Pitääkö vieraat kutsua, eikö vieraille pullaa?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Luin erään keskustelupalstan ruokaosiolla ketjua jossa keskusteltiin vieraista ja pullan tarjoamisesta.
Eräs rouva kirjoitti miten heille vieraat kutsutaan hyvissä ajoin etukäteen, heillepä ei kukaan paukkaa vierailulle tuosta noin vain.
Lisäksi heillä ei koskaan tarjoilla vieraille pullaa vaan aina joko lounas tai päivällinen.

Silloin minä ajattelin että olenko kokonaan pudonnut kelkasta?
Ihan kokonaan ilmoittamatta meillekään tuskin kukaan tulee, mutta ystävät ja kaverit soittavat ja kysyvät onko halpishotellissa tilaa, voiko tulla?
Eli kutsuvat itse itsensä, eivät jää odottamaan kutsua.
Samoin joku saattaa soittaa että hei, olen tässä lähistöllä, oletko kotona jos poikkean?
Ja jos pakastimessani ei satu olemaan pullaa vierasvaraksi niin sanon että tuo pullaa tullessasi.
Jos ruoka-aikaan tulevat niin pöytään vain katetaan lisälautaset, eikä siitä sen suurempaa numeroa.
Eli noin heillä, näin meillä...miten teillä?

Sivut

Kommentit (70)

Vierailija

Urho Kekkonen oli viisas mies. En muuta muista, mutta tämän: "Talo elää tavallaan. Vieras tulee ajallaan." Taisi olla kansansanonta jostain pohjoisen suunnalta.

Siinä on kaikki, mitä etiketti vaatii, sanoopa Kaarina Suonperä mitä sanoo.

Vierailija

Eipä noita vieraita mökille yllättäen juurikaan poikkeile. Jos tulisi yllätysvieraita, pistäisin pöytään mitä sattuisi olemaan. Ruokapöydästä ei välttämättä aina riittäisi ainakaan lämmintä ruokaa, mutta ainahan sitä leipää ja leikkelettä on.

Ei nykyaikana tarvitse olla aina "vieraanvaraa", en itsekään sellaista odota enkä kyllä mihinkään yllättäen menekään.

Kutsutut vieraat ovat meillä yleensä niin kaukaa, että se tietää yökylää ja ruokaa tietysti tarjotaan. Onneksi heitä ei ole paljon, kun ei enää kiinnosta kauheasti valmistautua mihinkään ylimääräiseen.

Vierailija

Olisi mukavaa,jos kylässä käydessä ei aina tarvitsisi syödä ja juoda. Jos tutut läheltä poikkeavat,voitaisiin vaan jutella ja seurustella eikä kenenkään aika menisi ruuan tai kahvin kanssa hääräämiseen. Ihmiset ovat yleensä kuitenkin kotonaan syöneet ja juoneet ja kaikki kylässä syöty on vähän niinkuin ylimääräistä. Lyhyellä käynnillä talon väkeä ei edes ehdi nähdä kunnolla jos he koko ajan puuhaavat tarjottavia .Käynnin päätarkoitus,seurustelu ja ystävien näkeminen jää silloin melkein toteutumatta. Pitkältä tulevat ja yövieraat ovat tietysti eri asia.

Vierailija

Minullakin on kauhukuvana vierailu,jolla tarjotaan parin tunnin välein ruokaa ja kahvia ja jos ei koko ajan jaksa syödä,siitä loukkaannutaan .Jos on pieniruokainen,tulee melkein paha olo jos syö liikaa tai juo liikaa kahvia. Sitten on ikävä kuulla sanottavan,että ai,eikö kelpaa.

Vierailija

En koskaan mene vierailulle muuta kuin ennalta sovitusti, joko itse kysyn tai kutsuvat ja se ennalta sopiminen tarkoittaa muutamaa viikkoa. Tämä ehkä siksikin että kaikkiin paikkoihin joissa ylipäätään käyn, on pitkä matka.

Ja ei vieaille tarvitse tarjota pullaa. Kuka sitä enää nykyisin edes syö. Kahvileivaksi käyvät ns. suolaiset pikkupurtavat tai voileivät ja sitten joku pieni makea juttu, joku itse leipoen tai ostettu.

Vierailija

Kyllä meillä täällä mailla piipahtaa vieraita, ilman mitään ennakkovaroituksia. Jos sattuu ole kahviaika, tarjoan sitä mitä itsellekkin on pöytään laitettu. Ja aina pakkasesta voi hakea jotain lisääkin tarjottavaa , jos useampi henkilö sattuu tulemaan yhdellä kertaa. Ja Jos satuu tulemaan ruoka-aikaan.. kysyn, maistuiskos ruoka, ja jos sattuu olemaan nälkä, niin eikun pöytään syömään toisten kanssa. En tietenkään ihan vieraille ruokaa yleensä tarjoile, vaan tutuille., paitsi remonttireiskoille, pitää aina laittaa kahvi ja ruoka. Kesällä pidetään naapureitten kesken saunailtoja , ja niistä kyllä sovitaan etukäteen. Täytyyhän sinne sentään varata jotain purtavaakin. Meillä on aina ollut avoimien ovien päivä, nuoriso on tuonut omia kavereitaan mukanaan useinkin, ilman mitään sovittua, ja aina ovat olleet tervetulleita.

Vierailija

Maalla, missä apkin varmaan asuu, on toiset tavat, kuin isossa kaupungissa.
Aktiiviset eli tarkoitan nyt työssäolevat ihmiset eivät aina ole edes kotona.
Ei ole sopivaa tulla yllättäen kenenkään kotiin.
Kutsujen mukaan mennään.
Onko aloittajalla vain pelkkä utelíaisuus takana vai miksi tuota kyselee?
eiköhän ole niin että jokainen järjestää ko. asiat ihan oman mielensä mukaan ja kutsuu ketä haluaa.

Meille kutsutaan joko lounas-tai päivällisvieraita, se on ollut tapana myös vanhempieni kodissa ja niin meilläkin.
Tuttavapiirissä on kulinaristeja, siksipä vuoron perään kutsutaan toinen toistemme luo.
En muista koska olisi mitään kahvikekkereitä ollut.
Maalla joku naapuri tietysti piipahtaa pihalle kun ollaan jossain töissä. Saatan pyytää kahville toki sillojn mikäli aikaa on.
Voit nyt ihan vapaasti kertoa jollain muulla nettisivulla tarinaa : yksi hullu sivuilla x tarjoaa päivällisiä ystävilleen, eikös olekin kummallista!!!
PS. äidinkieleni on ruotsi. Siitä johtuu monet tapamme.

Vierailija

Lainaus:

En koskaan mene vierailulle muuta kuin ennalta sovitusti, joko itse kysyn tai kutsuvat ja se ennalta sopiminen tarkoittaa muutamaa viikkoa. Tämä ehkä siksikin että kaikkiin paikkoihin joissa ylipäätään käyn, on pitkä matka.

Ja ei vieaille tarvitse tarjota pullaa. Kuka sitä enää nykyisin edes syö. Kahvileivaksi käyvät ns. suolaiset pikkupurtavat tai voileivät ja sitten joku pieni makea juttu, joku itse leipoen tai ostettu.

Meillä ei ikinä ole pullaa kotona. Sehän pelkästään lihottaa ja on täysin tarpeeton.Ei nykyihmiset syö pullaa edes.

Vierailija
mökinmuori

Luin erään keskustelupalstan ruokaosiolla ketjua jossa keskusteltiin vieraista ja pullan tarjoamisesta.
Eräs rouva kirjoitti miten heille vieraat kutsutaan hyvissä ajoin etukäteen, heillepä ei kukaan paukkaa vierailulle tuosta noin vain.
Lisäksi heillä ei koskaan tarjoilla vieraille pullaa vaan aina joko lounas tai päivällinen.

Silloin minä ajattelin että olenko kokonaan pudonnut kelkasta?
Ihan kokonaan ilmoittamatta meillekään tuskin kukaan tulee, mutta ystävät ja kaverit soittavat ja kysyvät onko halpishotellissa tilaa, voiko tulla?
Eli kutsuvat itse itsensä, eivät jää odottamaan kutsua.
Samoin joku saattaa soittaa että hei, olen tässä lähistöllä, oletko kotona jos poikkean?
Ja jos pakastimessani ei satu olemaan pullaa vierasvaraksi niin sanon että tuo pullaa tullessasi.
Jos ruoka-aikaan tulevat niin pöytään vain katetaan lisälautaset, eikä siitä sen suurempaa numeroa.
Eli noin heillä, näin meillä...miten teillä?

Jos minulle joku soittaa, olen ilmeisesti töissä eikä sinne vieraita voi tulla ellei ole asiaa.
Eläkeläsillä etenkin maalla on varmaan aikaa tuollaiseen.

Vierailija

Minusta vaan on niin mukavaa kun joku tulee.
Voi kiehauttaa kahvit, laittaa tarjolle hyvää pullaa ja istua pöydän ääreen seurustelemaan, sehän on sitä arjen pikku ylellisyyttä.
Minulle tuo pulla käsitteenä sisältää korvapuustista piirakoiden kautta leivoksiin..

Vierailija

Vieraita vai jokapäiväisiä tuttuja ja kavereita ?
Meidän perheessä on molempia. Ystävät ja kaverit yleensä soittavat ennenkun tulevat, joitain poikkeuksiakin on.

Myös me soitamme sopiiko tulla. Se on huomaavaisuutta toisiamme kohtaan, tuntuu vaan kivemmalta ettei äkkiylläreitä tehdä ainakaan isommalla porukalla.
Joskus on kiireitä, ei ehdi vieraita vastaanottaa, toisinaan haluaa lepopäivää viettää. Soittelu ja kysely ei ole huonontanut ja etäännyttänyt välejä ystäviin ja kavereihin, pikemmin päinvastoin.

Harvemmin käyvät sukulaiset ym.vieraat kutsutaan tai he kutsuvat itsensä meille, mutta yleensä eivät tule yllättäin.

Pullaa..ei sen tarvitse pullaa olla, meillä ei juuri pullaa syödäkään. Kahvit on kiva pyöräyttää ja sitä mitä kaapista ja pakkasesta löytyy, se sopii "kahvisyötäväksi".

En ajattele ollenkaan, että minun täytyisi "ruokkia" kahvitarjoilullani kaveria joka poikkeaa meille. Se vaan on niin mukavaa juoda kupilliset kahvia, jos maistuu kävijälle.

Kutsutuille vieraille laitan suunnitellummin jotain suolaista ja makeaa, kahvia ja mehua tms. Varsinaista ruokatarjoilua on harvoin.

Vierailija

Minkäslaisia valtaväestöstä poikkeavia tapoja niillä ruotsinkielisillä oikeen onkaan?
Meille saa poiketa vaikka ohikulkiessaan, ei se seurustelu niin virallista ja jäykkää ole.
Kahvia ja pullaakin tarjotaan jos vieras sitä haluaa, pakkopullaa ei ole.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat