Äitienpäiväruusun hoito

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Sain äitienpäiväksi kauniisti kukkivan matalan ruusun,jota yritin hoitaa "kaikkien ohjeiden mukaan",
mutta aika huonoin tuloksin.Se kyllä teki kukan silloin ja toisen tällöin.
Meinasin sen heittää jo pois,mutta heinäkuun lopulla otin sen pois ruukusta ja istutin penkkiin.
Siitähän se vasta innostuikin kasvamaan ja kukkimaan tosi upeasti,kukkia ja nuppuja on kymmeniä.
En ole oikein ruusujen tuntija.Mitähän sen kanssa pitäisi tehdä?
Otanko sen pelargonioitten kanssa sisälle ja siirrän sen ruukkuun,
vai peittelenkö sen penkkiin talveksi havukatteen alle ?
Onko äitienpäiväksi varta vasten kasvatettu ja kukitettu ruusu kovin talvenkestävä?
Jospa täällä joku ruusuasiantuntija ystävällisesti vastaisi.

Kommentit (5)

Vierailija

No minä en ole ruusuasiantuntija, olen viimevuosina laittanut vain ulos kasvamaan.Jotkut talvehtii ainakin muutaman vuoden,jotkut ei.Tämä ruusu taitaa olla viimevuotinen.En ole edes havuttanut,ehkä se olisi aiheellista,voivat olla mielestäni vähän herkempiä kuin jaloruusut.

Vierailija

En ole mikään asiantuntija minäkään, mutta viime talvena ruusun päällä oli pakkasten alkaessa vain muoviämpäri, jonka päälle sitten satoi lunta. Kukki oikein kauniisti tämän kesän. Joskus on otettu talveksi maasta pois ja säilytetty viileässä.

Vierailija

Minä suojasin ruusuni kukkapenkkiin haravointijätteellä ja havuilla,kate ei saa kuitenkaan olla liian tiivis.
Ensi lumen tullessa,ruusun päälle voi myös kevyesti kasata lunta.
Hyvin pärjäsi talven ja ruusu kukki taas kauniisti seuraavana kesänä.

Vierailija

Minä vielä ennen suojausta leikkaisin oksat n.kaksikymmensenttisiksi ja multaisin juuren kohdan kevyesti.

Vierailija

On erilaisia näissä äitienpäivän aikaan myytävissä ruusuissakin.Sain pari vuotta sitten lapsenlapseltani pikkuriikkisen miniruusun.Hyvin on talvehtinut ilman mitään ylimääräisiä suojauksia kukkapenkissä ja nytkin on ainakin kymmenen kaunista vaaleanpunaista kukkaa.Nyt on siinä vierellä tämän keväinen,tummanpunainen ja korkeaksi kasvanut ruusu myös täydessä loistossaan.Nyt mietin leikkaanko sen matalammaksi ennen talven tuloa ja pitääkö se jotenkin suojata.
on nähtävästi jokin jaloruusu ja maksanutkin maltaita,niin olen saanut kuulla .

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat