Pioni ja muurahaiset

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Tein kierroksen puutarhassa, kaikki on lähtenyt hyvin kasvuun, vain yksi on ongelma.
Pionin nupuissa on mustia muurahaisia ja nuput näyttivät kuivilta.
Mistä tämä voisi johtua ja miten asia olisi korjattavissa?

Kommentit (15)

Vierailija

Minun pionissani,nupuissa ja kukissa on muurahaisia,mutta mitään tuhoa ne eivät ole kukille koskaan aiheuttaneet.
Muurahaiset imevät makeaa mettä,mutta ei se nuppua,tai kukkaa ole vahingoittanut.
Nuppujen kuivuus voi johtua ravinteiden puutteesta,tai kastelusta.
Toisaalta,pioni on sellainen "nirppanokka",että se "loukkaantuu" välillä milloin mistäkin.
Ei saa olla liikaa varjoa ja vesi ei saa seistä juurella jne..............

Vierailija
mökinmuori

Tein kierroksen puutarhassa, kaikki on lähtenyt hyvin kasvuun, vain yksi on ongelma.
Pionin nupuissa on mustia muurahaisia ja nuput näyttivät kuivilta.
Mistä tämä voisi johtua ja miten asia olisi korjattavissa?

Ettei olisi kirvoja tai muita ötököitä, jotka tuovat paikalle muurahaiset? Ruiskutusta vaikkapa mäntysuopaliuoksella voisi kokeilla tai pelkällä vedelläkin.

Vierailija

Kirvoja en nupuissa nähnyt mutta on hyvä tietää että muurahaiset ovat syyttömiä kuivumiseen, ei tarvitse alkaa vainoamaan viattomia olentoja.
Meidän plantaasilla on tiukat säännöt, jos ei joku menesty eikä rehota niin lähtö tulee.
Taidan antaa pioneille kuitenkin armonaikaa sekä kompostia vielä tämän kesän ajan.

Vierailija

Onko pioni ollut jo kauan siinä? Se yleensä puhkeaa kukoistukseen vasta useamman vuoden jälkeen eikä tykkää siirtämisestä. Silloin saattaa joutua odottamaan muutamia vuosia. En menettäisi toivoani, kun pioni on niitä kärsivällisyyttä vaativia kasveja.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minun pionin nuput olivat välillä mustanaan muurahaisia mettä imemässä.Ei ne ole ainakaan minulla koskaan pionia vahingoittaneet.
Tämä kukka aukesi tänään koko komeuteensa,sopivasti juhannukseksi:)

Vierailija

Minulla on tämä samanlainen pioni, jossa myös muurahaisia. Erittäin kaunis yksilö,
mikähän sen nimi tarkalleen on?

Vierailija

Minulla myös pioneissa muurahaisia, ja olen varmuudeksi suihkuttanut RAID myrkkyä joka tehoaa kaikkiin ötököihin.

Vierailija

En ole havainnut muurahaisia, mutta yksi tiukka kysymys. Kuka osaa vastata, miksi pioni (2 kpl vierekkäin) ovat kahtena kesänä surkean näköisiä, Uutta versoa kyllä työntää, toisessa on nyt vai 1 kukka puhkeamassa, toisessa 2 surkean pientä kukkaa. Pionit ovat yli 30 v. vanhoja, samassa kasvupaikassa olleet. Vesi ei seiso juurella. Aurinkoinen paikka. Lähellä kasvaa jasmike-pensas. Sekin ollut siinä iät ja ajat. Ravinnon puute, kovat talvet...? Mitä lannoketta sille annetaan? Ajattelin syksyllä kaivaa pionit ylös ja istuttaa uudelleen samaan paikkaan. Naapurissa kukoistaa, että kateeksi käy! Nimim. Ei viherpeukalo

Vierailija

Kyllähän esim.puutkin vanhenevat ja lahoavat pois, miksei pionitkin. Pionisi ovat aika vanhoja, ehkä eivät jaksa enää kukkia. Miten lehdet ja varret,
Kokemuksesta voin sanoa, että pionit todella suuttuvat, jos niitä siirrellään.

Vierailija

Miun pionit on tänäkesänä olleet mahtavan isoja.Vettä satoi just sopivaan aikaan alkukesästä ennen kukintaa.Nyt kun on kukinto ollut parhaimmillaan ei ole ollut ukkosmyrskysateitakaan.
Toistakymmentävuotta vanhoja siirrettyjä ovat,ei tarvi jakaa eikä siirtää minnekään.Pionilla se kasvurauha on kait aika tärkeä,mutta jos ei entisellä paikallaan kuki,varmaan kannattaa jotain tehdä.Maata parantaa ja jakaa jos ovat isoja,juurenniskaa ei kait sais upottaa kovin syvälle.Voi olla että jo ensivuonna kukkii jos ei liian pieniksi jaa.

Vierailija

Minulla on tuo pioni Kiinan pioni,mutta se ei vielä sano mitään,koska ala-lajikkeita on tuhansia.Olen sen toistakymmentävuotta sitten saanut siirrännäisenä ystäviltä.
Aurinkoinen kasvupaikka pitää olla ja tosiaan sitä juurenniskaa ei saa peittää,kuten tuossa edellinenkin kirjoittaja mainitsi,eli liika multa juurilta pois.Ravinteita ja vettä,siinä se.
-marjutti-

Vierailija

Kävinpä minäkin just tarkistamassa oikein vierestä, kuinka pionin nuput voivat. Ihmeen kauan ovat olleet nupullaan ja myös ne ovat houkutelleet muurahaisia. Säikähdin kovasti mustia ryömijöitä, ruiskutin vesi-mäntysuopaa jo reilu viikko sitten. Nyt ei muurahaisia näkynyt ja nuput meinaanvat ja meinaavat aueta. Ihan hyvältä näyttää.
Minulla on kaksi lajiketta, iso ja komea on jo varistellut kukkansa ja tulossa oleva on pienempää kaunista, tekee nuppuja runsaasti, verrattuna jo kukkineeseen.
Hauska lukea, kuinka ranttuja pionit ovat kasvupaikastaan. Luulin, että minä vain olin sattunut istuttamaan nuo komeat väärään paikkaan, olivat kukkimatta monta vuotta. Siirsin seinän viereltä keskipuutarhaan aurinkoiselle paikalle. Todella riemastuivat uudesta paikasta.

Vierailija

Jalopionit taisivat pelästyä uhkailusta ja muutamia
kukkia on auennut.
Sen sijaan nuo yksinketaisimmat pihapionit eivät olleet moinaskaan vaan viettävät sapattivuotta..

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat