Keitot

Vierailija

Olisko kenelläkään hyvää nakkikeiton reseptiä? Ja nimenomaan haluaisin tietää, mitkä mausteet olisi siihen sopivia? Muuten tietty vakiot juurekset, eli porkkana, lanttu, palsternaka, selleri, peruna yms?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

En tee koskaan nakkikeittoa vaan makkarakeittoa. Laitan pippuria eli kokonaisia pippurimarjoja, valmiin keiton pinnalle runsaasti tuoretta persiljaa. Keitossani on juureksia, ei siis pelkkää perunaa ja tietysti sitten makkaraa.

Vierailija

En tee nakkikeittoa , mielestäni se on mautonta, tai sitten en osaa sitä keittää. Makkarakeittoa teen siitä jossa on ne kaksi "perinteistä", ei mitää kevyttä.
Perunoiden lisäksi tietysti vihanneksia, ruskistan sipulin kuten vain toisen niistä makkaroista pilkottuna. Pala purjoa, lihaliemikuutio ja puolikas kasvisliemikuutio, merisuolaa vain pari raetta. Pippurimyllyssä minulla on monensorttisia kokonaisia pippureita ja siitä pyöräytän keittoon joskus enemmän joskus vähemmän.Joskus myös laakerinlehti.
Tämä "satsi" on kahdelle ja riittää kahdeksi päiväksi.

Vierailija

Lipstikka nakkikeitossa kuin makkarakeitossakin tekee minun mielestäni keittoihin sen oikean säväyksen.
Niin ja perusjuuresten ja vihannesten lisäksi vielä kuutioitua kesäkurpitsaa.

Vierailija

Lainaus:

Olisko kenelläkään hyvää nakkikeiton reseptiä? Ja nimenomaan haluaisin tietää, mitkä mausteet olisi siihen sopivia? Muuten tietty vakiot juurekset, eli porkkana, lanttu, palsternaka, selleri, peruna yms?

Pari tomaattia palasina perunoiden kanssa.

Vierailija

Oikeastaan teen nykyisin vain siskonmakkarakeittoa.Kasviksista porkkanaa ja purjoa perusperunan lisäksi.Joskus selleriä, lanttua en käytä.Pari laakerinlehteä,lipstikkaa,maustepippuria,suolaa ja persiljaa.Lopuksi vielä herbamare yrttisuolaa maun mukaan.

Vierailija
mökinmuori

Lipstikka nakkikeitossa kuin makkarakeitossakin tekee minun mielestäni keittoihin sen oikean säväyksen.
Niin ja perusjuuresten ja vihannesten lisäksi vielä kuutioitua kesäkurpitsaa.

Mitähän ihmettä on "LIPSTIKKA"???

Vierailija

Lipstikka eli liperi on monivuotisena kasvava mausteyrtti, jota säilötään tavallisesti kuivattuna ja sopii tosiaan monenlaisiin ruokiin, etupäässä liharuokiin. Antaa hyvää makua.

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Nakki/makkarakeittoa valmistan aika harvoin.
Lapsen lapseni pitävät nakkikeitosta,jonka valmistan seuraavasti:

Pienin porkkanat ja panen ne ensteks kasariin kiehumaan,joka on maustettu suolalla ja mustapippurilla.
Hetken perästä lisään perunalohkot.
Kuullotan paistinpannulla silputun keltasipulin(1-2 valkosipulin kynttä) voissa+hieman rypsi-öljyä,jotka panen hetken perästä kattilaan.
Seuraavaksi heitän perään kaupan kuivattuja keittokasviksia,jotka kypsyvät n.15 min.(sisältää porkkanaa,palsternakkaa,purjoa,sipulia,tomaattia,persiljaa)
Pestyt,kuivatut ja aika pieniksi paloitellut nakit ruskistan niinikään samassa paistinpannussa kuin sipulit.
Nämä lisään joukkoon hieman ennen kuin perunat ja porkkanat ovat kypsyneet.
Maistan keitosta tarkistaakseni suolan määrän.Nyt vielä hieman hunajaa ja pinnalle persiljaa.

Lopuksi annan nakkikeiton vielä muhia lämpimällä liedellä ennen tarjoilua.

Ps.Olen oppinut varovaiseksi noitten kuivattujen keittokasvisten ja persiljan kanssa,helposti tulee liikaa...

Vierailija

Löysin jostain lehdestä mielestäni maistuvan siskonmakkarakeiton ohjeen.Siihen tuli noiden tavanomaisten ainesten(sipuli,porkkana, peruna,lanttu,mustapippuri,kasvisliemi) lisäksi mausteeksi curryä ja keiton loppuvaiheessa lisättiin siskonmakkarat ja Olympia-sulatejuustoa reilusti, sekä valkosipulia puristettuna. Curryn voi lisätä siinä vaiheessa jos haluaa freesata juurekset. Miksei tällä samalla ohjeella voi tehdä nakkikeitonkin, varmasti maistuvaa.

Vierailija

Kun otsikkona ovat keitot niin uskallan ulottaa keskustelun myös omaan herkkuuni--- nimittäin borssikeittoon.
Minkälainen on teidän variaationne, käytättekö raakoja vaiko etikkapunajuuria ,mitä mausteita jne...

Ensi kuussa aion hakea kolmen litran ämpärillisen tuota herkkukeittoa Pokrovan luostarista, siellä on kerran kuussa Take away päivät.

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

No hei!
Tunnustan,en ole koskaan itse valmistanut borssikeittoa,hyvää se on!-Itse-asiassa,taidankin sitä kokeilla.

Ensimmäisen borssikeiton maistoin v.1970.Muistan tämä sentähden niin hyvin,koska silloin otimme ensimmäisen koiramme.-Lemmikkimme isäntäperhe tarjosi meille tätä keittoa.

Punajuurista puheenollen-onhan ne itse keitetyt ja hieman sokerilla maustetut ko.juurekset maittavia.
Voi että,yksi lapsen lapsistani on niin punajuuriin mieltynyt,nyt pitäis hänelle tarjota näitä.

Ajatella,nuorena tein minä itse maustetut,purkitetut punajuuret...Siellä ne olivat,kylmiössä...

Vierailija

Seitkytluvulta on myös minun ensituntuma borssikeittoon.Tallinnanreissulla oltiin ja Viruhotellissa sitä tarjottiin smetanan kera muistelisin.Hyvää oli mutta itse en ole sitä koskaan valmistanut.
Punajuuria on tullut keiteltyä jo vuosikymmeniä,myöskin kasvateltu ihan itse.Nykyisin kaikki toiminnot vain pienenee,mutta hieman oli tänäkesänäkin punajuuria kasvamassa,ja ainakin joulurosollia varten on etikkapunajuuria keitelty.
woman51

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Rosollista puheenollen,kyllä se vain kaupast ostetaan jouluksi...
Voi mie muistan rakkaan anoppini rosollin,oli se niin maittavaa,itse tehtyä!-Hän oli niin mainio ruoan laittaja,niinku kaikki entisajan ihmiset.
Oli hän niin tarkka,kun lettui paistoin,reunat piti olla kohillaan...No,nyt men vähän aiheest muuall...

Vierailija

Olisin kerran Prisman salaattitiskiltä ostanut valmista rosollia mutta sitten huomasin ettei siinä ollut lainkaan silliä.
Myyjä sanoi ettei rosollissa kuulu silliä ollakkaan, sillisalaatti on erikseen.
Minä siitä ihan hölmistyin, olin aina luullut että sillisalaatti ja rosolli ovat yksi ja sama asia.
Yhtäkaikki, minun salaatissani kuuluu olla silliä!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat