla kertaa tuli kahdelle hengelle kahdeksi päiväksi. Säilyikin ihan hyvänä seuraavaan päivään.

Siis näin: Aineet olivat rapea keräsalaatti, kotimainen tomaatti ja kurkku, appelsiini ja vesimeloni. Kaupan salaatissa on lisäksi ananasta. Sitä minulla ei ollut, mutta se nyt ei paljon purkissa maksa.

Tällaisen salaatin kilohinta on marketissa 12 €, keskustan tavaratalossa 16 €. Ostamieni salaattiaineiden hinta oli yhteensä 6 € ja salaattia tuli 1,2 kg. Siitä kun laskee, niin aika hyvän palkan työlleen saa. Taidan tehdä vastakin, kun eläkeläisellä ei ole ajasta puute.

Leipomisesta vasta hyvän palkan saa.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Lainaus:

Kaikkihan me tuon tiedämme. Kokeilin taas kerran sitä valmistamalla itse salaatin, jota usein ostan valmiina, kun se on helppoa. Ei valmistuskaan vaikeaa ole ja samalla kertaa tuli kahdelle hengelle kahdeksi päiväksi. Säilyikin ihan hyvänä seuraavaan päivään.

Siis näin: Aineet olivat rapea keräsalaatti, kotimainen tomaatti ja kurkku, appelsiini ja vesimeloni. Kaupan salaatissa on lisäksi ananasta. Sitä minulla ei ollut, mutta se nyt ei paljon purkissa maksa.

Tällaisen salaatin kilohinta on marketissa 12 €, keskustan tavaratalossa 16 €. Ostamieni salaattiaineiden hinta oli yhteensä 6 € ja salaattia tuli 1,2 kg. Siitä kun laskee, niin aika hyvän palkan työlleen saa. Taidan tehdä vastakin, kun eläkeläisellä ei ole ajasta puute.

En ole koskaan ostanut kaupasta valmiina salaattia. Ei ole tullut mieleenkään edes katsella, että noinkin yksinkertaista perussalaattia myydään valmiiksi pilkottuna.

Vierailija

En minäkään osta koskaan salaatteja valmiina sen paremmin kuin muitakaan valmisruokia.
Itse voisin valmisruokiin tyytyäkin, mutta mieheni haluaa itse valmistettua kotiruokaa.
En pidä ruoanlaitosta joten valmistan ruokaa sen verran enemmän että syömme sitä seuraavanakin päivänä.
Ravintoloissa emme käy juuri ollenkaan.

Vierailija

No onpas ennenkuulumatonta että joku ostaa valmiina tuollaisen salaatin perusrungon - huhhuh. Ei tulisi mieleenkään. Varsinkaan kun ei tiedä ovatko ainekset kunnolla esim. huuhdeltuja ennen pakkaamista tms. Puistattaa ajatuskin.

Vierailija

Tein punakaalisalaatin tänään. siihen raastetaan juustohöylällä punakaalta, leikataan ohuita purjoviipaleita, viinirypäleita viipaloituna, salaattikastikkeeseen puolen sitruunan mehu, pari ruokalusikallista hunajaa, aurgingonkukkaöljyä, suolaa ripaus. valmiin salaatin päälle paloitellaan cashew-pähkinöitä. Tää on hyvää vielä huomennakin.

Vierailija

Lainaus:

No onpas ennenkuulumatonta että joku ostaa valmiina tuollaisen salaatin perusrungon - huhhuh. Ei tulisi mieleenkään. Varsinkaan kun ei tiedä ovatko ainekset kunnolla esim. huuhdeltuja ennen pakkaamista tms. Puistattaa ajatuskin.

Hei, me ollaan Suomessa. Olen ostanut minäkin erilaisia salaatteja haluamani määrän silloin tällöin eikä ole koskaan tullut mitään mahaoireita. Kyllä ne turvallisia ovat.

Vierailija

Kuinkas sitten uskallatte syödä jossakin ravintolassa? Ettehän sielläkään pääse keittiöön katsomaan, huuhdellaanko kaikki teidän mielenne mukaan. Vai syökö tämä ikäluokka koskaan ulkona?

Vierailija

Pakko myöntää että salaattia tulee joskus ostettua valmiina.Mutta tällähetkellä leivon itse sen leivän mitä syön. Ja se jos mikä kannattaa.

Vierailija

Lainaus:

Kuinkas sitten uskallatte syödä jossakin ravintolassa? Ettehän sielläkään pääse keittiöön katsomaan, huuhdellaanko kaikki teidän mielenne mukaan. Vai syökö tämä ikäluokka koskaan ulkona?

Tuskin tässä nyt niin paljon pöpöjä pelätään, minulla ainakin on ajatuksena kotona tekemisen edullisuus. Salaatti on niin nopea ja helppo tehdä, että siitä en viitsi maksaa kenellekään mitään. Riittää siten varat käydä ulkonakin syömässä välillä, vaikka olenkin jo 56-vuotias. :)

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei,
Leipominen kyllä kannattaa. Leivon kaiken itse ruisleivästä alkaen. Leivon kerralla enemmän ja pakastan osan.
Ruoankin teen itse. Teen kyllä isomman erän sitäkin, syödään useamman kerran. Huomenna teen pellillisen pizzaa.
Maanantaina ruisleivän vuoro.
Mukavaa lauantai-iltaa kaikille toivottelee Aluisa

Vierailija

Kyllähän se kannattaa mutta työssäkäyvällä ja vielä harrastavallakin ei ole päivittäin aikaa laittaa ruokaa kotona. Ruoanlaitto ajoittuu viikonloppuhin etupäässä.

Kaupungissamme saa kyllä erinomaisia aineksia tavaratalon herkkuosastolta, niin myös valmiita ruokia.
Salaatteja olen joskus ostanut valmiina mutta ne eivät oikein maistu. On tehty koneellisesti jolloin kaikki mehukkuus häviää takuuvarmasti.
Kaalikääryleitä ei viitsi itse valmistaa, niitä ostan joskus valmiina. Ovat saarioisen tekemiä mutta Stockan herkun reseptillä. Niitä otan työpaikalle lounasevääksi, kotona niitä ei muut syö.

Vierailija

Lainaus:

No jos on noin pelokas, kuinka sitä uskaltaa syödä yhtään mitään! Eli jos ei ole aineksia itse kasvattanut jne?
Ja ravintolat joutuu kiertämään kaukaa.... eikä Suomen rajojen ulkopuolelle uskalla edes ajatella!!
Pienessä taloudessa eli kahden henkilön, menee aineksia helposti hukkaan, koska kotona ei syödä läheskään päivttäin. Tuoretuotteet joita salaattiin käytetään, eivät säily pitkään. Mutta salaattejahan on monenlaisia eli myös ns. ruokasalaatteja.
Itse teen usein esim. broilerin rintafileestä ja ananaksesta ruokaisaa salaattia. lisäksi vielä jotain sopivaa eli se voi olla aurinkokuivattuja tomaatteja. Päälle pikkasen kastiketta kermaviilistä, maustettuna kuivatulla rakuunalla tai sitruunapippurilla.

Vierailija

Lainaus:

Salaattia saa irtomyynnistä Stockan herkusta eikä taatusti ole vanhaa vaan juuri myyntipäivänä valmistettua.
Pelätä saa ihan hysteriaan saakka jos tuosta jo pelkoa syntyy. Suomessa on turvallista, mutta menepä sitten muille maille, Turkkiin, Aasian maihin, siellä tilanen on toinen. Maailma on vaarallinen paikka, siellä voi jopa kuolla!

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Tuskin tässä nyt niin paljon pöpöjä pelätään, minulla ainakin on ajatuksena kotona tekemisen edullisuus. Salaatti on niin nopea ja helppo tehdä, että siitä en viitsi maksaa kenellekään mitään. Riittää siten varat käydä ulkonakin syömässä välillä, vaikka olenkin jo 56-vuotias. :)

Salaatista riippuen tarvitsee monalaisia ainesosia. En ole tiennytkään että salaatti on vain jotain yhtä määrättyä.
Jos ostaa 5-6 erilaista ainesosaa (joita ei ehkä saa edes pieniä määriä) ei se ilmaista ole.
Minulle lounassalaatti on esim. kanasalaattia, johon voi kuulua broilerin rintafilettä, ananasta, aurinkokuivattua tomaattia, vähän rapeaa vihreätä salaattia, yrttiä, päälle hieman kermaviilikastiketta.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

En ole koskaan ostanut kaupasta valmiina salaattia. Ei ole tullut mieleenkään edes katsella, että noinkin yksinkertaista perussalaattia myydään valmiiksi pilkottuna.

Syötkö kerralla yli kilon salaattia??

/quote

Syötkö kerralla yli kilon salaattia??

Kahteen pekkaan kahtena päivänä menee oikein hyvin. Itse tehty salaatti säilyy jääkaapissa ihan hyvänä kolmanteenkin päivään. Hyvä keino on tehdä salaatti pienehköön salaattilinkoon, jossa neste valuu ritilän läpi pohjalle ja salaatti pysyy kuivilla. Sen keksin itse. Tietenkin ritilän voi laittaa mihin tahansa astiaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat