Maalaistontille sopiva nopeasti kasvava aita
klo 8:33 | 3.5.2013
Löytyisikö Pohjois-Savoon vanhan maalaistalon tontin rajalle nopeasti kasvavaa, korkeaa ja kauttaaltaan mahdollisimman suojaavaa aitapensasta/ -puuta? Naapurin tontilla on vanha, ränsistyvä talo, jota haluttaisiin peittää. Samalla olisi tarkoitus saada näkösuojaa omalle pihalle.
Tällä...Lue koko juttu
Pihlajaangervo kukkii runsaasti ja pidempään.
Nopeakasvuinen 100-150 cm korkeana ja tiheänä
Nämä erilaiset kasviaidat ovat kauniita. Itse olen silloin tällöin miettinyt jotain vastaavaa. Huonona puolena on talvi. Talvellakin olisi hyvä saada näkösuoja. Kuusiaita on ympärivuotinen suoja. Sen huonona puolena on vain se, että varjopuoli tuppaa mennä ruman näköiseksi. Ehkä puuaita tässä tapauksessa olisi paras vaihtoehto.
Jatkettava vain miettimistä.
Minulla nyt pajuaitaa, kun joku vuosi sitten päätin kokeilla semmoista. Revin juurineen luontaisesti pellon ja metsikön rajalle kasvaneet muut pajut, paitsi aidaksi suunnittelemani katkoen ne ensin alle metrin mittaiseksi, jonka jälkeen leikkasin niitä jättäen vähän uutta kasvua, että haarottuvat/ tuuhettuvat. Helppohoitoinen, ei vaadi kuin leikkaamisen silloin tällöin. (Kuvassa taustalla nyt heinäkuussa).