Tumma leipä ja peruna

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Meillä oli viikonloppuna vieraita.
Ei ihan sydänystäviä vaan vähän sellaisia kaukaisempia, sellaisia joiden kaikki tavat eivät olleet tuttuja.

Siinä sitten grillailtiin, pihvejä, kanaa, maissia ja kasvisvartaita, minä kiehautin kattilallisen perunoita.
Kun sitten istuuduimme pöytään niin silmät pyöreinä kuuntelimme kertomaa siitä miten ovat jättäneet pois ruokavaliostaan perunat ja tumman leivän.
Näiden tilalla on makaroonia, pastaa ja riisiä.

Minulla on ollut se käsitys, mistä lienee tullutkaan, että meidän pohjoismaalaiseen perimäämme kuuluu peruna ja tumma leipä, meidän elimistömme ei voi hyvin ilman niitä.
Vieraat kyllä vaikuttivat hyvinvoivilta, kenties minä olen sitten väärässä tässä asiassa.
Mitä mieltä muut ovat asiasta, onko kenelläkään henkilökohtaista kokemusta moisesta kevytmielisyydestä, elämästä ilman leipää ja perunaa?

Kommentit (11)

Vierailija

Kyllä elämästä selviää ilman tummaa leipää ja perunaa, mutta että vieraasi vaihtoivat ne riisiin ja pastaan, tuotteisiin, joissa ei ole mitään muuta kuin pelkkää höttöä, se on täysin järjen vastaista. Ei perunaa ja leipää kannata kauheasti syödä, varsinkin jos on paino-ongelmia, mutta onhan hetkiä, jolloin niitä vaan on saatava.

Onhan totta, että monille ihmisille se ns. tumma leipä eli kokorukiinen leipä tekee voimakkaita vatsaoireita, jolloin ei tietenkään tule sitä syödä.

Nykyisin on paljon ihmisiä, jotka uskovat että on jotenkin trendikästä tuollainen yksittäisten ruoka-aineiden hylkääminen, mutta lähinnä säälittäväähän se on. Mielestäni mikä tahansa ns. ruokavalio, ellei se ole keliakiasta johtuva, on asia, jolla ei kannata metelöidä. Keliakia on eri asia koska se ei ole dieetti, vaan se on sairaus, jonka hoitoon kuuluu tietyt ja ehdottomat ruokarajoitukset. Tähän liittyen keliaakikoita loukkaa suunnattomasti hömppälehtien uutisointi, joissa jotkut julkkikset kertovat noudattavansa gluteenitonta ruokavaliota laihduttaakseen. Jos jättää pois pastat, riisin ja leivän, kyse ei vielä ole todellakaan gluteenittomasta ravinnosta. Ja tuollainen kikkailu tekee hallaa keliakiaa sairastaville.

Vierailija

Jättäisin asian omaan arvoonsa. Jos rupeaa keskustelemaan johonkin asiaan hurahtaneiden kanssa, siitä seuraa vain turhaa riitelyä.

Itse syön kaikkea ruokaa, rajoituksena vain lievä laktoosi-intoleranssi, joka onneksi sietää Hyla-tuotteet. Olen normaalipainoinen ja kohtalaisen terve, vaikka ikää on yli oman tarpeen.

Vierailija

On ihmisiä joille tulee leivästä, yleensä viljasta huono olo, turvottaa, väsyttää, kiertää kuin oksettaisi.
Kuitenkaan ei ole keliakiasta kyse., on näyte oitettu.
Mutta kun elän ilman leipää tai käytän vain hyvin vähän ja puhdasta lisäaineetonta leipää, voin selvästi paremmin.
Me ihmiset kun olemme yksilöitä!
Eikös keliakia ole suolistonseinämän tulehdus joka johtuu juuri viljan gluteenista.

Vierailija

Mikähän siinä on, että ruokakysymykset herättävät aina kovan keskustelun puolesta ja vastaan?

Itse luulen sen johtuvan siitä, että nykyisin kaikkea on liikaa saatavilla. Kyllä ei sota- ja pula-aikana mietitty mikä passaa, hyvä kun jotakin suuhunpantavaa sai. Ei tarvinnut miettiä, sopiiko jokin ruoka vai ei. En toki kaipaa niitä aikoja, mutta ei tämä yltäkylläisyys näytä ihmisiä tyytyväiseksi tekevän. Varsinkin suvaitsevuus on kadonnut kokonaan.

Annettaisiinko ruoka-rauha toisillemme eikä väännettäisi kättä näin epäolennaisesta asiasta?

Vierailija

Minä en huomaa tässä keskustelussa mitään riitaa tai kädenvääntoä. Meillä syödään leipää ja perunaa päivittäin, monet vanhemmat ihmiset ovat varmasti tottuneet syömään niitä koko ikänsä joten kaipaavat näitä ruoka-aineita ruokavalioonsa. Leivän ja perunan pois jättäminen olisi varmasti vaikeaa, varsinkin miehille.

Vierailija

Eiköhän ole ihan vapaasti jokaisen valittavissa mitä syö ja mitä ei. Leipää ei toki kannata syödä kovin paljoa, ei perunaakaan tai viljatuotetita yleensä jos haluaa säilyttää hoikat linjansa.
Kaikille ei hiilihydraattipitoinen ravinto käy, ärsyttää vatsaa eli vatsa turpoaa. Se on yksi syy viljatuotteiden poisjättämiselle.
Vanhat ihmiset ovat tottuneet noihin ruokiin ja ajattelevat ettei ihminen tule toimeen ilman niitä. Ei kannata tuomita ketään ja lihokoot ken tykkää jos haluaa leipää järsiä.
Ruisleipä ei sovi monella lainkaan.

Vierailija

Lainaus:

Mikähän siinä on, että ruokakysymykset herättävät aina kovan keskustelun puolesta ja vastaan?

Itse luulen sen johtuvan siitä, että nykyisin kaikkea on liikaa saatavilla. Kyllä ei sota- ja pula-aikana mietitty mikä passaa, hyvä kun jotakin suuhunpantavaa sai. Ei tarvinnut miettiä, sopiiko jokin ruoka vai ei. En toki kaipaa niitä aikoja, mutta ei tämä yltäkylläisyys näytä ihmisiä tyytyväiseksi tekevän. Varsinkin suvaitsevuus on kadonnut kokonaan.

Annettaisiinko ruoka-rauha toisillemme eikä väännettäisi kättä näin epäolennaisesta asiasta?

Niin, suvaitsevaisuus tosiaan - kannattaa suvaita jopa vieraidensakin ruokailutavat!

Vierailija

Voisi vieraskin arvostaa emäntää syömällä, mitä tarjotaan, jos ei ole mistään tuon kummemmasta kyse kuin hiilihydraattien vaihtamisesta toiseen vierailun ajaksi. Sairaudestahan ei kai kuitenkaan ollut kyse.

En minäkään ole kova lihansyöjä, mutta jos olen kylässä, syön mitä tarjotaan julistamatta omia mieltymyksiäni ja kiitänkin vielä ruokailun lopuksi. :)

/quote

Niin, suvaitsevaisuus tosiaan - kannattaa suvaita jopa vieraidensakin ruokailutavat!

Mistä ihmeestä sinä olet saanut sellaisen käsityksen että isäntäväki olisi vieraiden ruokailutottumuksia paheksunut?
Kyllä sieltä grillistä löytyi mieleistä syötävää jokaiselle, ja ylijääneet perunat paistoin seuraavana päivänä.
Eli syötiin, juotiin, saunottiin ja juteltiin aamuyöhön asti, opittiin tuntemaan toisemme paremmin.
Vieraat jopa kiittelivät seuraavana päivänä "halpis majoituksen" palveluita.

Vierailija

Ymmmärrän ettei vieraiden virittämä ruokakeskustelu kohdistunut edes mökinmuoriin vaan kertoivat yleisesti ottaen siitä mitä ruokavalionsa sisältää.
Mökinmuori alkoi itse mielessään kehitellä heidän asiasta jotain stooria..... mutta jokainen syö ihan mitä haluaa, mitäpä siitä murheita kantamaan.
Tuo tapahtuma sattui kait Hämeessä... olen tunnistavani niin... kirjoitusasusta voi niin päätellä eli "halpis majoituksen" ... kun se on halpismajoituksen, sorry vaan...

Vierailija

Sorry vaan, kielioppivirhe on kirjoittaa "heidän asiasta jotain stooria.." ...löydätkö itse virheesi....

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat