Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Onpa hyviä neuvoja täällä. En olllut kuullutkaan tuosta liinalla tai talouspaperilla peittämisestä. Tosiaan, perunoista tulee helposti vetisiä ja helposti murenevia. Toinen on tuo veden määrä. Kokeilen kypsentää pienessä määrässä vettä ja kannen alla, ja myös tuota haudutusritilän päällä kypsentämistä.

Vierailija

Siis että mitä? Yli 40 viestiä siitä miten perunat kuuluu keittää!!! Ihan kuin tässä olisi kysymys jostain tähtitieteellisestä asiasta tai algometrien laskemisesta. Anna mun kaikki kestää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siis että mitä? Yli 40 viestiä siitä miten perunat kuuluu keittää!!! Ihan kuin tässä olisi kysymys jostain tähtitieteellisestä asiasta tai algometrien laskemisesta. Anna mun kaikki kestää!

Ihan hyvä, kun syntyy keskustelua siitä, miten eri tavoilla jokin asia voidaan tehdä.

nyypotaattis

Kivoja ohjeita! Ja tottakai Suomessa on joka vuosi niitä, jotka eivät tiedä miten perunoita keitetään; kaikki ne lapset, jotka eivät ole vielä käyneet kotitaloustunnilla tai kotona VIELÄ oppineet ! Ja sitten ne joita ennen ei ole asia kiinnostanut niin paljon että olisivat mieleensä painaneet, mutta kotoa muutettua googlaavat perunankeitto-ohjeen. Eivätkä ne ole uusavuttomia; ovat vain uusia tässä hommassa!

Vierailija

Luin koko ketjun ja  taisi olla joku joka keittää kuin minä,ehkä. Laitan perunat kattilaan ja kylmä vesi päälle.Joskus laitan uudet perunat kiehuvaan veteen,aina en viitsi.Ja hella aluksi kutosella että alkaavat kiehua nopsempaan,ja tietysti kansi päällä.Kun ne alkaavat kiehua hellan levy ykköselle ja kansi edelleen päällä,lämpö tasoittuu hetken voi joutua nostelemaan kattilan kantta ettei vesi roisku hellalle.Suolaa voi hieman lisätä. Ja keitetään noin puoli tuntia,ei paljon tarvi haarukalla testailla.Kaadetaan vesi pois ja laitetaan kattila takaisin levylle josta on virta sammutettu,ja kansi päälle,kuivuvat näinkin ilman talous tai muita pyyhkeitä. Se että keittää ilman kantta on kyllä energian tuhlausta.

Kerroskattilakin löytyy mutta en siinä keitä kuin puuroja,joskus olen kokeillut mutta ei ole jäänyt tavaksi.

tätimonikka

Kattilassa ja veessä ne potut on parasta keittää. Vielä tarvitaan hellakin, voipi olla sähkö, kaasu tai puu. Voipi keittää toki römpsässä nuotiollakin, mutta kaupungissa se ompi vaikiaa. Ja muuripaassakin voi keittää jos on tarve saaha kerralla 100 litraa keitettyjä pottuja. Potut on kyllä hyvijä, ja näin kesällä   ei muuta tarvita kuin sipulia ja voita päälle ja naputuskastiketta (se on suola, jos ei joku tiijä.)

Vierailija

Edesmennyt, vuonna 1930, syntynyt äitini opetti, että "vanhat" perunat laitetaan kylmään veteen ja "uudet" perunat kuumaan veteen.  Tätä ohjetta olen noudattanut koko aikuisikäni ja hyviä perunoita on tullut. Ennen laitoin keitinveteen vähän merisuolaa mutta jätin sen käyttämisen muutama vuosi sitten terveydellisistä syistä. 

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat