Mitä kivaa parvekkeelle kasvamaan?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Olen uuden isohkon parvekkeen omistaja. Parvekkeella tuulee ja sinne paistaa aurinko aika huonosti. Sain sukulaisen tekemään istutuslaatikot jotka vuorattiin talven säilyvyyttä silmälläpitäen styroxilla. Kaikenlaista voisi laittaa, mutta näkösuoja on ensimmäinen tarve, ja hyötykasvit toinen.

Vinkatkaapa jotkain kivaa.
tv. ui

Kommentit (10)

Vierailija

Ullairmeli vastaa; parvekkeeni on tuulinen, ilman lasituksia oleva kiinteillä reunoilla varustettu laitos.

Vierailija

Tässä taas kyselen vinkkejä parvekkeelleni. Vuosi on kulunut ja laatikot ammottavat tyhjyyttään. Hyötykäyttöön olisi yrttien osalta kiva istutuksia laittaa. Millaista multaa pitäisi olla persilja, tilli -linjalla? Odotellaan kesää.

Vierailija
ullairmeli

Tässä taas kyselen vinkkejä parvekkeelleni. Vuosi on kulunut ja laatikot ammottavat tyhjyyttään. Hyötykäyttöön olisi yrttien osalta kiva istutuksia laittaa. Millaista multaa pitäisi olla persilja, tilli -linjalla? Odotellaan kesää.

Jos laatikot ovat kokonaiset vuoden olleet tyhjillään, niin multasormi-innostus ei vaikuta kovin suurelta. Laittaa epäilemään, miten kasvien hoidosta huolehtiminen onnistuisi. Kaikki kasvit tarvitsevat huolenpitoa jatkuvasti, vaikka ei nyt ihan joka päivä.

Ostaisin ensin vaikkapa puutarhamultaa ja täyttäisin ne laatikot. Sitten alkaisin miettiä, kasvatanko taimia siemenistä vai ostanko kaupasta valmiit myöhemmin keväällä. Taimikasvatuksessakin on oma vaivansa. Mitä kasveja, siihen en menisi neuvoja antamaan, kun en tunne harrastusinnokkuutta.

Vierailija

ullairmeli

Jos laatikot ovat kokonaiset vuoden olleet tyhjillään, niin multasormi-innostus ei vaikuta kovin suurelta. Laittaa epäilemään, miten kasvien hoidosta huolehtiminen onnistuisi. Kaikki kasvit tarvitsevat huolenpitoa jatkuvasti, vaikka ei nyt ihan joka päivä.

Ostaisin ensin vaikkapa puutarhamultaa ja täyttäisin ne laatikot. Sitten alkaisin miettiä, kasvatanko taimia siemenistä vai ostanko kaupasta valmiit myöhemmin keväällä. Taimikasvatuksessakin on oma vaivansa. Mitä kasveja, siihen en menisi neuvoja antamaan, kun en tunne harrastusinnokkuutta.

Eivät laatikot tyhjillään ole olleet, istuttaminen vain askarruttaa, kaikenlaista kuten arveltiinkin kanervia ja männyn ja kuusenoksia olen laittanut niihin. Myöskin paikallinen orava- ja lintupopulaatio on koristellut laatikoitani. Juuri äsken kuulin kansanradiosta vinkin, että mustarastaat rakastavat omenoita, niitä siis parvekkeelle.
Hyvää keväänodotusta ihan kaikille. UI

Vierailija

Kannattaa tutustua taloyhtiön järjestyssääntöihin. Meillä on lintujen ruokkiminen parvekkeella kielletty.

Vierailija

Lainaus:

Kannattaa tutustua taloyhtiön järjestyssääntöihin. Meillä on lintujen ruokkiminen parvekkeella kielletty.

Kiitos vinkistä, lähimetsässä onkin ihan hyvä paikka ruokkia lintuja

Vierailija

Olen kasvatellut yrttejä (basilikaa, tinjamia, sitr.melissa ym.) niitä saa tavallisesta ruokakaupasta pikkupurkeissa. Otan vain purkin pois varovasti saksilla leikaten ja istutan multaa. Sieltä on kiva käydä hakemassa ruokaan mausteita. Sitten mansikan taimia kerran yritin, mutta ei viihtynyt, ehkä oli liian varjoinen paikka. Nostan alas lattialle varjoon jos olen pois kotoa pitkän aikaa etteivät kuivu. Muutenkin laitan kaikki kukat alas, joko veteen tai varjoon kun en ole kastelemassa niitä. Niin teen myös sisäkukille, laitan ne keittiön lavuaariin jossa vettä tms. etteivät kuole jos olen viikonkin pois kotoa.

Vierailija

Lainaus:

Niin teen myös sisäkukille, laitan ne keittiön lavuaariin jossa vettä tms. etteivät kuole jos olen viikonkin pois kotoa.

Sitkeitä kukkia, jos kestävät viikon seisoa vedessä. Keittiön pitää olla tosi valoisa, koska lavuaari harvemmin on ikkunan alla.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat