Kun/jos matkustat yksin...

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Olen joskus ajatellut kysyä tällä palstalla matkaseuraa mutta jättänyt ajatuksen kuitenkin harkinta-asteelle.
Jos matkustaa suomalaisen matkanjärjestäjän valmismatkoilla, löytyy melko varmasti seuraa. Retkillä tutustuu aina ja juttuseuraa riittää. On vaan oltava rohkea ja mahdollisesti itse aloitettava small talk. Esimerkiksi laivamatkat suomalaisella Kristina Cruises - risteilijällä on oiva esimerkki helposta yksin matkustavan aikuisen matkustustavasta. Olen lähdössä (taaskin yksin) risteilemään, nyt Kristina Katarinalla katsomaan Norjan vuonoja, Färsaaria, Shetlantia ja Islantia. Tulee olemaan jännittävää tutustua uusiin kohteisiin ja tietysti on hauska tavata ja kuka tietää, vaikka ystävystyäkin jonkun, vielä toistaiseksi tuntemattoman kanssa. Vaikeinta on saada säästettyä matkarahat, se vie paljon aikaa mutta nuukailu ja pihistäminen on matkan väärtti.

Sivut

Kommentit (52)

Vierailija

Mukava kuulla että olet saanut seuraa ja tutustunut toisiin matkalaisiin.
Itse olen käynyt pari kertaa messumatkalla yksin ja olen tullut siihen tulokseen että kaikki tulevat sinne jo jonkun kanssa ja viettävät myös aikansa tiiviisti seuralaisensa kanssa ja yksin reissaava saa olla aivan rauhassa sillä kukaan ei kyllä tule sanomaan mitään.

Vierailija

En matkusta yksin enkä porukalla pieni eläkkeeni ei suo mahdollisuutta, pahan päivän varalle on hiukan säästöjä jos jotain vehkeitä joutuu uusimaan, pesukone, jne.

Vierailija

Lainaus:

Mukava kuulla että olet saanut seuraa ja tutustunut toisiin matkalaisiin.
Itse olen käynyt pari kertaa messumatkalla yksin ja olen tullut siihen tulokseen että kaikki tulevat sinne jo jonkun kanssa ja viettävät myös aikansa tiiviisti seuralaisensa kanssa ja yksin reissaava saa olla aivan rauhassa sillä kukaan ei kyllä tule sanomaan mitään.

Kyllä on minunkin kokemus ryhmä-valmismatkoilta, että jos tulet ilman seuraa, niin hyvin helpolla saat myös olla yksin. Ei aina. Kait katsotaan vähän ihmeelliseksi. Jos menet pöytään ja kysyt onko vapaata - hyväksytään seuraan, mutta siihen se sitten jääkin. Ystäväpari tai pariskunta jatkaa omia juttujaan ja olet kuin et olisikaan. Suomalaiset eivät ole kovin seurallisia - voisin kuvitella, että esim. amerikkalaiset käyttäytyisivät toisin. Ei kovin sivistynyttä käyttäytymistä. Mutta jos lähtee matkalle yksin, pitää varautua olemaan myös ryhmässä yksin - ei se niin kauheeta ole.
Olen yöpynyt seuramatkalla vieraan henkilön kanssa samassa huoneessa viikon, ja puhunutkin niitä näitä henkilön kanssa, mutta matkan lopussa henkilö ei sano mitään (kiitos seurasta, hyvää jatkoa yms.) vaan häviää pois näköpiiristä. Tai ei sanota aamulla edes huomenta.

Vierailija

Minä vasta opettelen matkustamaan yksin, tähän asti matkat olen tehnyt perheen kanssa. Jos osaa olla yksin, uskaltaa avata suunsa tuntemattomien kanssa, uskoisin, että matkasta tulee ihan mukava ja antoisa, vaikka yksin olisikin liikkeellä. Olen muutaman kerran mennyt laivalla Tallinnaan ja ainoat ihmiset joiden kanssa olen puhunut ovat olleet kaupan myyjiä tai laivan tarjoilija... mutta ei se ole minua haitannut. Katselen ihmisiä, maisemia, luen ja täyttelen sodukoja, kyllä se aika kuluu niinkin. Yksinkin voi matkustaa jos kaveria ei löydy.

Vierailija

Olen tehnyt kaksi kertaa n. kahden viikon matkan yksinäni, mutta ilmoittanut matkaa varatessani, että olen valmis majoittumaan toisen yksin matkustavan kanssa. Molemmilla kerroilla asuinkaveriksi on löytynyt kerrassaan ihana henkilö.
Ensimmäinen matkani oli Singaporen kautta Australiaan. Asuinkumppanini oli eteläisetä Suomesta, itse olen pohjoisesta. Sattumaa tai ei olemme lähes samanikäiset, ammattimme ovat hyvin lähellä toisiaan, lapsemme ovat melkein samanikäisiä, mielenkiinnonkohteemme ovat hyvin yhteneväisiä. Ihmettelimme silloin, kuinka matkan järjestäjä olikin onnistut laittamaan meidät yhteen, sillä matkalla oli useita yksin matkustavia. Heidän kaikkien kohdalla ei valinta todellakaan osunut niin "nappiin" kuin meillä. Pidämme vieläkin yhteyttä säännöllisen epäsäännölliseti esim. koulutuspäivien yhteydessä yritämme järjestää myös kahdenkeskisen tapaamisen. Tämän henkilön kanssa on ollut alusta alkaen tunne kuin olisimme vanhoja tuttuja.
Toinen matkani oli Kiinaan, lähinnä Sanghaihin, mutta sisälsi muutaman päivän kiertomatka eteläiseen Kiinaan. Tällä matkalla asuinkumppanini oli n. 15 vuotta minua nuorempi. Meilläkin ajatusmaailma oli hyvin samanlainen. Hänen kanssaan teimme todella paljon erilaisia tutustumismatkoja virallisen ohjelman ulkopuolella. Myös paluumatka lentokoneessa sujui hänen kanssaan tosi rattoisasti. Silloin tällöin soittelemme, mutta emme ole tavanneet kuin yhden kerran matkan jälkeen.
Suosittelen kokeilemaan rohkeasti ja avoimin mielin yksin matkustamista!

Vierailija

Rohkeasti matkaan vaan, vaikka yksinkin! Kristina Cruises:n Kristina Katarina -laivan matkassa on helppo aloittaa yksin matkustelu. Laiva on sopivan pieni ja miehistö on suomalaista. Laivalla saat olla halutessasi yksin, mutta varmasti aina on myös juttuseuraa tarjolla niin halutessasi. Lisäksi on mahdollista lähteä hyvin järjestetyille retkille, tosin lisähintaan. Suosittelen ihan pelkkää risteilyäkin vain...t.maija, PS.aika monta "yksinäistä" reissua takana

Vierailija

Minä matkustan useimmiten yksin. Aiemmin jonkin verran lasten kanssa, mutta nyt aikuisina heillä on omat menonsa. Tosin yhteinen kylpyläreissu Viroon on suunnitteilla syksyksi. Yhden lapsen kanssa kerrallaan matkustamisesta jäi hyvät muistot ja hyviä kokemuksia, joten odotan jo kovin, että 2-vuotias tyttärentytär kasvaisi sen verran, että hänet voisi ottaa matkalle mukaan :)

En ole koskaan käyttänyt valmismatkoja, vaan varannut kaiken netistä itse, tavallisesti lennot ja hotellit erikseen. Sitä ei kannata pelätä. Minulle on tärkeää saada valimatkaa elämään Suomessa, siksi välttelen paikkoja, joissa on todennäköistä löytää muita suomalaisia ja jossa kuulee puhuttavan suomea. Olen huomannut, että jopa Tallinnassa on vielä hotelleja, joissa ei aamupalalla ole ainoatakaan toista suomalaista! Espanjassa esim. Saloussa Barcelonasta etelään samoin ei näkynyt ketään suomalaisia.

Te, jotka mainitsitte, ettei ole varaa matkoihin. Oletteko tutkineet esim. Ryanairin lentoja (saakohan täällä mainita yritysten nimiä...?) Olin juuri Lontoossa juhannuksen ja edestakainen lento sivukuluineen maksoi 85 €. Nyt on uusi reitti Osloon, jonne pääsee vielä paljon halvemmalla. Booking.com tai Hotels.com-sivujen kautta aikaisin tai sitten ihan viime tipassa loma-aikojen ulkopuolella varaamalla voi niitäkin löytää hyvin edullisesti.

Vierailija

Nykyään matkustaminen on halpaa. Jos kohteeksi valitsee halvan maan, niin eläminen asumisineen ei tule kallimmaksi kuin tavallinen elämä suomessakaan. Täytyyhän sitä kotonakin käydä kaupassa ja kuluttaa.

Halvin etelänmatka mikä minulla on ollut oli lentoineen, hotelleineen ja syömisineen 500 euroa. Olin bulgariassa, missä on erittäin halpaa ja hyvät ilmat.

Vierailija

Matkojen halpuu ja kalleus riippuu näkövinkkelistä. Minulle 500 euroa on niin paljon rahaa, että syön sillä pari kuukautta - kun on pakko. Älä mulle tule sanomaan että matkustaminen on halpaa tai että 500 euroa on halpa matka!!!PRKL!

Vierailija

Lainaus:

Matkojen halpuu ja kalleus riippuu näkövinkkelistä. Minulle 500 euroa on niin paljon rahaa, että syön sillä pari kuukautta - kun on pakko. Älä mulle tule sanomaan että matkustaminen on halpaa tai että 500 euroa on halpa matka!!!PRKL!

Tällä henkilöllä on pinna kireellä ja rahat kireellä. Minkä me muut sille tehdään eikä se edes kuulu toisille mitään. Jokainen elää omaa elämäänsä - toisilla on rahat kireellä ja toisilla ei ole. Niin se vaan menee.
Itse olen sitä mieltä, että 500 €:n matka on halpa. Aion syksyllä ottaa jonkun halvan äkkilähdön etelään - 500 € on ihan hyvä.

Vierailija

Lainaus:

No, minä en polta tupakkaa, enkä juokaan kuin kerran vuodessa. Käytän ruokaan saman kuin sinä, siis normaalisti. Mutta siinä olen kyllä hyvässä asemassa, että tuon 500 euroa saan joka vuosi säästettyä, toisinaan enemmänkin. Se on 42 euroa säästöön joka kuussa.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

No, minä en polta tupakkaa, enkä juokaan kuin kerran vuodessa. Käytän ruokaan saman kuin sinä, siis normaalisti. Mutta siinä olen kyllä hyvässä asemassa, että tuon 500 euroa saan joka vuosi säästettyä, toisinaan enemmänkin. Se on 42 euroa säästöön joka kuussa.

Se täytyy sanoa, että hyvin on syöty, jos kuukaudessa menee 250 € RUOKAAN yhdellä henkilöllä. Ja sekin on henkilön mielestä liian vähän ("kun on pakko"). NO, ruoka voi olla tärkeä sisältö toiselle ihmiselle ja toiselle ei niin tärkeä.

Yksi kysymys elämässä on mihin rahansa satsaa, mikä antaa sisältöä elämään. Mieluummin itse laitan ei-niin-runsaat ylimääräiset rahat matkusteluun, joka antaa, kun tässä iässä uusien tavaroiden, vaatekrääsän hankintaan (tupakkaa ja alkotuotteita, joihin saa runsaasti kulumaan rahaa, en tarvitse minäkään).

Vierailija

Ei tuo 8 euroa kauppalaskuun päivässä niin kauheasti ole. On minulla perhe ja miesystävä, kuka sanoi, että olen yksinäinen? Totta kai heillekin kokkaan ja laitan. Eipä tuo kahdeksan euron vaatimaton lasku oikein siitä vielä kerro, että ruoka on elämäni sisältö, aika hassu väite!

Mutta kyllä liha ja kasvikset vain maksavat, vaikka kuinka pienen palan ostaisi. Taidat änkätä vastaan ihan huviksesi kun kerran molemmat tykätään matkustelusta.

Vierailija

Lainaus:

Matkustelkaa ihmiset,voi tulla aika että vaikka rahaa on matkaan,NIIN ei ole terveyttä enää.

Juuri näin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat