D-vitamiinin hyödyllisyydestä

Vierailija

Keskustelun avaukseksi lainaus tohtori Tolosen terveysuutisista:

Lastenlääkäri vaatii D-vitamiinisuosituksen nostoa

Päivitetty 20.6.2011

HYKSin lasten ja nuorten sairaalan dosentti Outi Mäkitie tuomitsee Duodecimin pääkirjoituksessa valtion ravitsemusneuvottelukunnan päätöksen lykätä D-vitamiinin saantisuosituksen nostamista. Mäkitien syyttävä sormi osoittaa suoraan Pekka Puskaan, joka johtaa neuvottelukuntaa. Sen toiminta on vastuutonta, sillä suosituksen välitön nosto voisi vaikuttaa merkittävästi suomalaislasten terveyteen, kirjoittaa lastenlääkäri Mäkitie.
"Muutoksen lykkääminen ainakin kahdella vuodella on täysin turhaa ja vastuutonta - tutkimusnäyttöä nykyisten saantisuositusten riittämättömyydestä on jo runsaasti", Mäkitie kirjoittaa. D-vitamiinilisän antaminen lapsille aloitettiin Arvo Ylpön johdolla 1920-luvulla, ja annostusohje oli 100 mikrogrammaa (µg). Vuonna 1964 suositus alennettiin puoleen, vuonna 1975 taas siitä puoleen ja vuonna 1992 se pienennettiin 10 µg:aan päivässä, mikä on edelleen voimassa. Mäkitie ei ymmärrä mistä pienennykset johtuivat. Ainakaan ne eivät johtuneet mistään haittavaikutuksista.

Mäkitie on erityisen huolissaan vauvaiän ohittaneista lapsista. ”Isommat lapset ovat jääneet D-vitamiinisuositusten väliinputoajiksi. Heillä ei esiinny riisitautia, eikä vanhuusiän osteoporoosikaan vielä tunnu uhkaavalta. Niinpä D-vitamiinilisän anto on yleensä kuuliaisesti lopetettu 2-3 vuoden iässä, ohjeiden mukaisesti”, Mäkitie kirjoittaa.

Nykyinen suositus ei ole riittävä vaan pitäisi palata 1960-luvun määriin. "D-vitamiini vaikuttaa merkittävästi paitsi luuston hyvinvointiin, myös moniin muihin elimistön toimintoihin. D-vitamiinin puute saattaa altistaa muun muassa syöpäsairauksille, sydän- ja verisuonitaudeille, autoimmuunitaudeille kuten diabetekselle, MS-taudille ja infektiotaudeille. Näiden torjumiseksi tarvitaan selvästi suurempia kalsidiolipitoisuuksia kuin mitä nykyisten suositusten mukaisilla D-vitamiinimäärillä voidaan saavuttaa. Tämä tarkoittaisi todennäköisesti paluuta vuoden 1964 suositusten tasolle sekä imeväisten että vanhempien lasten ja nuorten osalta", Mäkitie summaa.

Sivut

Kommentit (476)

Vierailija

Professori Michael Holick
(Boston University Medical Center)
on maailman tunnetuimpia D-vitamiinitutkijoita.

"Maailman väestöstä 40–75 % potee D-vitamiinin puutetta. Se altistaa monille sairauksille, joihin kuuluvat riisitauti, luuston pehmeneminen (osteomalasia), ikääntyvien kaatuilu, tuberkuloosi, psoriasis, MS-tauti, suoliston tulehdus, tyypin 1 diabetes, verenpainetauti, sydämen vajaatoiminta, lihastaudit sekä rinta- ja muut syöpätaudit. Monia kroonisia tauteja voitaisiin vähentää 20–50 % tai enemmänkin pelkästään turvaamalla riittävä D-vitamiini saanti, sanoo professori Holick. Suosituksen alarajalle (75 nmol/L) pääsemiseksi useimmat ihmiset tarvitsevat D-vitamiinia 25–50 mikrogrammaa (µg) päivässä. Turvallinen yläraja on 250 µg päivässä, korostaa professori Holick."

Vierailija

Sama vouhkaaminen jatkuu. Mitenkähän jotkut elävät yli 100 vuotiaiksi suht terveinä, veikkei ole nauttineet mitään D-vitamiinilisää. Tuo D-vitamiinista vouhkaaminen on tämän ajan vouhkaustrendi. Minäkin olen alkanut nauttia kalanmaksaöljyä vouhkaamisen innoittamana, vaikka olen terve lähes 70v nainen.

Vierailija

Uusi tieto ja huippututkijoiden tutkimustulokset eivät ole
"vouhkaamista". Jos joku ei ole yhtään kiinnostunut näistä
asioista, niin ei silloin kannata edes availla terveys-keskusteluja.

D-vitamiini on halpa "lääke" ei sillä kukaan rikastu.

Vierailija

Minusta ainakin on hyvä, että D-vitamiinista puhutaan. Olen itse alkanut käyttää sitä yli 60-kymppisten suositusten mukaisesti viime syksynä, enkä ole sen jälkeen ollut esim. flunssassa ja lisäksi allergiaoireetkin ovat olleet aiempaa vähäisemmät tänä keväänä. Uskon vahvasti D-vitamiinilla olevan osuutta asiaan ja jatkan D-vitamiininappien ottamista. Mutta kukin toimikoon niinkuin parhaaksi näkee.

Vierailija

Parhaimman terveysvaikutuksen saisit Kalanmaksaöljyn muodossa. Pillereitä napsien noudut nielemään myös erilaisia väri/lisäaineita, joilla pilleri saadaan pysymään koossa, lisäksi pilleri orgaanisena valmisteena ei imeydy samoin kuin puhdas kalanmaksaöljy.

Vierailija

Bioteekin Teho D plus kyllä voittaa kalanmaksaöljyn D3-vitamiinin lähteenä.
Yhdessä TEHO D plus -kapselissa on 25 mikrogrammaa D3-vitamiinia kylmäpuristetussa pellavansiemenöljyssä. Öljy parantaa rasvaliukoisen D-vitamiinin imeytymistä kehoon. Minä olen jo kauan käyttänyt sitä.

Vierailija

Lainaus:

Sama vouhkaaminen jatkuu. Mitenkähän jotkut elävät yli 100 vuotiaiksi suht terveinä, veikkei ole nauttineet mitään D-vitamiinilisää. Tuo D-vitamiinista vouhkaaminen on tämän ajan vouhkaustrendi. Minäkin olen alkanut nauttia kalanmaksaöljyä vouhkaamisen innoittamana, vaikka olen terve lähes 70v nainen.

Niimpä!!??
Hyvä kysymys.

Omat vanhempani ovat hyvin iäkkäitä ja syövät paljon kalaa!!
Heidän elämässään varsinkin nuorempana ja hyväkuntoisena kuului kalastaa ja näin sai edullista ruokaa isolle perheelle.

Nykyisin kun ruokaa saa kaupasta helposti ja taloudellinen tilanne on monella ihmisellä kohentunut, niin luonnon antimia käytetään aivan liian vähän.

Niin minä kuin moni muukin ruuhkasuomen ihminen syö kalaöljyt purkista, mitä ihmeellistä siinä on.
Täällä kalastamismahdollisuudet on rajallisemmat kuin järvien tai meren äärellä asuvilla.

Eihän D-vitamminin syönnistä kirjoittaminen mitään vouhkaamista ole.

Nykyaikaan kuuluu jakaa tietoa ja sitähän mekin täällä kirjoittajat teemme.

Vierailija

D-vitamiinista on tietoa saatavilla yllin kyllin muutenkin. Ei tarvita ET-lehden lukijoiden maallikkotietämystä.

Vierailija

Lainaus:

D-vitamiinista on tietoa saatavilla yllin kyllin muutenkin. Ei tarvita ET-lehden lukijoiden maallikkotietämystä.

Miten sinä voit rajata mistä täällä keskustellaan.
Varmaan D-vitamiinilisä olisi hyväksi sinullekkin!???

TÄMÄ ON KESKUSTELUPALSTA JA AIHEET VAPAAT!

Vierailija

Lainaus:
22.06. 23:56
D-vitamiinista on tietoa saatavilla yllin kyllin muutenkin. Ei tarvita ET-lehden lukijoiden maallikkotietämystä.

Jos nyt samalla tavalla halutaan ajatella kaikista asioista, niin tietoa kyllä
löytyy kaikista mahdollisista asioista maan ja taivaan väliltä.
Muistakin kuin terveysasioista - ihmissuhdeasioista, säästä, kirjoista,
huumoriakin löytyy ja vaikka mitä...
Tarkemmin ajatellen, mihin sitten tarvitaan mitään keskustelupalstoja
ja yleensä keskusteluja jonkun toisen kanssa, jos olet noin tiukalla
linjalla? Toisaalta tälläkin keskustelupalstalla on varmaan sellaisiakin, jotka
mielellään lukevat valmiiksi esiin kaivettua tietoa :)

Vierailija

Näi se on , suurin osa, ehkä jopa 99 % suomalaisista ei tiedä, että kuinka isoja annoksia D-vit. kuluisi ottaa. Arvo Ylpön aikana lapsetkin saivat 100 mikro g D-vit päivittäin, joka kuuluisi tällä hetkelläkin olla päiväannoksena, mutta idiootit viranomaiset ovat sössineet nämäkin saantitaulukot.

Vierailija

Lainaus:

D-vitamiinista on tietoa saatavilla yllin kyllin muutenkin. Ei tarvita ET-lehden lukijoiden maallikkotietämystä.

Ai, että pitäis olla lääkärin koulutus, että saisi tänne kirjoitella ?

Vierailija

Niinpä ja kuinka kävisikään lääketehtaiden jos ja kun ihmiset pysyisivät terveinä. Liian pienistä D- vit. saannista on seurannut viime vuosikymmeninä vain sairautta. Sekin on todistettu!

Vierailija

Mä en ainakkaan syö mitään D-vitamiini lissää ja oon pysynnä terveenä kuin pukki konsannaan. Turhaa höpinöö...Ei ne mehtän elläimetkään mittään ylimiäräisiä vitamiineja syö. Onko niillä kellään silti mittään vaivoo?

Vierailija

Lainaus:

Mä en ainakkaan syö mitään D-vitamiini lissää ja oon pysynnä terveenä kuin pukki konsannaan. Turhaa höpinöö...Ei ne mehtän elläimetkään mittään ylimiäräisiä vitamiineja syö. Onko niillä kellään silti mittään vaivoo?

Sittenhän sinun asiasi ovat todella hyvin, jos olet terve kuin terve pukki.
Ei ole kyllä metsän eläimiltä tullut kyseltyä mielipiteitä asiaan :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat