Millainen on sinun puutarhasi?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Asun kerrostalossa joten minulla ei ole omaa puutarhaa. Kävelyllä ollessani kurkistelen omakoti ja rivitalojen puutarhoihin ihaillen niiden istutuksia
Millainen on sinun puutarhasi, onko sinulla kesäkukkia, perennapenkkejä vai harrastatko ruukkupuutarhaa? Mikä on puutarhasi kaunistus?

Sivut

Kommentit (63)

Vierailija

Kauniisti kysyit, Aino mummo.
Yhtä kaunista vastausta en voi antaa.
Aamupäivällä siivosin mansikkamaatani, kaikkea roskaa nokkosineen. Kävin ostamassa hyttysöljyä, nyt menen siivoamaan marjapensaiden alustoja, seuraavaksi aitapensaiden. Sitten levitän pompostijätettä aitapensaiden alle, seuraavaks tyhjään kompostorin, sitten möyhennän perunamaan ja istutan perunan. Töissäni olen aina vartin myöhässä muista puutarhaihmisistä.
Tätä kaikkea et kysynyt, mutta halusin vain kertoilla "kauniin puutarhan takaa".
Puutarhani ohi kulkiessa oikeaan aikaan, näkee jotain kaunistakin. Ruiskaunokkia ja kehäkukkaa olen kylvänyt kahteen paikkaan, tontin yksi reuna on pengerretty kivellä, sieltä löytyy sekä istutettuja monivuotisia että luonnonvaraisia kukkia, penkereen ylä- ja alapuolelta. Keskellä puutarhaa on ruusupenkki, sivummalla liljapenkki ja etupihan puolella pionit.
Löytyy myös penkki, jossa piti olla vain myskimalvaa, mutta nyt siellä on kaikenkaisia yrityksiä.
Ruukkupuutarha on varmaan joskus tulevaisuuttani, luulisin. Tällä hetkellä pihassa on muutama ruukku, kahdessa peräti kallaa. En oikein mieltänyt sitä puutarhakukaksi, mutta niin vain sipulijuurakot mukaani lähti puutarhamessuilta,
Ruusut ovat olleet joskus pihani kaunistus, mutta nyt sanoisin sen olevan pioniryhmä. Tässä vaiheessa muistankin, pionit pitää mennä oitis tukemaan. Eilinen sade ei tehnyt hyvää jälkeä, vaikka sade niin odotettu olikin.

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Aino mummo kyselee puutarha-asioista...Pidän kukista,kasveista,mutta niiden hoitaminen tahtoo minulla olla vähän huononlaista.Mieheni toki auttaa,mutta varoittelee,etten likaa istuttele niitä.
Omakotitalon pihassa ja mökilläni on niin perennoja kuin yksivuotisia kukkia.Kyllä kielo on minun yksi suosikkikukka,joka kukkii parasta aikaa.Tämän rauhoitetun kukan siirsin n.35 vuotta sitten edesmenneen anoppini talon päädystä.
Olen tosin jakanut sitä halukkaille,koska monivuotiset kukat pitävät siitä.

Vierailija

Täällä myös kerrostaloasuja jonka puutarha on lasitetulla parvekkeella. Isossa puisessa laatikossa kasvaa timanttituija joka toimittaa myös talvella joulukuusen virkaa, siihen on hyvä ripustaa valot jo marraskuun puolella. Tuijan seurana kesäisin orvokkeja ja muita kesäkukkia. Osa huonekasveista on myös "lomailemassa" parvekkeella ja tietenkin salaattia, persiljaa ja muitakin yrttejä on kasvamassa. Mieluummin kyllä omistaisin vaikka mummonmökin jossa voisi kasvattaa enemmän "rehuja" ja kukkia.

Vierailija

Minun puutarhani rehottaa tavattoman runsaana. Laajat alat kieloja, ovat täydessä kukassa, metsäorvokkia, mustikankukkia,
joukkoon mahtuu vielä suuri muurahaiskeko, suuria mäntyjä, pihlajia, sireeniä. Minulla on suuri ihana puutarha,
sen nimi on Pyynikin harju polkuineen, Pyhäjärvi rantoineen. Paras paikka Tampereella.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minun puutarhassani on yrttejä ja kukkia.Tasaisesti molempia.Vadelmia ja muutama mustaherukkapensas,
sekä karviaismarjapensas.Laaja ala nurmikkoa ja muutamia puita.
Kaikki helppohoitoisia,sillä tietoisesti olen jo vähentänyt suuritöisempiä kasveja.
Kastelu ja nyppiminen riittää.Jää enemmän aikaa kukkien ihailulle ja vain pelkkään oleskeluun.

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Puutarhastani löytyy myös vadelmaa,joka on lempimarjani sekä kaksi mustaherukka- ja yksi punaviinimarjapensas.Viimeksi mainitun marjat häviävät rastaiden suihin:D-
Tuijakin on takapihalla,tosin se kärsii liikaa koiramme lannoituksesta.Kieroutunut hopeakuusi on tarkoitus hävittää syksyllä.Laittaisko sen latvuksesta joulukuusen etupihalle olohuoneen ikkunan taakse?(asmaatikkona en voi pitää sisällä oikeata kuusta)
Mäntyjä,koivuja ja pihlajoita riittää joka puolella.Yksi tuomikin yrittää kasvaa viinimarjapehkon kupeessa.Leikkaamme sen pyöreäksi joka syyskesä.
Syreeni kukkii takapihalla...

Vierailija

Omakotitalomme puutarha on vähän kaksi osainen Ylä tasolla missä talon on, on iso tiilistä tehty patio puutarhakalusteineen grillineen ja keinuineen .Niiden vieressä on kaksi isoa pyöreää perenna penkkiä niissä keskellä ritarinkannuksia reunoihin päin madaltuen ja eriaikaan kukkiviakin olen koettanut istuttaa.Suikeroalpi täytää penkkien aluskavallisuudellaan niin ettei kitkeä tarvitse.
Seinän vieressä olevissa penkeissä on vuorenkilpeä joka juuri lopetti kukkimisen ,mutta on se lehdiltäänkin kaunis.Ne ovat taustana tuossa ,kun on ikkunoiden alla laatikot,joissa tänä vuonna vaaleanpunaiset vpelakuut ja sinistä lobeliaa ,vielä ylempänä ikkunoiden välissä pienenmmät tiilen väriset ruukut joissa samat kukat. Pihan katkaisee lumipallo heisien ja unkarin sireenin ja spirean puut.Unkarin sireeni kukkii nyt ja lumipalloheisit lopettelevat kukintaansa Talon päädyssä linjaa jatkaa kuusama ja pitkä perenna penkki.Siihen on viillintynyt lenmmikkiä ,mutta eihän sitä raski kukkivana pois repiä ,pitää sitten leikata sieltä seasta ois kun kukinta loppuu.

Sitten on marja puutarha jossa on 25 pensasta erilaisia herukoita ja iso ala puutarha vadelmaa. Hyvin näyttää tulevan marjaa.
Raparperikin on niin suurta,että niiden lehdistä saisi melkoiset sateen varjot.
Yhdeltä sivulta metsäiseen puistoon päin on kuusiaita.Tässä tontissa on puistoksi merkitty alueet kolmelta sivulta .Etupihan puolella on naapuri orapihlaja aidan takana. Sielläkin on pari kukkapenkkiä ja seinän vieressä köynnöskrassi penkki ,ne peittävät syys kesällä koko seinän,verkon laitoin jo valmiksi kiipeillä.

On ollut kova kukkienkastelu,kun ei ole satanut moneen viikkoon.Nyt satoi viime yönä kovastioli rakeitakin ihanvalkoisena maa.Ei näytä kukkia kuitenkaan runnelleen.

Tämmöisellä pihalla minä asustelen .Kesäkaudet syömme juomme tuossa patiolla .Siihen paistaa koko päivän ja minä lueskelen ja makoilen kiikussa.

Vierailija

Minun puutarhani on talvella varsin vähätöinen,kesällä sitten on tekemistä,niin paljon kuin haluaa tehdä:)
Perennamaita olen yrittänyt "kasvattaa" sen tyylisiksi,että olisivat helppohoitoisia.Ja että siellä kokokesän ajan kukkisi jokin.No myöhäis-syksyn kukkijoita ei taida olla.Aika raskaassa ja kosteudensitovassa maassa kun kasvattaa perennoja,ei paljon kastella tarvitse,ja osin varjoakin on.

Leikattavia kasviaitoja ei ole,jokunen tuettava köynnös löytyy. Marjapuskia on "harvennettu",joskin joku uusikin on vielä hankittu,pystykasvuisempaa mallia.Omenapuita on muutama ja muita puita on sitten enemmän,puutarhan ympärillä.

Pieni kasvimaa jossa kasvatan salaattia, pinaattia,yrttejä,sipulia,punajuurta ja porkkanaa ainakin tänäkesänä.
Vanha mansikkamaakin vielä löytyy.

Kesäkukkia on sitten erilaisia pelakuista ja verenpisaroista alkaen,vaihtelee vuosittain mitä muuta löytyy.

Nurmikko on miehen "hoidossa",eli sitä lähinnä leikataan,kuulema päältäajettava kone pitäisi hankkia.En ole lämmennyt ajatukselle,vielä.

La mer
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hetki vain eteenpäin ja piha on parhaimmillaan kukkaloistoa.
Minä oikeastaan puutarhanhoidossa toimin mamman apaupoikana,
hieman raskaammissa jutuissa auttelen.
Etupihan valloittavat kukat ja pensaat. Takapihalla on kasvihuone,
perunapenkit ja muut yrtit ja retiisit suloisessa sekamelskassa..
Suomen luonto vihreimmillään, naatitaan...

Ilmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Minun puutarhani rehottaa tavattoman runsaana. Laajat alat kieloja, ovat täydessä kukassa, metsäorvokkia, mustikankukkia,
joukkoon mahtuu vielä suuri muurahaiskeko, suuria mäntyjä, pihlajia, sireeniä. Minulla on suuri ihana puutarha,
sen nimi on Pyynikin harju polkuineen, Pyhäjärvi rantoineen. Paras paikka Tampereella.

Kerkesin jo ihastuneena ajatella, tuollaisen pihan minäkin haluaisin! Olisi muuten tosi ihanaa kävellä pihapiirissään, missä olisi vain pieniä polkuja saunalle, kaivolle ja kiikkuun ja luonto olisi luonto kukkineen, lintuineen, muurahaisineen....ja minä itse pysyisin ketteränä aina vaan......
Varmaan monen kesäkoti uinuukin tällaisessa paikassa, joten nauttikaatte siellä sekä Pyynikin harjulla,- ja nautitaanhan me kaikki olosta kotipiirissämme.

Vierailija

Minun puutarhani on rivitalon patio.Uloimpana on kalliot ja siinä erlaisia maksaruohoja sekä sammaltakin.Olen istuttanut Mortti mustaherukan sekä Sinikka luumupuun.Saankohan nyt jo molemmista suuni makeaksi.Sitten vielä on Alppiruusu,Hellikki täydessä kukassa .Tietenkin perenna penkki,siinä pionia sekä myskimalvaa,reunassa akankaaliakin.
Ja nyt kesäkukkina leijonankitoja.Voi kun niitä olisi kauniita kukkasia mutta ei enempää mahdu.
Äitienpäiväruusut istutin ruukkuihin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat