Orvokkien väri- ja muotokirjo on niin mahdottoman moninainen,että tehdäänkö niille oma ketjunsa yhteisesti ihailtavaksi?

Tässä pata, johon hajoitin kahden pienen amppelin taimet. Oli ängetty kolme tainta aina yhteen ja nyt ne täyttävät koko padan. Olin ostanut amppelit muistaakseni heti pääsiäisen jälkeen.

Sivut

Kommentit (51)

"Orvokkini tummasilmä, kultasydän pieni....!

Minulla kasvaa orvokkeja joka kesä. Nämä viihtyvät vanhassa lampaiden sytöttökaukalossa melkoisen paahteisella paikalla.
Ihastuin tuohon "röpelöreunaisen" sinisen kukan malliin kovasti. Se on voinut oikein hyvin niin kukkapenkissa kuin astioissakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Orvokkeja pitää olla...Neo ovat niin kiitollisia kasveja,kun jaksavat kukkia toukokuusta jopa marraskuulle.Ei ole kylmän arka.Laitan niitä aina kukkapenkkiini ja -laatikkoon erivärisinä.Löysin tiedostostani kuvan,jossa on päivämäärä:3.1.2011

Vähän aikaa sitten ostin yhden ainokaisen taimen torilta ja pistin sen tyhjentyneeseen pikkuamppeliin. Nyt se on täyttänyt purkin ja olen sitä monta kertaa jo lyhentänyt ja harventanutkin.

Olen usein syyllistynyt istuttamaan orvokkeja liian tiheään niin, etteivät mahdu kunnolla kasvamaan ja härmäkin tulee sellaiseen kasvustoon helpommin.

Niinhän se otti ja tuli kaksi kertaa, no laitan tähän sitten
puistoruusua kun en orvokkeja enempää nyt löydä.
Tuo sininen orvokki on minun suosikki myös.

Takkuilua ja hidastelua näillä sivuilla aina vain jatkuu.
Rinkeli pyörii hartaasti ja pitkään.

Monta kaunista orvokkikuvaa edellä,
myös tutun näköisiä mitä itsellänikin on ollut.
Tämä kuva on penkistä,kun nousee pieniä taimia keväällä.

Tämä on nyt sitä, millä orvokit kukkivat syksyyn saakka. Leikkaan padasta tai missä niitä nyt onkin, pisimmäksi kasvaneet ja laitan leikkokukkana maljakkoihin. Tietenkin nypin myös lakastuvat kukat aika usein pois noin vain ohi kulkiessani.

Tässä niitä on porraskaiteen luona, kun keijunmekot ovat lähteneet surkeasti kasvuun eivätkä taida tänä kesänä keretä kaiteita peittämäänkään. Verkot olivat alunperin koiria varten. Ne kun hyppivät suoraan kukkapenkkeihin portailta. Sittemmin aloin käyttää niitä  myös kukkien tukiverkkoina.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat