Itsekasvatetut huonekasvit

Vierailija

Et-lehden kauttakin voi näköjään tilata amarylliksne sipuleita. Kysynkin, kasvattatteko sipulikasveja itse vai ostatteko valmiit , kukkivat kukat kaupasta?
En ole kasvattanut itse, mutta äidilläni oli itse kasvatettu upea amryllis, joka kukki todella runsaasti.

Kommentit (15)

Vierailija

Olen joskus aikaisemmin kasvattanut amaryllikset itse sipulista.Varsin helppojahan ne olisi itse kasvattaa.Paitsi että uudestaan kukkimaan en ole niitä saanut.Nykyisin ostan valmiin kukan.Muutenkin tulee ostettua kukat valmiina.Joskus kyllä jotain pistokkaasta tulee laitettua kasvamaan.
Tällä hetkellä meillä kukkii paavalinkukat,pikkuposliinikukka ja kiinanruusussakin oli vielä eilen kukka.

Vierailija

Kasvatan itse, mutta ostan myös kaupasta ja minulle tuodaan milloin mitäkin kokeiltavaksi.
Nyt on vain yksi amaryllis pimeässä kolmatta syksyä ja yhtä joulutähteä ja tulilatvaa kannan määrätunnein pimeään ja valoon yrittäen saada ne uudelleen kukkimaan. Joulutähti oli kesän taivasalla.
Vanha elli

Vierailija

Taimesta itse kasvatetut huonekasvit kestävät pitkään eli vuodesta toiseen. Jos ostaa viherkasvin kukkakaupasta, sen elinikä on usein lyhyt.
Amaryllikset ostan kaupasta.

Vierailija

Amaryllis kasvaa ja kukkii kyllä silloin ensimmäisena syksynä mutta on hankala ja epävarma vietävänä seuraavaan syksyyn ja saada sitten vielä kukkimaan.niinpä olen luopunut mokomasta puuhasta ja ostan aina valmiiksi kukkaputkea työntävänä,ovat melko edullisiakin vielä siinä vaiheessa.
Sain viime jouluksi asetelman,oli pikkuruinen joulukaktus punaisine kukkineen ja mukana jotakin vihreää köynnöskasvia.
Vein kaktuksen kesän ajaksi ulos ,mutta sateelta suojaan,nyt on kasvanut moninkertaiseksi ja availee nuppujaan joita on oksat täynnä.Sain kaksinkertaisen ilon pienestä joulutervehdyksestä.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Voi hyvänen aika miten aika menee nopeasti ja vanhan muisti heittää. Tämän kuvan amarylliksestä, joka nyt on joulua tai ainakin talvea odottamassa pimeässä, olin kuvannut jouluna 2008 eli viidettä kertaa se on kukkimista odottamassa. Taisi välissä olla parikin kukkimatonta talvea, mutta nyt olen hyvässä aikataulussa ja toiminut ohjeiden mukaan.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minä olen amarylliksia kokeillut "hoitaa" ohjeiden mukaan kolme kertaa,eikä mikään kerta onnistunut.

Turhauduin,enkä viitsi enää yrittää.
Se on kyllä kaunis kukka ja olen usein toivonut sitä joulu-kukaksi.

Nyt pääsen helpolla,sillä saan joka joulu muutaman amarylliksen.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tämän kärsimyskukan olin päättänyt jättää maahan, kun se oli liian iso. Tänään käytiin maalla ja vaikka minimimittarissa oli pakkasta seitsemän astetta, kukka loisti täysin kunnossa ja vihreänä lehdettömässä omenapuussa.

Niinpä irrottelin sen, kaivettiin ylös ja tuossa se odottaa kyytiin pääsyä monella mutkalla. Nyt se on tuolla yhdellä ikkunalla. Minulla oli maalla mukana kukka-alan ammattilainen, joka sanoi, että on melkoinen shokki tuolle kasville tuoda se sisälle tässä vaiheessa. Siihen totesin vain, että katsotaan kuoleeko. Mielenkiintoista taas kerran.

Vierailija

Vuosien jälkeen innostuin ostamaan amarylliksen sipulin.
Kokoa on ja hyvällä hoidolla sen saa ehkä kaksi kertaa kukkimaan,vähän kastelua,että kukkavana ei venyisi tarpeettoman pitkäksi ja lannoittaa koko ajan,näin se varmistaa jo seuraavaa kukintaa.

Vierailija

Kaupoissa näyttää nyt olevan pieniä amarylliksien alkuja.Miten sitä nyt pitäisi hoitaa,että siitä saisi kukkivan kukan jouluksi?

Vierailija

Amaryllis kukkii noin 6viikon päästä istuttamisesta.
Valoisaan paikkaan ikkunalle ja kun kukkavana alkaa
nousta niin niukasti kastelua,että ei venyisi pitkäksi,
sillä sipulit ovat suuria ja sisältävät vettä.
Ravinnepuikkoja voi käyttää,tai kastella kukkaravinnevedellä.

Mustis2
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kaunis tuo Amatsoninlilja,

torpankukka ei ole niinkään kaunis mutta kasvatan niitä vuodesta toiseen koska samat käpyset on kiertäneet tällä kylällä vuosikymmenet, vanhoja pelargonioita tykkään myös kasvattaa, ym millä on joku tarina tai tunnearvoa muuten.

Mustis2
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei, saataisko me jotain keskustelua näistä vanhoista kukista, viiskyt luvulla tätä sanottiin pistinruohoksi, oli silloin "uutta kukkamuotia" miekkakasviksi myös kutsuttiin, ja sitten viimein vakiintui se anopinkieli nimi.

Jalo pielikukka on myös ollut nimityksenä tuolla englanninpelargonialla, vanhassa kirjassa sanotaankin että tämä kukka leikataan vasta syksyllä, ja talvehtii ikkunalaudalla. niin, ainakin karaistuneet vanhat kukat, nämä on vaikeita talvetettavia nämä nykyiset pika pelakuut, kasvihuoneitten kasvatit.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat