Voileipäkakku poistumassa

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Radiossa sanottiin tänään että voileipäkakku on poistumassa juhlapöydistä, sen ovat korvanneet ruokaisat salaatit. Kuulijoissa se herätti närkästystä. Mikä on teidän kantanne asiaan?

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Kyllä voileipäkakku on yhtä hyvää kuin ennenkin, joka sen vaivautuu tekemään ja osaa myös. Muodista ei tarvitse aina välittää.

Vierailija
Aino mummo

Radiossa sanottiin tänään että voileipäkakku on poistumassa juhlapöydistä, sen ovat korvanneet ruokaisat salaatit. Kuulijoissa se herätti närkästystä. Mikä on teidän kantanne asiaan?

En ole ikinä ymmärtänyt voileipakakkua - en ole sitä tarjonnut enkä missään ole ollut tapana maistaa jos muuta on ollut.
Oliko se nyt 1970-luvulla kun se oli muodissa ja siitä on aikaa. Ei sitä missään muualla näe kuin Suomessa eikä toki enää täälläkään. On jokin "mummokakku" eli retrokakku....
Juhlissa on piiraita tai pasteijoita ,jos on kahvipöytä. Jos taas on laajempi buffetti, sama asia.
Kuka siitä nyt närkästyi, oliko kyse eläkeläisten ohjelmasta?

Vierailija

Yleensähän kahvipöydässä on kakkujen rinnalla myös voileipäkakkuja. Salaatit katsotaan joko menyn alkuruoaksi tai grillauksessa lisäkkeeksi ja niiden kanssa omat juomat. Tuskinpa salaatin kanssa juodaan kahvia.

Vierailija

Minulle tämä voileipäkakun syönti on ollut pakkopullaa,silloin kun olen sitä erehtynyt ottamaan,yleensä en ole ottanutkaan.Jotenkin se ei vaan maistu,pidän selkeistä yksinkertaisista ruuista,joista näkyy mitä syö.Ihan reilut voileivät ennemmin.Mutta jokainen tarjoaa ja syö kotonaan mitä haluaa,ja juhlissaankin tarjoaa jos syöjiä riittää.
Minä en ole koskaan edes itse tehnyt voileipäkakkua,muita täytekakkuja kyllä.
En siis kaihoile voileipäkakun perään vaikka se juhlapöydistä puuttuisikin.

Vierailija

Ei voileipäkakku mihinkään katoa. Se on vain osattava tehdä oikein ja maistuvaksi. Enkä usko että on mikään mummokakku. Viimeksi pari kuukautta sitten herkuttelimme voileipäkakuilla 2-v. synttäreillä. Mutta se on osattava siis tehdä oikein ja riittävän paksuilla täytekerroksilla. Jopa gluteeniton kakku maistuu erinomaiselle. Ainakin rasvaiset pasteijat ja piiraat se päihittää mennen tullen. Karjalanpiirakat on sitten oma lukunsa. Niitä ei päihitä mikään. Ja tietysti tässäkin kyse on niistä oikeista, kotitekoisista, ruiskuoreen tehdyistä ja riisitäytteisistä.

Vierailija

Ei ne makuhermot ole muodista kiinni. Tänäänkin yo juhlapöydässä oli niin mahtavan hyvää voileipäkakkua, kyllä siinä jäi muut piperrykset koskematta. Mutta kuten joku edellä sanoi, kakussa pitää olla kunnon täytteet NAM, NAM.

Vierailija

Itse syön mieluummin voileipää kuin voileipäkakkua. Juhlassa on kuitenkin ulkonäöllä merkitystä. Jotenkin voileipäkakku tuntuu juhlavammalta kuin arkisempi voileipä, vaikka leivät olisi kauniisti koristeltukin vihanneksin jne.
Samoin kuin täytekakuista puheen ollen, joistakin voileipäkakuista olen tykännyt ja toisista en. Makuasia sekin.
Kun voileipäkakkuja pistää tarjolle, olisi hyvä ottaa huomioon että jotkut ovat kalalle allergisia. Mieluummin kaksi pienempää voileipäkakkua kuin yksi iso kakku (jossa kalaa tai lihaa - lihaa eivät kaikki myöskään saa syödyksi, eri syistä).
Leipomon makeat kermakakut ovatkin nykyään kai sopivia myös laktoosi-intoleranssista kärsiville. Sitä kannattaa ostaessaan kysyä.
Eipä ole minun lähipiirissäni isompia juhlia tänä suvena, niin että kotona vaan mutustelen omatekoisia voileipiä. Muutaman kerran käydään lasten kanssa nimipäivän kunniaksi ulkona syömässä.

Vierailija

En ole koskaan tykännyt voileipäkakusta joten en sitä syö. Joko normi voileipä tai sitten vaikka salaattia. Ei toki kahvin kanssa ;-) Muut voi rauhassa syödä mitä lystäävät - vaikka sitten voileipäkakkua.

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Voi hyvänen aika sentään,voileipäkakku on aivan ihanaa ruokaa juhlissa,siinä kuin makea täytekakkukin.
Laitan aina juhliini monenlaista tarjottavaa:Kakkuja,voileipiä(lohi-ja kinkku-sellaisii)Jotain pikkuleipää...Elikkä kaikille löytyy sopivaa...Salaatti on vain sellaista,että se maseroituu,mutta jotain suolaista,sitäkin laitan-niin ja hedelmäsalaattia...Siis-laidasta laitaan...

Vierailija
samettiruusu

Salaatti on vain sellaista,että se maseroituu

Mitä muuta maserointi tarkoittaa kuin uuttamista pitkän aikaa jossakin liemessä? Onko se tässä jotakin pilalle menemistä? Harvemmin kuulemani sana.

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

No kuuleppa,salaatti pitää hyvin huolella valikoida,ettei se ´mässähdä´,siksi jätän ainakin vihersalaatin pois juhlistani,koska pippalot kestävät monta tuntia yleensä...Toki jääkaapit ja laina-sellaiset ovat olemassa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat